۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «سرمایه‌گذاری در صنعت مد و طراحی برای صنعت نساجی کشور برد و سودآوری دارد.»

نسترن طارسی: صنایع نساجی و پوشاک ایران رتبه پنجاهم در میان کشورهای صادرکننده پوشاک جهان را دارد. افزایش قاچاق و ناتوانی تولیدکنندگان ایرانی در رقابت با برند‌های مشهور جهانی، این صنعت را در ایران در شرایط بحرانی قرار داده است. لغو تحریم‌های بین‌المللی و فضای اقتصادی بازتر پس از عملیاتی شدن برجام،‌ برند‌های جهانی پوشاک برای راه‌اندازی شعبه رسمی در ایران ترغیب کرد.این فاکتور در کنار معضل قدیمی قاچاق پوشاک٬ بحران‌های جدی برای صنعت نساجی و پوشاک ایران به همراه خواهد داشت.

حجم فروش محصولات نساجی در دنیا بیش‌از یک‌هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار است و سهم ایران از این بازار حدود ۱۵ میلیار دلار است. نیروی کار در صنعت نساجی در برابر سرمایه جاری در این صنعت بیشتر است. به نظر می‌آید این امر در دولت ایران خطاب قرار نگرفته و بالانسی در این امر ایجاد نشده است.

مشاور وزیر در امور صنایع نساجی، پوشاک و چرم ایران، در باره این عدم تعادل می‌گوید: «نیروی کار در واحد سرمایه‌گذاری ارزبری دارد. برآوردها نشان داده زمانی که نرخ دلار 1000 تومان بود، هزینه ایجاد یک شغل در صنعت نفت، پتروشیمی و انرژی 300 میلیون تومان، در بخش فلزات 200 میلیون تومان و در بخش ساختمان 100 میلیون تومان بود در حالیکه هزینه ایجاد شغل در نساجی بین 30 تا 35 میلیون تومان برآورد شده بود.»

طبق گفته گلنار نصرالهی، ایجاد شغل در صنعت نساجی ۱۰ درصد کمتر از سایر مشاغل هزینه دارد؛بنابرای تقویت صنعت مد،تقویت صنعت نساجی را به همراه دارد.

تقویت صنعت مد، تقویت صنعت نساجی را به همراه دارد
 
مردم قائمشهر با سوت کارخانه نساجی ساعت‌های زندگی‌شان را تنظیم می‌کردند. بزرگ ترهایی که آن زمان را خوب به یاد دارند، می‌گویند سر ماه که کارگران و پرسنل نساجی حقوق و مزایای خود را دریافت می‌کردند، بازار به حرکت در می‌آمد و ناگهان تکان می‌خورد. اما این کارخانه سال‌ها است که خوابیده و دستگاه‌های آن زنگ زدند. در واقع احیای نساجی مازندران با خرید این کارخانه از سوی شهرداری قائمشهر آْغاز شد.

عطف به اصل 44 قانون اساسی، بخش خصوصی اجازه ورود به این حوزه را دارد؛ اما سهم بخش دولتی و بخش خصوصی در این بازار چیست؟ نصرالهی در این‌باره می گوید: «صادرات فعلی ایران 850 تا 900 میلیون دلار در سال است و خاطرنشان می‌کنم که 95 درصد صنعت نساجی ایران، از تولید تا نوسازی، در دست بخش خصوصی است. مالیات، قاچاق و تامین اجتماعی از عمده نگرانی‌های بخش خصوصی در این صنعت است.»

نصرالهی درباره نیاز صنعت نساجی به بازسازی تاکید کرد: «من خودم پیش از سال 1357 مطالعات روی بازسازی و نوسازی صنایع نساجی در ایران و کشورهای را آغاز کرده بودم. در مقاطع مختلف طرح بازسازی و نوسازی زیادی ارائه شد. اما اولین طرح بازسازی و نوسازی در ایران در سال 1380 اجرا شد.»

 وی با تاکید بر این که سرمایه‌گذاری در این صنعت باید هدفمند باشد، گفت: «اگر قرار بر خودکفایی در ایران باشد که حجم تولیدی کفاف نیاز داخلی مردم ایران را بدهد، باید روی صنعت مد و طراحی سرمایه‌گذاری کرد. سرمایه‌گذاری 2 و نیم تا 3 میلیارد دلاری در صنعت مد و طراحی، حتی با وجود سطح قاچاق در حجم فعلی، برای صنعت نساجی سودآوری صد در صدی دارد. این یک سرمایه‌گذاری برد-برد است.»

 سهم ایران از صادرات محصولات نساجی در جهان چقدر است؟ 

مشاور وزیر در امور صنایع نساجی، پوشاک و چرم ایران، مقایسه آمار حجم صادرات کشورهای بزرگ مثل چین و هند با ایران را معیار خوبی نمی داند و معتقد است : «باید به نسبت جمعیت و با توجه به ظرفیت‌ها این مقایسه انجام شود. اگر چین در سال 2016 قریب به 106 میلیارد دلار صادرات محصولات نساجی داشت، هند 16 میلیارد دلار صادرات داشت، تعداد دوک‌های ریسندگی این کشور و جمعیت کارگران آن هم به همان نسبت بالاتر است.»

3935

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    1 0
    خانم نصر اللهی شما کی دست از سر صنعت نساجی کشور بر میدارید؟ صنایع نساجی شهر های مختلف مثل مازندران، بروجرد، کاشان و .... ویران شد. اما شما همیشه دایم المسئول بودید بدون هیچگونه پاسخگویی، بدون هیچگونه کاری... در زمان رژیم گذشته پارچه لباس پلیس انگلیس توسط ایران تولید میشد. اما در زمان مسئولیت شما پارچه های چادری زنان مسلمان از کره و ژاپن توسط مافیای شناخته شده 4 نفره، وارد میشوند...
  • بی نام IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    1 0
    اگه بانکا از دلالی بیان بیرون باید بیان تو تولید وکشاورزی وصنعت ونساجی ونفت وشیلات و دامداری خوب سخته اخه اونجا پول مفت هست