روسای مجالس چند کشور اسلامی ظهر امروز با حسن روحانی ریاست‌جمهوری ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرآنلاین سیزدهمین نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که به میزبانی ایران برگزار شد، میهمانانی را از کشورهای اسلامی به سعدآباد فرستاد. روسای مجالس عراق، قطر، سنگال، الجزایر و سوریه ظهر امروز میهمان حسن روحانی بودند تا هم پیرامون مسائل و مشکلات منطقه به گفت‌وگو بپردازند و هم اینکه شرایط همکاری کشورها با یکدیگر را مورد بررسی قرار دهند.

نقطه مشترک این دیدارها، بحث پیرامون مبارزه با تروریسم بود که حسن روحانی بر تداوم آنها تاکید کرد و گفت که راهی جز همکاری و همفکری و کمک به یکدیگر برای تحقق این امر وجود ندارد.روحانی در یکی از دیدارهای خود که با رییس مجلس سوریه بود تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا آوارگان سوری هر چه زودتر به وطن خود بازگشته و روند بازسازی‌ها در این کشور آغاز شود. او گفت: در این راستا جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت سوریه قرار دارد.

در جدول زیر گزیده اظهارات رییس‌جمهوری در دیدارهای امروز را بخوانید:

 

دیدارهای روحانی با ...

گزیده اظهارات

سلیم عبدالله الجبوری رئیس مجلس عراق

روحانی: خوشبختانه در سال‌های اخیر روابط و همکاری‌های ایران و عراق در سایه اخوت و برادری رو به توسعه بوده است، باید با اهتمام بیشتر در راستای توسعه، تقویت و استحکام همه جانبه مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین تلاش کنیم. پیروزی‌ها و موفقیت‌های دولت و ملت عراق در مبارزه با تروریسم و شکست توطئه دشمنان برای ایجاد تفرقه میان مردم این کشور مهم است. جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان عراقی واحد و عدم تغییر در مرزهای جغرافیایی کشورهای منطقه است. امروز جهان اسلام با مشکلات و مسایل فراوانی مواجه است و هیچ راهی جز همکاری و کمک به یکدیگر برای حل این مشکلات وجود ندارد و امیدواریم گفتگوها، همفکری‌ها و هماهنگی کشورهای اسلامی در سطوح مختلف ادامه داشته باشد.

عبدالله الجبوری: امروز جهان اسلام با مسایل بسیار دردناکی روبروست و راهی جز تعامل سازنده و همکاری میان کشورهای اسلامی برای حل مشکلات وجود ندارد. نقش جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل مسایل و مشکلات منطقه سازنده و مثبت است. اهتمام و نقش‌آفرینی ایران در راستای حل و فصل مسایل و مشکلات جهان اسلام، بسیار قابل تقدیر است. امروز عراق در آستانه مرحله جدیدی قرار دارد و ما خواستار ادامه کمک‌ها و حمایت های جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه ثبات و سازندگی عراق، هستیم.

احمد بن عبدالله بن زید آل محمود رئیس مجلس قطر

روحانی: ایران و قطر، همواره در طول تاریخ دو کشور دوست و برادر بوده و در سختی‌ها و شادمانی ها، اخوت و برادری را نسبت به یکدیگر ثابت کردند. معتقدیم هرگونه اعمال فشار به دولت و ملت قطر غیرقابل قبول است و اگر کشورهای منطقه بویژه همسایگان با هم اختلافی دارند، تنها باید این اختلافات با گفتگو حل و فصل شود. ایران آماده هرگونه همکاری با دولت و ملت قطر بوده و اجازه نمی‌دهد مردم مسلمان این کشور تحت فشارهای ناحق و غیرعادلانه قرار بگیرند.

احمد بن عبدالله بن زید آل محمود: خوشحالیم که روابط تهران - دوحه براساس محبت، دوستی، برادری و حسن همجواری برقرار است و باید تلاش کنیم تا مناسبات فی‌مابین در این راستا هر چه بیشتر گسترش پیدا کند. معتقدیم مشکلات باید براساس گفتگو، تفاهم و دوستی حل و فصل شوند، خاطر نشان کرد: امروز قطر به واسطه کمک‌ها و حمایت‌های دوستان خود بویژه ایران، محکم تر از گذشته در برابر بدخواهی‌ها و توطئه‌ها ایستاده است.

مصطفی نیاس رئیس مجلس سنگال

روحانی: دولت و ملت ایران برای مردم آفریقا احترام ویژه‌ای قایل هستند، چرا که آنها سال‌ها در برابر استعمار، مبارزه کرده و برای توسعه خود تلاش می‌کنند، تعبیر رئیس جمهور آمریکا درباره مردم آفریقا بسیار تأسف‌آور، غلط و اقدامی محکوم بود و نشان می‌دهد که دولتمردان فعلی آمریکا، هنوز جایگاه و عظمت مردم آفریقا را به خوبی درک نکرده اند. امروز کشورهای اسلامی و منطقه با مشکلات فراوانی از جمله تروریسم، مواجه هستند، جهان اسلام نیاز به وحدت و برادری بیشتری دارد، تا بتوانند در برابر توطئه دشمنان، ایستادگی کنند.

مصطفی نیاس: امروز همبستگی کشورهای اسلامی، بسیار حائز اهمیت است و باید در راستای توسعه و تقویت همه جانبه روابط و مناسبات تلاش کنیم.

السعید بوحجه رئیس مجلس الجزایر

روحانی: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا روابط و همکاری‌های خود را در سایر زمینه‌های تجاری و اقتصادی، سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری‌های نوین با الجزایر گسترش دهد. امروز که جهان اسلام با مشکلات و معضلات فراوانی روبرو است، دو کشور باید همکاری‌های خود را در راستای حل و فصل مسایل منطقه‌ای و جهان اسلام گسترش دهند. احقاق حقوق ملت فلسطین، مبارزه با تروریسم در منطقه و کمک به حل و فصل مشکلات در برخی کشورهای اسلامی مثل یمن که مردم آن درگیر جنگ و دچار بیماری‌های فراوان هستند، حائز اهمیت است.

السعید بوحجه: باید در راستای توسعه و گسترش مناسبات و همکاری‌های دو کشور و تسریع در اجرای توافقات تلاش کنیم.با تقویت روابط و همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها می‌توانیم در برابر توطئه دشمنان ایستادگی کنیم.

حموده یوسف صباغ رئیس مجلس سوریه

روحانی: مبارزه با تروریسم هنوز به طور نهایی پایان نیافته است و باید با همان اراده‌ای که گام‌های اصلی برای محو تروریست برداشته شد، در این مسیر تلاش کنیم. دولت و ملت ایران، همواره در کنار دولت و ملت سوریه بوده و خواهد بود، امیدواریم آینده سوریه در مسیر آسایش و توسعه برای ملت این کشور رقم بخورد. طرحی که آمریکایی ها اخیرا برای سوریه در ذهن دارند، برخلاف قواعد بین‌المللی و توطئه‌ای برای تمامیت ارضی، امنیت سوریه و منطقه است. مبارزه با تروریست‌ها و مقابله با مداخلات خارجی یک موضوع مهم برای ملت سوریه بشمار می‌رود، باید تلاش کنیم تا آوارگان سوری هر چه زودتر به وطن خود بازگشته و روند بازسازی‌ها در این کشور آغاز شود که در این راستا جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت سوریه قرار دارد. روند مذاکرات و اقدامات سیاسی که از سوچی آغاز شده باید تا احقاق حق و تامین اراده ملت و دولت سوریه پیگیری شده و ادامه یابد.

حموده یوسف صباغ: با تقدیر از کمک‌ها و حمایت‌های دولت و ملت ایران از مردم سوریه در مسیر مبارزه با تروریسم، خواستار ادامه حمایت‌ها و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در دوران بازسازی سوریه  هستیم. سوریه رسماً خواسته  است که نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شوند و هرگز موافق حضور آنها در خاک سوریه نیستیم.

 

29215

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =