جماران نوشت: حجت‌الاسلام نقویان گفت: کسی که عمری را به درستی و پاکی زندگی کرده، همه صفحات کتاب زندگی او را ورق بزنید، برای منفعت و مصلحت، دروغ نمی بینید. اینجا جایی است که حافظ، سعدی و مولانا می‌گفتند که «مذهب عاشق ز مذهب‌ها جداست/ عاشقان را مذهب و ملت خداست».

ناصر نقویان در مراسم بزرگداشت مرحوم مهندس محسن بحرینی، دانش آموخته دانشکده فنی دانشگاه تهران، عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی و دانشگاه تهران و علوم پزشکی و چهره ماندگار جنبش دانشجویی دهه 70، تصریح کرد: تصور برخی این است که جوامع انسانی را فقط قانون و بند و ماده‎های قانونی حفظ می‏کند و ملتی ماندگار است که قانون مدارتر است و قوانین در آنجا حرف اول را می‎زنند و همه در برابر قانون مساوی هستند. این سخن درستی است اما حفظ و تداوم یک جامعه صرفا به بند و ماده‎های قانونی نیست و ما قوانین فراقانونی داریم که اگر آنها را در لا به لای تاریخ ملت ها نجوییم و نشانی آن را نیابیم، قطعا از عظمت یک ملت سراغی نخواهیم داشت.

وی افزود: من نمی دانم آقای ترامپ چندمین رئیس جمهور آمریکا است. اما در بین همه این رئیس جمهورها نام یکی دو نفر از آنها ماندگار شده که قطعا یکی از آنها آبراهام لینکلن است؛ با اینکه او از زیبایی ظاهری برخوردار نبود، اما نامه ای که برای معلم پسرش نوشته و اولین نطقی که در پارلمان داشته و پاسخ یکی از سناتورها با زبان تلخ و گزنده و جوابی که او داد، در تاریخ آمریکا ماندگار شده است. به عبارت دیگر یکی از چیزهایی که می توانیم اسم ملات روی آن بگذاریم، انسان ها و قهرمانان اخلاقی جامعه هستند؛ نه صرفا بند و ماده های قانونی. اگر از ملتی، قهرمانان اخلاقی آن را بگیرید جز یک بنای خشک و بی روح چیزی نخواهید دید.

وی با اشاره شرایط تاثیر سخنرانی های مذهبی در مخاطبان گفت: پیامبر(ص) می گوید اگر می خواهی نصیحت من برای منع رطب حتی روی کودک اثر کند خود من نباید رطب خورده باشم. در گذشته در هر شهر و بلدی انسان هایی بودند که سخنشان اثر داشت و نگاهشان نافذ بود و دستورشان برای اجرا نیاز به پلیس و قاضی نداشت. حتی در یک کشور اروپایی بانویی به نام مادر ترزا پیدا و جاودان می شود. مجسمه پادشاه را نساخته اند ولی مجسمه این بانو را ساخته‌اند و ماندگار شده است. ستاره سینما و ورزشکار یک دوره درخشندگی دارد و هنوز ستاره اش خوب به درخشندگی نرسیده، غروب می کند. اما نام پوریای ولی و تختی ماندگار می شود و رمز این ماندگاری یک گذشت اخلاقی بزرگ و کرامت انسانی است.

وی با تأکید بر اینکه نباید جوانمردی به مسلخ رود و شرافت انسانی لگدکوب شود، گفت: اگر تمام آیات قرآن را نگاه کنید، هیچ جایی روی ظواهر امتیاز نداده و هیچ آفرینی به بیشتر نمازخوانان و کسانی که بیشتر حج رفتند نگفته است؛ همه جا انگشت را به سمت متقین می برد و می گوید «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم ۚ» و همچنین انگشت را روی صالحین و صادقین می برد؛ کسی که عمری را به درستی و پاکی زندگی کرده و همه صفحات کتاب زندگی او را ورق بزنید، برای منفعت و مصلحتی، دروغ نمی بینید. اینجا جایی است که حافظ، سعدی و مولانا می گفتند که «مذهب عاشق ز مذهب ها جداست/ عاشقان را مذهب و ملت خداست».

این خطیب برجسته گفت: وقتی پلاسکو آتش گرفت از آتشنشان آن نمی پرسید که شما چه مذهبی دارید چرا که اگر دستی به ایثار بلند شود باید آن دست را بوسید و به گرمی فشرد. تأسف می خوریم که با این همه حوادث گوناگون و این همه هشدارها چطور هنوز بیدار نمی شویم و حواسمان نیست و این زنگ خطر را برای خودمان حس نمی کنیم و دنبال نوشدارویی بعد از مرگ سهراب هستیم؟

29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    7 1
    ما یک بار در خدمت سربازی راستش را گفتیم، تبعید شدیم
  • بی نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    0 12
    اشکال آقای نقویان این است که آنطوری که اشعار حافظ را حفظ است، قران را به خوبی نخوانده است و گرنه جواب خودش را بدست می اورد...واتوالزکاه و هم راکعون...
  • آرش DE ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    7 0
    احسنت