انتقاد افشین پیرهاشمی از امضاکنندگان نامه ۵۰۰ هنرمند به رییس‌جمهور

افشین پیرهاشمی ضمن انتقاد از 500 هنرمند امضاکننده نامه به رییس جمهور که معترضِ ادبیات توهین آمیز رییس فرهنگستان هنر بودند، تاکید کرد که این هنرمندان به‌جای این اعتراض، می‌توانستند برای رسیدگی به مشکلات هنرمندان امضا جمع کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، افشین پیرهاشمی در توصیف وضعیت فعلی معیشت و کار هنرمندان جوان معتقد است، فضا به حذف هنرمندان مستعد و جوان و به حاشیه‌رفتن و گاه مهاجرت‌شان انجامیده است.

او در این باره گفت: «هنرمند جوان 30 ساله‌ای كه تا دو سال قبل هم می‌توانست تابلو بفروشد وقتی به من نامه می‌نویسد كه حتی پول ندارد رنگ بخرد دلم آتش می‌گیرد، نمی‌توانم به همه كمك كنم، زمانی می‌توانستم و كمك می‌كردم اما همانطور كه هنرمندان زیاد شدند، ‌درخواست‌های كمك هم زیاد شد و وضعیت زندگی من هم تغییر كرد.»

پیرهاشمی با انتقاد از نامه اخیر 500 هنرمند به رییس جمهور که در اعتراض به توهین‌های علی معلم دامغانی رییس فرهنگستان هنر تهیه شده توضیح داد: «اخیراً از 500 هنرمند امضا جمع می‌كنند تا به ادبیات یك نفر اعتراض كنند به جای اینكه 500 امضا جمع كنند تا به گرفتاری آرتیست‌ها رسیدگی شود. همان زمان كه این نامه منتشر شد من داشتم پیغام نقاش جوانی را می‌خواندم كه گفته بود وضعیتم به جایی رسیده كه باید گوشم را مثل ون گوگ ببرم، نمی‌دانم 500 نفر از كجا آمده، ولی من حداقل 50 نفرشان را می‌شناسم همان‌ها نامه می‌زدند و 10 میلیارد می‌خواستند و به هنرمندان وام می‌دادند. باور كنید انجام می‌شد. در هر كشوری با امضای 100 یا 200 هنرمند، می‌توانند وضعیت هنر را عوض كنند. همین نامه‌ را با این تیتر كه پول نداریم اگر به آقای روحانی می‌نوشتند می‌توانستند پول زیادی بگیرند و مثل بانك‌، به هنرمندان وام بدهند. حالا كسانی كه بقیه را تشویق كردند یكسری افراد هستند كه احتیاج ندارند و به خاطر سود شخصی‌ خودشان این كار را كرده‌اند. حركتی به این بزرگی که در واکنش به ادبیات یك نفر صورت گرفت کاش برای اصلاح وضعیت افتضاح جامعه هنر انجام می شد.»

او در ادامه افزود: «می‌خواهم به آرتیست‌ها بگویم اگر اینها پنج میلیارد هم می‌گرفتند كه اصلا رقم زیادی نیست كه آقای روحانی به جامعه هنری بدهد، می‌توانستند از طریق انجمنی كه حتما انجمن نقاشان نیست به هنرمندان جوان وام دهند كه اقلا لوازم نقاشی بخرند و هر زمان كه كاری فروختند وامشان را برگردانند.»

این نقاش با انتقاد از عده‌ای که معتقدند هنرمند شدن در ایران کار ساده‌ای است، بیان کرد: «الان هنر و نقاشی یك كار لوكس شده آنقدر كه لوازمش گران است، چه كسی گفته الان هركسی می‌تواند هنرمند شود؟ من هنرمندان جوان و درجه یكی را می‌بینم كه وضعیت معیشتی افتضاحی دارند و باید یك بانكی تشكیل شود كه به اینها وام بدهد. من به تنهایی نمی‌توانم برای همه كاری انجام دهم. اگر هنرمندان و نخبگان هنری ما حتی الان هم امضا جمع كنند می‌توانند بودجه بزرگی بگیرند و به هنرمندان وام بدهند. وام دادن یك كار كاملا قانونی است و به راحتی می‌‌توان انجام داد. مثلا یك نفر دو میلیون تومان وام می‌گیرد و شروع به كشیدن نقاشی می‌كند و ماهی 10، 20 هزار تومان برمی‌گرداند اگر تابلو فروخت بیشتر برمی‌گرداند و بیشتر وام می‌گیرد.»

پیرهاشمی با انتقاد از انجمن نقاشان اضافه کرد: «انجمن نقاشان عملاً كاری نمی‌كنند جز حق عضویت گرفتن. برایم جالب است سال گذشته در یكی از همایش‌هایشان ابتدای همایش حساب و كتاب می‌كردند كه پول‌هایشان را چه كرده‌اند. انجمنی است برای عضویت جوانانی كه پدران پولدار دارند. در موقعیتی كه هنرمندان نمی‌توانند لوازم نقاشی بخرند. یكی از مشكلات هنرهای تجسمی انجمن نقاشان ایران است كه به جای اینكه آنها با رسانه‌ها درباره مشکلات جامعه هنری صحبت كنند من باید صحبت كنم. من با این كار یك صدم آنها امیدواری ایجاد می‌كنم شاید هم جمع شدند و كاری كردند.»

او در پایان گفت: «به عنوان كسی كه در این سال‌ها كار خریداری كرده‌ام، به عنوان كسی كه آرتیست‌های جوان‌تر تصور می‌كنند حامی هنر هستم كه البته مدتی هم بودم، می‌خواهم به این‎ها بگویم دوباره 500 امضا جمع كنید من اگر گفتم 100 میلیارد می‌گیرم با 500 امضا می‌توانم بگیرم. اگر می‌توانند دوباره امضا جمع كنند و برای وام دادن به هنرمندان پول جمع كنند لااقل در فضاهای شخصی و گالری‌ها و حراج‌هایی كه دارند تا حدی كمك كنند.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =