دکتر ابوالحسن فیروزآبادی در یادداشت تازه خود به موضوع «تولید دارایی مبتنی بر مشارکت مردم و تسلط بر کل کره زمین» اشاره کرده است.

دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور یادداشت خود نوشته است: شرکت‌های عصر جدید مانند گوگل در حال بازسازی امپراطوری‌هایی هستند که در دوران کهن از طریق جهانگشایی، پهنه وسیعی از جهان را تحت تسلط خود درآورده و مردم را استثمار می کردند.

وی می افزاید: شرکت گوگل با استفاده از رویکرد همه چیزخواهی سیستمی را ایجاد کرده که در آن تعداد زیادی از مردم کره زمین در آن مشارکت دارند و این شرکت به شکل فضای واقعی دارای دولت و ملتی است که نماد و پرچم خاص خود را دارد، یعنی دارای یک نماد حکمرانی مجازی برای خود است. دارای قلمروهایی در سرزمین مجازی است که در این قلمروهایی که ایجاد کرده است دارای قواعد و روش های خود نیز می باشد. همچنین دارای پیروان پروپاقرصی است که در حالت افراطی خود معابدی نیز تاسیس کرده اند. گوگل در این قلمرو تمام خواسته های خود را که شامل مدل های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خاص خود می باشد، اعمال می کند.

فیروزآبادی در پایان می نویسد: بر این اساس شناسایی رویکردها و مقاصد این شرکت ها و رویارویی با آنها برای جلوگیری از تسلط هرچه بیشتر آنها، از اولویت های اساسی در فضای مجازی ایران اسلامی است. دغدغه ای که نه تنها در کشور ما، بلکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان نیز مطرح بوده و به دنبال راه حل هایی برای آن هستند، زیرا در صورت استیلای این غول های ثروت و فناوری، اعمال حاکمیت در محدوده و مرزهای سرزمینی کشورها نیز چندان اثربخش نخواهد بود. با این اوصاف کاملا ساده اندیشی است که فقط با فیلتر کردن به دنبال راه حل بود، بلکه باید فراتر از آن اندیشید.

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =