بازی ایران و نیجریه ثابت کرد که کوچک کردن صورت‌مسئله همیشه جواب می‌دهد یعنی همان راه حلی که زمان بچگی‌مان برای حل کردن مسئله‌های بزرگ، سر درس ریاضی به ما یاد می‌دادند. ایران مقابل نیجریه جوری بازی کرد که انگار جام جهانی نیست و در یک بازی تدارکاتی با یکی از تیم‌های باشگاهی در ورزشگاه آزادی به زمین رفته.

اولش البته این طور نبود.ایران آن قدر دستپاچه بازی را شروع کرد که آدم یاد بازیکنان پلاستیکی فوتبال‌دستی‌های قدیمی می‌افتاد و بعد از اینکه سه بار پشت سر هم، خدا به عنوان یار دوازدهم جلوی گل نیجریه را گرفت، ناگهان تیم ایران، بدل به یک تیم واقعی شد که ضعیف‌تر از نیجریه ظاهر می‌شد اما دارای برنامه بود و بازیکنانش به جای آسمان، به پاهای بازیکنان تیم مقابل نگاه می‌کردند. از دقیقه 20 نیمه اول به بعد، دیگر کم کم جای نیجریه با ایران عوض شد و ایران شد نیجریه و نیجریه شد ایران و حتی امکان رسیدن به گل هم برای تیم ایران فراهم شد اما بازیکنان ایران احتمالاً به این نتیجه رسیدند که گل درخیابان‌های برزیل ریخته و می‌توانند تا آخر جام جهانی صبر کنند!
نیمه دوم با حمله نیجریه و دفاع ایران شروع شد اما این بار ایران یازده نفره جلوی نیجریه دفاع کرد و نیازی به دفاع یار دوازدهم از دروازه ایران نشد. از دقیقه پانزدهم نیمه دوم به بعد، ایران دست به چند ضد حمله نفسگیر زد که فقط تا جلوی دروازه نیجریه نفسگیر بود نه داخل دروازه‌شان. این حمله و بازگشت سمت دروازه خودی، آن قدر ادامه پیدا کرد تا به دقیقه 85 رسیدیم و انتظار می‌رفت که کی‌روش از این دقیقه به بعد، برنامه‌ای برای زدن گل تمام‌کننده داشته باشد اما عین ِ این برنامه را مربی نیجریه پیاده کرد تا در دو دقیقه وقت اضافه، دست میلیون‌ها ایرانی به دعا بلند شود که گل نخوریم و با یک امتیاز، بازی را ترک کنیم.
تیم ایران در نخستین بازی خود در جام جهانی شباهتی به آن تیم خسته، کند و با قدرت بدنی ضعیف پیشین نداشت و در حالی که انتظار می‌رفت بازیکنان ایرانی در برخورد فیزیکی با بازیکنان نیجریه، با هر تنه خوردن، تا مرزهای برزیل غلت بخورند و از امریکای جنوبی وارد امریکای مرکزی شوند، اما در کمال ناباوری، این بازیکنان نیجریه بودند که نقش بر زمین می‌شدند و داور بازی با حیرت به این صحنه‌ها نگاه می‌کرد و چند دفعه هم فراموش کند تا سوتش را به صدا درآورد و با توقف بازی، بازیکن مصدوم را از صحنه خارج کند. قدرت دوندگی این تیم هم خیلی بالاتر از حد دوندگی بازیکنان ایرانی در ایران بود که گاه در نمایش بازی‌های لیگ برتر، تلویزیون ایران زیرنویس می‌زد که لطفاً این قدر زنگ نزنید این بازی به شکل اسلوموشن پخش نمی‌شود! نیجریه، در بازی فردی، در بخش اعظم زمان دو نیمه مقابل ایران کم آورده بود و اگر ایران از آن لااقل سه فرصت مسلم گل‌زنی استفاده کرده بود من الان به جای نوشتن این متن، توی خیابان آزادی، همراه جمعیتی که نیمه‌شب تهران را بدل به صبحی زودهنگام می‌کردند، مشغول شادمانی بودم!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    1 5
    مطمئنی بازیو دیدی ،کاش ایران می باخت اما مثل ..... فقط زیر توپ نمیزد
  • بی نام A1 ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    21 1
    که چی؟؟ خلاصه بازی رو گفتی که چی؟
  • ج A1 ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    12 2
    ایران عالی بوددددددد......
  • مقسومی A1 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    4 20
    واقعا آبرو ریزی تمام عیار بود . این تیم دیگه ارنج و مربی لازم نداشت . یه باشگاه میاوردن بهتر از اینا بازی می کرد .
  • کمال پیروز IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    21 1
    واقعا که آدم سرگیجه میگیره از دست شما رسانه ها...تا دیروز میگفتین نیجریه قهرمان آفریقاست و ایران کیسه گل میشه و نیجریه آبکشمون میکنه ولی حالا که تونستیم با غیرت و دوندگی زیاد بچه ها یه تساوی با ارزش بگیریم شروع کردین به انتقاد ...شما اصلا تکلیفتون با خودتون هم مشخص نیست...اگه انتقاد پذیرین بچاپ
  • بی نام A1 ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    2 7
    چی گفتی؟ خداییش خودت یه بار متنو بخوون ببین چی گیرت میاد ایران گند زن ترین تیم به بازی حریف میشه شک نکن اخر جام زرشک طلایی میگیره
  • بی نام RO ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    12 0
    عکست به درد نقد فیلم و شعر میخوره نه فوتبال
  • بی نام IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    1 8
    باركلا قلم خوبي داري.
  • بی نام IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    1 5
    کاملا موافقم
  • آقا محسن CA ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    3 1
    باحال بود نوشته. به قول مهران مدیری ماهی ۵۰ میلیون تومن پول میک‌آپ میزامپلی بازیکنای ایرانیه،‌ خوب داور حق داشت فکر کنه بازیکنای نیجریه تمارز میکنن :
  • محمد IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    14 0
    سلام استاد . قبلا تفسیر های سیاسی و اجتماعی از سما دیده بودیم . خوشبختانه مفسر فوتبال هم شدین ؟؟؟؟ بهتر نیست هر کسی در تخصص خودش اظهار نظر کنه ؟
  • علی پرشین IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    41 3
    چی نوشتی؟؟ "خدا به عنوان یار دوازدهم نذاشت ایران گل بخوره؟" یه جوری نوشتی انگار نیجریه از دقیقه اول تا 90 یه بند رو دروازمون توپ ریخت؟ به جز چندتا حمله نصفه و نیمه کار دیگه ای کرد نیجریه؟ نویسنده ای که این متنو نوشته زیادی جوگیر بوده. چاپ کن
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    3 31
    این نوشتت عالی بودبرخلاف قبلیا
  • گهرخاني EU ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    3 18
    بله وقتي كه بعد از 20 دقيقه ديديم نيجريه آن تيم زهردار نيست بايد حمله ميكرديم و به گل مي رسيديم
  • سهیل IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    15 1
    نویسنده ای که این مطلبو نوشتی. مگه مجبورت کردن بنویسی؟ خدا به عنوان یار دوازدهم من اصلا شک دارم که تو بازی رو دیده باشی.
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    1 4
    نگارشت جالب بود