تحولات عفرین؛چاوش‌اوغلو:دنبال درگیری با روسیه،سوریه‌و آمریکا نیستیم/پنتاگون:با ترکیه در تماس هستیم

وزیر خارجه ترکیه گفت کشورش تلاش دارد در عملیاتی که در شمال سوریه آغاز کرده از هرگونه درگیری با نیروهای سوری، روسی و آمریکایی اجتناب کند اما تاکید کرد آنکارا برای تامین امنیت خود هر اقدامی که لازم باشد، انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در آخرین خبرها از حملات نظامی ترکیه به شمال سوریه آمده است که هیئتی از واشنگتن پیرامون مسائل عفرین امروز وارد آنکارا شد. در همین حال واکنش ها و بازتاب های جهانی همچنان پررنگ تر از روزهای گذشته شده است و اکثر غریب به اتفاق معتقدند که دو طرف جنگ باید خویشتندار باشند. همچنین گفتنی است که اردوغان رئیس جمهور ترکیه تهدید کرده است که نیروهای نطامی خود را منبچ خواهد برد؛ در گزارش ذیل آخرین تحولات وضعیت عفرین را از نظر می گذارنید:


خبرگزاری رویترز گزارش داد: آمریکا و روسیه از ترکیه خواسته‌اند در عملیاتش علیه شبه‌نظامیان کرد در منطقه عفرین سوریه به نام عملیات "شاخه زیتون" نهایت خویشتن‌داری را از خود نشان دهد. سوریه نیز این عملیات را محکوم کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه فراتر از آن وعده داده که شورشیان کرد را از شهر منبج، در شمال شرقی حلب نیز عقب برانند.

به گزارش ایسنا، شهر منبج کیلومترها دورتر در شرق منطقه عفرین بخشی از یک منطقه گسترده‌تر در شمال سوریه است که عمدتا در کنترل نیروهای کرد قرار دارند و هرگونه حمله در آنجا دورنمای بالا گرفتن جنگ میان ترکیه و شورشیان مورد حمایتش با شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا را افزایش می‌دهد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه براساس گزارش شبکه خبر ترک امروز(سه‌شنبه) گفت: تروریست‌ها در شهر منبج به طور مداوم دست به شلیک‌های تحریک آمیز می‌زنند. اگر آمریکا جلوی آن را نگیرد ما خودمان آن را متوقف خواهیم کرد.

وی افزود: هدف ما این نیست که وارد درگیری‌ با روس‌ها، حکومت سوریه یا آمریکا شویم بلکه هدف ما جنگ با یک سازمان تروریستی است.

چاووش‌اوغلو تصریح کرد: باید هر اقدامی که ضروری است انجام شود، در غیر این صورت کشور ما و آینده ما در خطر خواهد افتاد. ما از هیچ کس هراس نداریم و مصمم هستیم و با تهدید و ترس کنار نخواهیم آمد.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی گفته‌اند جلوگیری از اقدام ترکیه برای خارج کردن نیروهای "سوریه دموکراتیک" عمدتا کرد از منبج یکی از اهداف اصلی واشنگتن است.

آمریکا اظهار امیدواری کرده تا با استفاده از کنترل یگان‌های مدافع خلق کرد بر شمال سوریه، وزنه دیپلماتیک بیشتری برای احیای مذاکرات صلح تحت رهبری سازمان ملل در ژنو به دست آورد.

چاوش‌اوغلو گفت: آینده روابط ما وابسته به اقدام بعدی آمریکا است.

او اظهار داشت، ترکیه که دو سال پیش یک عملیات نظامی هفت ماهه در شمال سوریه انجام داد به اقداماتش در هر جایی که لازم باشد ادامه خواهد داد.

چاوش اوغلو افزود: چه منبج و چه عفرین و چه شرق منطقه فرات و یا حتی تهدیدهای شمال عراق مطرح باشند برای ما مهم نیست. اگر در آن سوی مرزهای ما تروریست‌ها وجود داشته باشند این تهدیدی برای ماست.


متیس هم از ترکیه خواست خویشتندار باشد

وزیر دفاع آمریکا هم امروز از ترکیه خواست تا در عملیاتش علیه شبه نظامیان کرد در منطقه عفرین سوریه خویشتنداری نشان دهد.

به گزارش اسپوتنیک، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا خطاب به خبرنگارانی که او را در سفر به کشور اندونزی همراهی می‌کردند گفت: خشونت‌ها در منطقه عفرین سوریه باعث اخلال در یک منطقه نسبتا با ثبات این کشور شده و توجه‌ها را از تلاش‌های بین المللی برای شکست داعش منحرف می‌کند.

وزیر دفاع آمریکا خاطر نشان کرد: آمریکا نگرانی‌های امنیتی ترکیه را با توجه به حضور شورشیان کرد در خاکش درک می‌کند اما در عین حال هشدار داد که خشونت‌ها در منطقه عفرین ممکن است از سوی گروه تروریستی داعش مورد بهره برداری قرار بگیرد.

او تاکید کرد: ما از ترکیه می‌خواهیم تا در اقدامات نظامی و لفاظی‌های خود خویشتندار باشد.

همزمان ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه ضمن ابراز نگرانی در خصوص حملات ارتش ترکیه به شمال سوریه به دولت ترکیه هشدار داد که در عملیات خود علیه نیروهای کرد در این منطقه، خویشتندار باشد.


هیات آمریکایی در آنکارا برای گفت‌وگو درباره سوریه

درهمین حال یک هیات عالی‌رتبه آمریکایی برای گفت‌وگو درباره شماری از موضوعات با مقام‌های ترکیه از جمله عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین سوریه وارد آنکارا شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، به گفته منابع دیپلماتیک، مذاکرات مذکور در مقر وزارت خارجه صورت می‌گیرد اما این هیات آمریکایی نشستی جداگانه در ستاد مشترک ارتش ترکیه خواهد داشت.

به گفته منابع، گروه ترکیه به رهبری احمد موحتار گون، معاون وزیر امور خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) در جلسه حضور می‌یابد و هیات آمریکایی به ریاست جاناتان کوهن، معاون وزیر خارجه آمریکا خواهد بود.

وزارت دفاع آمریکا دوشنبه به خبرگزاری آناتولی گفت، گفت‌وگوهای دیپلماتیک میان واشنگتن و آنکارا درباره عملیات کنونی ترکیه علیه گروه‌های تروریستی در عفرین در جریان است.

پنتاگون: درباره عفرین با ترکیه در تماس هستیم

همچنین سخنگوی پنتاگون اعلام کرد، با مقامات ترکیه برای حل وضعیت عفرین و پاسخ به نگرانی‌های امنیتی این کشور در حال مذاکره هستیم.

به گزارش آناتولی، آدریان رنکین گالووی، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: مذاکرات دیپلماتیک میان واشنگتن و آنکارا درباره عملیات عفرین در شمال سوریه برقرار است و می‌توانم بگویم که در حال حاضر این مذاکرات و تماس‌ها برای حل وضعیت موجود ادامه دارد.

این اظهارات پس از این ایراد شد که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن در حال مذاکره با آنکارا برای یافتن راه حل‌هایی جهت پاسخگویی به نگرانی‌های مشروع امنیتی ترکیه است.

گالووی در پاسخ به اینکه منظور از بحران موجود چیست، گفت: وضعیت عفرین و در ابعاد گسترده‌تر نگرانی‌های امنیتی ترکیه است.

یک رهبر کرد سوریه: کردها در نشست سوچی شرکت نخواهند کرد

در ادامه واکنش ها به حملات ترکیه، یک رهبر کرد اعلام کرد که مداخله ترکیه در سوریه و همدستی روسیه با این کشور می‌تواند موجب کارشکنی در مشارکت کردها در نشست سوچی شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، آلدار خلیل، سیاستمدار کرد سوریه گفت: کردها در سوریه احتمالا در نشست صلح سوچی حضور نخواهند یافت. این نشست به دلیل همدستی روسیه با ترکیه در حمله‌شان به عفرین دیگر بی‌معنی است.

 آلدار خلیل گفت که احتمال شرکت نکردن مسؤولان کرد در این نشست بیشتر از احتمال مشارکت‌شان است.

وی گفت: در هر صورت در سایه حمله ترکیه به منطقه و همدستی روسیه با آن‌ها دیگر سوچی معنی ندارد.

خلیل تأکید کرد که به رغم دعوت از مسؤولان کرد برای شرکت در مقدمات نشست سوچی اما هنوز دعوتنامه رسمی یا گزارشی درباره جزئیات نشست دریافت نکرده‌اند.


گابریل درباره وضعیت غیرنظامیان در شمال سوریه ابراز نگرانی کرد

در حالیکه فشارها بر برلین برای منع فروش اسلحه به آنکارا افزایش یافته است، وزیر خارجه آلمان در تماس تلفنی از همتای ترکیه‌ای‌اش خواست که نگرانی‌های این کشور درباره تاثیرات احتمالی عملیات ترکیه در شمال سوریه بر غیرنظامیان را پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان به مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که او درباره عواقب انسانی افزایش تنش‌ها در سوریه نگران است.

هر دو طرف در تماس تلفنی توافق کردند که روند سیاسی سوریه باید با سرعت بیشتری ادامه یابد.

نگرانی‌های آلمان درباره ترکیه می‌تواند توافق چاوش‌اوغلو و گابریل را در دیدار اخیرشان در آلمان تحت تاثیر قرار دهد.

در همین راستا نوبرت روتگن، قانونگذار آلمانی اعلام کرد: عملیات نظامی ترکیه ناقض قوانین بین‌المللی است و گابریل باید هرگونه برنامه‌ای برای فروش تسلیحات به ترکیه را متوقف کند.

او افزود: کاملا مشخص است که آلمان نمی‌تواند برای ترکیه تجهیزات تانکی در چنین شرایطی بفرستد.

همچنین یک قانونگذار حزب سبز اعلام کرد: عملیات نظامی ترکیه اثرات مخربی خواهد داشت. باید تمام صادرات تسلیحات به ترکیه متوقف شود.

سخنگوی وزارت دفاع آلمان تایید کرد که ترکیه بیش از ۷۵۰ دستگاه تانک از آلمان در دهه‌های ۱۹۸۰، ۱۹۹۰ و اواخر دهه ۲۰۰۰ خریداری کرده است.

اما وی در ادامه اظهاراتش در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار عکس‌هایی از تانک‌های مورد استفاده در شمال سوریه توسط نیروهای ترکیه گفت: من نمی‌دانم که تانک‌های موجود در این عکس‌ها از آلمان خریداری شده است یا نه

هشدار مسعود بارزاني درباره عمليات نظامي ترکيه در عفرين

در همین حال رئیس سابق دولت منطقه کردستان عراق از عملیات نظامی ترکیه در عفرین سوریه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرلَر ترکیه، مسعود بارزانی تأکید کرد: جنگ و اقدامات خشونت آمیز مسائل را حل نخواهد کرد و موجب عمیق‌تر شدن و افزایش مسائل موجود خواهد شد.

وی همچنین از تلفات غیر نظامیان در عفرین ابراز نگرانی کرد.

بارزانی هشدار داد ادامه عملیات نظامی ترکیه تحولات منفی را در پی خواهد داشت.

وی گفت: روش‌های مسالمت آمیز بهترین راه برای حل مسائل موجود است.

العبادی: ترکیه مواضع دوگانه در قبال کردها دارد

نخست‌وزیر عراق ضمن انتقاد از سیاست‌های دوگانه ترکیه در قبال کردها حضور نیروهای ترکیه در عراق را «نمادین» خواند.

به گزارش النشرة، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که ترک‌ها عملکرد دوگانه‌ای در قبال کردها دارند به نحوی که از یکسو از کردهای عراق حمایت کرده و با آن‌ها خارج از چارچوب دولت فدرال تعامل می‌کند و از دیگر سو حقوق کردهای ترکیه را پایمال می‌کند و حتی وقتی مسأله همه‌پرسی پیش آمد و احساس کردند که در حال تهدید شدن هستند، موضعشان را تغییر داده و به بغداد نزدیک شدند.

وی در ادامه افزود: این بدان معنا نیست که دولت عراق موضع منفی‌ای علیه کردها دارد، بلکه آن‌ها شهروندان کشور هستند و از حق و حقوق شهروندی برخوردار هستند و وظایفی دارند.

نخست وزیر عراق همچنین تصریح کرد که ترکیه از حزب کارگران کردستان ترکیه "پ.ک.ک" در شمال عراق بسیار هراس دارد اما عراق این حزب را حمایت نمی‌کند و مطلقا اجازه نمی‌دهد که پ.ک.ک از اراضی عراق برای حمله به ترکیه استفاده کند.

العبادی طی دیدارش با هیأت رسانه‌ای کویتی که در حال حاضر در بغداد حضور دارند، اعلام کرد که حضور نظامی ترک‌ها در عراق "نمادین" است و از من برای سفر به ترکیه در چارچوب کمیته عالی هماهنگی میان دو کشور دعوت به عمل آمده است.



اردوغان خطاب به آمریکا: خودتان تا کی در عراق و افغانستان خواهید ماند؟!

رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از درخواست آمریکا مبنی بر اینکه زمان و وسعت عملیات نظامی خود را در شمال سوریه محدود و مشخص کند، گفت: خود آمریکا تا کی می‌خواهد در عراق و افغانستان بماند؟!

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مراسمی در آنکارا اعلام کرد: عملیات عفرین زمانی به پایان می‌رسد که این عملیات همانند عملیات "سپر فرات" بتواند به اهدافش دست یابد.

وی ادامه داد: آمریکا می‌گوید این عملیات نباید بسیار طولانی شود اما من این سوال را از آمریکا می‌پرسم، خودت تا چه زمانی در عراق و افغانستان خواهی ماند؟ آیا زمان حضورت به پایان نرسیده است؟

اردوغان اضافه کرد: کاملا آشکار است که ما هیچ مشکلی با شهروندان کردمان نداریم و مساله وجود یک کریدور کردی نیست بلکه هدف اصلی این عملیات کمک به ایمنی و آسایش مردم سوریه و همچنین یکپارچگی سرزمینی این کشور در کنار تامین امنیت ملی ترکیه است.

همچنین رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: آنکارا حتی یک گام به عقب در عملیاتش علیه یگان‌های مدافع خلق در عفرین سوریه برنخواهد داشت.

وی ادامه داد: ما مصمم هستیم و هرگز عقب‌نشینی نخواهیم کرد. ما در این باره با دوستان روسی خود گفت‌وگو کرده و به یک توافق رسیده‌ایم.

او تاکید کرد: ترکیه قصد اشغال جایی را ندارد. ما تنها یک هدف داریم و آن به دست آوردن و پیروزی قلب‌هاست!

تصاویر از رویترز

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    26 27
    ترکیه قصد اشغال جایی را ندارد. ما تنها یک هدف داریم و آن به دست آوردن و پیروزی قلب‌هاست... چقدر هم ترکیه بین همسایگانش که بهشون تجاوز کرده محبوب قلبهاست. بد نیست سفارت ترکیه در ارمنستان و عراق و سوریه و قبرس و یونان و ... از میزان محبوبیت این کشور اطلاعاتی به دست بیارن.
    • محسن A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      2 1
      نمیدونستیم کره زمین فقط شامل عرمنستان و یونان و قبرس هستخخخ
    • امیر A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      0 0
      زنده باد ترکیه
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    8 8
    اردوغان یک دیکتاور به تمام معناست، و به فکر تسلط بر منطقه است، انشالله که موفق نشود