جای خالی کارشناسان تبلیغات در قیمت‌گذاری رسانه‌های شهری

تبلیغات با اتمام جنگ تحمیلی و رشد تولیدات داخلی، به عنوان جزء اصلی اطلاع رسانی خدمات و محصولات در میان تولیدکنندگان و صنایع داخلی مطرح شده و رونق فضای تولیدی و رقابتی را در پی داشته است.

هرچند تبلیغات نام "صنعت" را به همراه دارد، اما هنوز به ثبات لازم در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه ریزی‌های شهری نرسیده است.

مشکلات صنعت تبلیغات و موانع پیش روی آن در نشستی با حضور پیشکسوتان و اعضای انجمن صنفی تبلیغات و نمایندگانی از صنایع تولیدی بررسی شده است. در این نشست تبلیغات محیطی به عنوان یکی از چالش برانگیزترین رسانه های تبلیغاتی مورد بررسی دقیق تر قرار گرفت.

در این نشست احمد تقوی، نایب رییس انجمن صنفی شرکت های تبلیغاتی ضمن استقبال از توجه رسانه ها به مسائل و مشکلات صنعت تبلیغات به عنوان یکی از فعالیت های مرتبط با حوزه فرهنگی جامعه، لزوم توجه به دغدغه‌های صنفی شرکت‌های تبلیغاتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: انجمن صنفی تبلیغات با حضور پیشکسوتان این حوزه، ایجاد شده تا ساماندهی فعالیت های تبلیغاتی را بر عهده بگیرد و مشاوره‌های لازم را به تصمیم گیران ارائه دهد، اما ابتدا باید فرهنگ مشاوره و استفاده از کارشناسان در میان دستگاه های مختلف ایجاد شود و فضا برای حضور کارشناسان باز شود.

رقابت با رسانه‌های حاشیه دار، نرخ رسانه‌های محیطی را بالا می‌برد
مجید دوخته چی زاده با اعلام اینکه در 20 سال گذشته تبلیغات محیطی به عنوان رسانه موثر همواره مورد توجه کمپین های تبلیغاتی قرار گرفته، گفت:نقطه ای از شهر تهران وجود ندارد که در برگزاری تبلیغات محیطی حضور نداشته باشد. حضور سازه ها و تبلیغات در شهر تهران همیشه جای بحث داشته و تابلوهای تبلیغاتی تاثیرات شگرف در زیبایی شناسی شهر دارد.

عضو شورای مشاوران انجمن صنفی تبلیغات، حجم و جانمایی تابلوها را از دید مردمی که در شهر تردد می کنند بسیار مهم دانست و گفت: متاسفانه شرکت های تبلیغاتی در شهر تهران به خاطر نحوه قراردادی که دارند و هر سال ناچار از تمدید آن به قیمتی بالاتر هستند، هیچ وقت افق درازمدت و امنیتی برای این مورد ندارند و این همواره از نکات مورد انتقاد انجمن صنفی با سازمان زیباسازی شهر تهران است.

دوخته چی زاده با اشاره به قراردادهایی با قیمت های کارشناسی نشده در سایر سازمان ها، این روند را در آینده ای نزدیک ضررده دانست و گفت: این قبیل قراردادها نقاط عطفی در تعیین مسیر تبلیغات در کشور هستند که آینده خوبی در انتظار آنها نیست. این قرارداد باعث شده دوستان ما در شورای شهرتهران احساس کنند که تبلیغات محیطی شهر از ارزش بسیاربالاتری برخوردار است. در مصوبه اخیر این شورا مقرر شده قرارداد های شرکت های تبلیغاتی تمدید نشود و تبلیغات محیطی را مجددا به مزایده بگذارند که منجر به قیمت گذاری بالاتر از ارزش فعلی آن می شود. گران شدن رسانه در وهله اول به شرکت های تبلیغاتی و مصرف کنندگان آسیب جدی وارد می کند. امیدواریم با خردمندی موجود در شورای شهر تهران و تدبیری که از سازمان زیباسازی سراغ داریم، شاهد یکی دیگر از نقاط عطف غیر کارشناسی در امر تبلیغات نباشیم.

تبلیغات محیطی، عامل رونق کسب و کار
مهدی عابدینی، یکی از بنیانگزاران انجمن صنفی تبلیغات، عدم اطلاع مردم از خدمات و کالاها و در نتیجه خرید کالای نامرغوب را یکی از آسیب های کم رنگ شدن تبلیغات توسط تولیدکنندگان به دلیل گران شدن رسانه های محیطی دانست و گفت: رسانه ها باید کالا را درست معرفی کنند و این حق هر تولید کننده ای است که بتواند محصولات و خدمات خود را از طریق تبلیغات معرفی نماید. گران شدن رسانه موجب محروم شدن طیف بزرگی از تولیدکنندگان داخلی از خرید رسانه می شود و این مسئله در نهایت به ضرر مصرف کننده است.

عابدینی گران شدن رسانه را تنها به سود عده ای قلیل از مشتریان رسانه دانست و اظهار کرد: اگر قرار باشد بودجه های بزرگ وارد رسانه شود یک عده خاص منتفع می شوند. کدام تولیدکننده داخلی است که بتواند در مقابل یک بانک بزرگ قدعلم کند؟ کدام تولیدکننده صنعتی است که با قوانین دست و پاگیر در مقابل عرضه کننده خدمات که کمترین قوانین را برایش می نویسند رقابت کند؟اینجاست که از تولید دور می شویم وبه سمت دلالی می رویم.

وی عدم تحلیل شرایط بازار و رسانه را یکی از معضلات صنعت تبلیغات و قیمت گزاری رسانه می داند و می گوید: قیمت گذاری هاکارشناسی نمی شود و کنترلی بر قیمت ها از سوی هیچ نهادی صورت نگرفته است. انجمن حمایت از مصرف کنندگان تا به حال قدم مثمرثمری برنداشته و هیچ دستگاهی حاضر نیست وارد این مباحث شود. در این شرایط، ضرر اصلی از آن مردم است.

افزایش تبلیغات، مشوق تولیدکنندگان داخلی
مهندس حسین چمنی، مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران به عنوان نماینده صنایع تولیدی کشور، با تشریح وضعیت فعلی تبلیغات در ایران، هزینه تبلیغات را یکی از بزرگترین چالش های پیش روی تولیدکنندگان دانست و گفت: این هزینه ها، قیمت تمام شده کالاها و محصولات را دچار افزایش می کند چرا که تولید کننده برای تامین هزینه تبلیغات ناچار از افزایش قیمت برای مصرف کننده است و این مردم هستند که در نهایت ناچارند افزایش قیمت تبلیغات را بپردازند.

حسین چمنی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته و بسیاری از محصولات به دلیل فشار اقتصادی از سبد مصرف خانوار خارج شده است گفت: تبلیغات موجب افزایش میل به خرید و افزایش تقاضا می شود، در نتیجه تولید افزایش می یابد، اشتغال به وجود می آید، تولید ناخالص ملی بیشتر می شود و اقتصاد از رکود خارج می شود.

وی تبلیغات را ابزار پیشبرد فروش دانست و پیشنهاد کرد: در زمانی که بازار رقابت و قیمت گزاری آزاد برای برندها وجود ندارد، تبلیغات ابزاری برای فروش است. برای حمایت از تولیدکنندگان، دولت تبلیغات را ارزان کند و به جبران آن، بر اساس میزان فروش محصولات، مالیات بیشتری از تولیدکنندگان دریافت نماید.

تبلیغات، صنعتی با چند هزار نیروی کار
دکتر فرزاد رضاجویی، مسئول کمیته تبلیغات محیطی انجمن صنفی تبلیغات با اشاره به اینکه رسانه های شهری بخش عمده ای از سهم بودجه تبلیغاتی تولیدکنندگان را به خود اختصاص می دهد گفت: نظام نرخ گذاری یکطرفه، بدون حضور کارشناسان حوزه تبلیغات منجر به نادیده گرفتن حقوق ضلع سوم مثلث فروش تبلیغات، یعنی بهره بردار یا سفارش دهنده می شود. این از وظایف و توانایی های انجمن صنفی است که در ارزش گذاری تبلیغات به سازمان های مربوطه، مشاوره بدهد.

رضا جویی عدم توانایی بسیاری از تولیدکنندگان برای معرفی کالاها و خدمات را نتیجه قیمت گزاری کارشناسی نشده دانست و ادامه داد: شرکت های تبلیغاتی که ارتباط مستقیم با نهادهای نرخ گذار، از یک سو و سفارش دهندگان، از سوی دیگر دارند، از نزدیک در جریان مشکلات تولیدکنندگان و ارائه دهندگان کالا و خدمات هستند و آن چه از این تعامل دوسویه به تجربه مشخص شده، گرانی و تورمی است که گران شدن تبلیغات بر قیمت تمام شده کالاها و خدمات دارد.

وی با اعلام آمار شاغلین در صنعت تبلیغات اظهار کرد: با گران شدن رسانه های شهری، بسیاری از شرکت های تبلیغاتی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از طریق فروش این فضاها فعالیت می کنند به دلیل عدم توانایی تامین هزینه ها، ناچار به تعدیل نیرو و بعضا انحلال می شوند.

تبلیغات برون مرزی، جایگزین تبلیغات داخلی
مهدی اسماعیل تبار، صاحب امتیاز مجموعه مجلات آرامش و تهیه کننده برنامه تلویزیونی شوک، با توصیف تهران به عنوان شهری بی دفاع در حوزه فرهنگ، مهمترین عامل این مشکل را عدم توجه به محتوا دانست و گفت: در تهران اتوبان ها و ساختمان های بسیار ساخته شده اما به محتوایی که در آن ارائه می شود، توجهی نداریم.

وی با اشاره به محتوا و گرانی تبلیغات در شبکه های تلویزیونی در ایران گفت: قیمت تبلیغات در شبکه های ماهواره ای پایین تر از شبکه های داخلی است و همین سفارش دهنده را سوق می دهد به سمت سفارش تبلیغات در شبکه های ماهواره ای و این یعنی قاچاق رسانه.

اسماعیل تبار مهم ترین عرصه در اقتصاد مقاومتی را عرصه رسانه و تبلیغات دانست و اظهار کرد: یک بخش اقتصادی مال تبلیغات است. اقتصاد مقاومتی ملاحظات خاص خودش را دارد. تولید ملی توجه به فعالان در عرصه شرکت های تبلیغاتی را هم در بر می گیرد. اگر هزینه تبلیغات به صورتی باشد که شرکت های ایرانی نتوانند سفارش دهند و تنها شرکت های خارجی از عهده هزینه تبلیغات بربیایند، شرکت ایرانیاست که ضرر می کند چرا که برند خارجی هزینه هایش را به دلار کسب می کند و از نظر قیمت مشکلی نخواهد داشت.

نشست بررسی تاثیرات گرانی رسانه بر تولیدات داخلی روز شنبه يكم شهریور ماه با حضور احمد تقوی، نایب رییس انجمن صنفی تبلیغات، مجید دوخته چی زاده و مهدی عابدینی، بنیانگزاران انجمن، فرزاد رضاجویی، مسئول کمیته تبلیغات محیطی انجمن، حسین چمنی، مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران، مهدی اسماعیل تبار، صاحب امتیاز گروه مجلات آرامش ، تعدادی از صاحبان صنایع و نیز خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373093

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =