اژه‌ای: وزیر ارتباطات به قولش درباره پالایش شبکه‌های اجتماعی عمل نکرد/ بابک زنجانی در زندان آدم داشت

غلامحسین محسنی اژه ای در شصت و نهمین نشست سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی، سعید مرتضوی، محمدرضا رحیمی و فیلتراسیون شبکه های اجتماعی خبر داد.

امید سلیمی‌بنی: معاون اول قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: این فرد قبلا نیز دو سال زندان داشته و قریب به 20 برگه چک از او برگشت خورده بود. به گفته اژه ای، بابک زنجانی در زندان موفق شده بود عده ای همدست برای خود پیدا کند و پیامهایی را به بیرون از زندان منتقل کند که در روند پرونده اخلال ایجاد کند.

اژه ای گفت: این افراد و کسانی که پیامها را دریافت کرده بودند، بعضا بازداشت شدند و از آنها تحقیق به عمل آمد.

او درادامه گفت: در همین رابطه حدود 8 نفر از جمله برخی مدیران بانکی بازداشت شدند و از برخی افراد نیز به عنوان مطلع تحقیق به عمل آمده.

معاون اول قوه قضاییه، درباره پرونده نگین غرب نیز گفت: فقط 1700 نفر در 40 روز اخیر در این پرنده تسویه حساب شده اند و نهایتا 7 هزار و 472 نفر تسویهحساب شدند. حتی دو پیمانکار عوض شدند.

مسئله پرونده بیوکمپوست نیز در سخنان امروز اژه ای تشریح شد. او گفت: تعداد شکات به 8 هزار نفر رسیده و 12 نفر بازداشت شده اند و تاکنون 8 نفر در بازداشت به سر می برند. اموالی که تاکنون شناسایی شده تکافوی همه این شکات را نمی دهد. احتمال فاسد شدن این کود نیز هست که دادگاه دستور داده هر چه سریعتر به فروش برسد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره اجرای احکام اعدام در هفته های اخیر نیز گفت: برخی از اعدامها در استانهای فارس، همدان و قم اعدام شدند. فردی که در قم اعدام شد، علاوه بر برخی اتهامات، در 900 کیلوگرم تریاک خرید و فروش کرده بود.

 

فیلتراسیون شبکه های اجتماعی، چرا و به چه علت؟

دادستان سابق کل کشور درباره نامه اش به وزیر ارتباطات هم گفت: باید تلاش شود شرایطی داشته باشیم تا موارد خلاف عفت، امنیت و ... در آنها نباشد و به حداقل برسد.اگر چنانچه تلاش نکنیم زیرساختها بومی شود و نرم افزارهایی فراهم شود تا از کارهای بد این شبکه ها جلوگیری شود، جامعه ضرر می کند.

اژه ای از قول مسئولان ذیربط درباره پیش بینی ساز و کاری برای فیلتر کردن محتوای مجرمانه شبکه های اجتماعی خبر داد و گفت: این سه ماه گذشت و حتی شش ماه گذشت و این کار صورت نگرفت و نامه ای به دستور رئیس قوه قضاییه نوشتیم که بر اساس قول وزیر ارتباطات، این شبکه ها پالایش شوند تا هم مردم محروم نشوند از محتوای خوب این شبکه ها و هم محتوای مجرمانه پالایش نشود.

معاون اول دستگاه قضادرباره مسایل مربوط به بهداشت و سلامت عمومی نیز توضیح داد. او در این باره گفت: اگر در این رابطه کسی مرتکب جرمی شد در اولویت رسیدگی دادسراها قرار دارد. نامه هایی هم از وزارت بهداشت به ما وارد شد و دیروز هم با دادستان تهران صحبت کردیم و او گفت درباره روغن پالم و سایر مواردی که درباره بهداشت مردم موثر است، کمک می کنیم.

 

جدول پرسش و پاسخ سخنگوی دستگاه قضایی در نشست 69:

خلاصه سئوال

رسانه

خلاصه پرسش

آیا برای محمود احمدی نژاد و محمدرضا رحیمی پرونده مالی دیگری هم دارد؟

خبرآنلاین

من تا جایی که خبر دارم پرونده دیگری وجود ندارد.

اگر وزیر ارتباطات نتوانست در فرصت یکماهه محتوای شبکه اجتماعی را پالایش کند، چه می کنید؟

میزان

شنیدم وزارت ارتباطات تلاش می کند و امیدواریم این کار انجام شود.

درباره اعتراضات محمدرضا رحیمی به خودتان چه می گویید؟

-

ایشان با فرض اینکه حکم صادر نشده، مطالبی را نوشته بودند. طبعا وقتی حکم صادر شده، این اشکالات وارد نیست و توضیح اضافه ندارد.

شکایت از دولت قبل درباره بازنگرداندن اموال

جارپرس

شماره نامه را بدهید تا بگوییم رسیدگی را تسریع کنند.

نظر شما درباره گشت انصار حزب الله چیست؟

روزنامه اطلاعات

هنوز که نگفته اند چگونه. خودشان گفتند خلاف قانون نمی کنیم. پس مشکل پیش نمی آید.

به استناد کدام قانون به وزیر ارتباطات تکلیف کردید شبکه های اجتماعی پالایش شود.

فرهیختگان

به استناد قانون تعیین مصادیق مجرمانه رایانه ای این نامه را نوشتیم. خودشان نیز زمان 3 ماه تعیین کردند که امیدواریم اجرا شود.

موضع شما درباره دریافت حق الوکاله میلیاردی وکلا و تطویل پرونده و کارچاق کنی توسط وکلا و انتخابات کانون وکلا چیست؟

فارس

قانون جامع وکالت لایحه ای است از سوی قوه قضاییه و لایحه ای قضایی است و طبق تفسیر شورای نگهبان، نباید دولت دخالت کند. کسانی که نامزد کانون وکلا می شوند، قوه نظارت دارد و درحال حاضر بر عهده کانون وکلاست. اگر وکیلی جرمی مرتکب شود، تعقیب می شود.

برای مجازات ایجاد ناامنی اراذل و اوباش در محله کهندژ اصفهان چه کردید؟

خبر رادیو

این افراد سابقه کیفری نداشته اند ولی بلافاصله تحت تعقیب قرار گرفتند و 4 نفر بازداشت شدند. یک فرد روحانی از خانه بیرون می آید و چیزی را می گوید و درگیر می شوند. این افراد شلوغ می کردند و روحانی نیز لباس رسمی نداشته است.

پرونده سعید مرتضوی آیا به وزارت اطلاعات رفته؟

ایلنا

نشنیده ام. درباره سایر پرونده ها نیز دادسرا مشغول تحقیق هستند و دیوان عالی نیز مشغول بررسی پرونده دیگر است.

چرا اطاله رسیدگی پرونده ها در دیوان عدالت اداری و سایر مراجع را شاهدیم؟

ایران

بارها توضیح داده ایم. یکی از دلایل این است که باید یک سری مسایل راقضازدایی کنیم. باید به سمت اصلاح قوانین برویم که در قانون مجازات اسلامی جدید نیز این موارد آمده است.همچنین جذب قضات بیشتر و تقویت نظارت درونی در برنامه است.ولی کارشناسی های خارج از قوه نیز باعث اطاله رسیدگی به پرونده می شود. همچنین اختلاف دستگاه های دولتی باعث اطاله می شود. در بحث زمین خواری، بسیاری از تغییرکاربری ها، بدون مجوز نیست ولی برخی نهادها این مجوزها را قبول ندارند و این باعث اطاله دادرسی می شود.

آیا کاهش درآمد مخابرات باعث نامه شما برای فیلتراسیون شبکه های اجتماعی شده؟

ایسکانیوز

این صحت ندارد و به هیچ وجه اینطور نیست. ما معتقدیم باید از فناوری جدید استفاده کرد ولی به صورت مثبت. این را هم قبول داریم اگر این شبکه ها مسایلی را بر خلاف عفت عمومی و امنیت نظام اشاعه می دهد، تا جایی که می توانیم مقابله کنیم.

تجمع دراویش جلوی دادستانی  و بازداشت افراد را توضیح دهید.

تسنیم

هر کسی حرف و اعتراضی دارد از طریق قانون وارد شود، به نفع خودش و جامعه است. هر گروه و جریانی که اگر صحبت و اعتراضی دارد مسایلش را به صورت کتبی و شفاهی مطرح کند، نه از طریق غیرقانونی. این جمعیت نیز اعتراضی داشتند و می توانستند بهتر اعتراض کنند. طبیعی است وقتی در خیابان می آیند و تجمع می کنند که به دنبال آن، منجر به مسایلی شود و اخلال در نظم عمومی به وجود بیاید، دستگاه ها موظفند جلوگیری کنند. اخطار شده، اعلام شده که بروند و طبیعی است مرحله به مرحله پیش بروند و منجر به بازداشت هم شود. ولی تعداد کثیری بازداشت نشدند. دیروز برخوردی پیش آمده و افراد معدودی را نگهداشتند و ممکن است تا الان آزاد شده باشند. این هم به خاطر آمدنشان در خیابان نبود، به خاطر درگیری بود که به وجود آورده بودند و بازداشتشان طولانی نمی شود.

متهم همدست مه آفرید خسروی که در خارج از کشور بازداشت شده بود چه شد؟

ایرنا

او تبعه ایرانی است و هنوز در بازداشت است و حکم صادر نشده است.

پلیس می گوید دستگیری معتادان در تهران چند باره انجام می شود و آنها پس از بازداشت، آزاد می شوند.چرا ؟

خبرگزاری آنا

پلیس می داندبعد از اصلاح قانون در سال 89، معتاد را نمی شود تحت تعقیب قرار داد و نباید تحویل قوه قضاییه بشوند. بلکه باید به مراکز درمانی معرفی شوند. کسی را به صرف معتاد بودن به زندان نمی شود فرستاد. این وظیفه دولت است که معتادان را درمان کند.

آیا تجربه فیلترینگ شبکه های اجتماعی مانند فیلترینگ و مراجعه بیشتر مردم به آنها باعث نمی شود در این نامه تجدید نظر کنید؟

روزنامه قدس

اگر بشود جلوی فسادی را گرفت و ما نگیریم، کار خوبی است؟ اگر نکنیم، مسئولیم. اگر بشود جلوی 80 درصد فساد را گرفت، باز هم باید وارد شویم. متخصصان می گویند می شود ما امکاناتی را فراهم کنیم که هم مردم از این شبکه ها محروم نشوند و هم محتوای مجرمانه را کم کنیم. مسئولان گفتند 3ماهه این کار را می کنیم ولی نکردند.ما همین را می خواهیم.

پرونده خانم غنچه قوامی که بازداشت شده چه شد؟

ایسنا

برای ایشان تبلیغات شد که در رابطه با ورزش بازداشت شده، ولی ربطی به ورزش ندارد و پرونده در حال رسیدگی است.

آیا قطع درختان توسط سازمان هواشناسی و آتش سوزی عمدی جنگلها تعقیب شده؟

همشهری

عمدی بودن آتش سوزی جنگلها، مستلزم رسیدگی است. کارشناسان گفته اند امسال تاکنون درباره عمدی بودن آتش سوزی در گرگان و گلستان چیزی ثابت نشده. درباره قطع درختان نیز مسئله، مسئله اختلافی است. ممکن است محیط زیست بگوید درختهای این مکان نباید قطع شود، ولی مجوز صادر می شود و حتی دولت مصوبه می دهد که پروژه ساخته شود و این مستلزم قطع درختان است. اخیرا دو مورد گزارش شده و توی تلویزیون هم مطرح شد. شنیده ام قطع درختا اخیر مجوز داشته و مشروط به غرس درختان جدید بوده. مورد دیگر تصرف یک زمین است و حکم صادر می شود که این تصرف ناحق است و متصرف، درختهایی را کاشته است وصاحب اصلی، درختان را قطع کرده بود. در حواشی تهران داریم که برخی زمینها را از دولت گرفته اند و نهال زیادی کاشته اند و الان ثابت شده باید زمین را پس بدهند و مالک جدید می گوید من درخت در زمینم نمی خواهم. این موارد اختلافی است.

نظر قوه قضاییه درباره ورود تشکیلاتی انصار حزب الله برای امر به معروف چیست؟

اعتماد

نظر قوه قضاییه درباره اصل 8 قانون اساسی این است که باید قوانین مربوطه در اینباره نوشته شود. ما معاونت پیشگیری از وقوع جرم و معاونت فرهنگی را در قوه قضاییه برای این منظور تشکیل داده ایم و می خواهیم لایحه جامعی در این باره تهیه کنیم. ممکن است خیلی از منکرات در برخی جاها باشد که باید جلوگیری شود.

نظر شما درباره توقف رشد جرایم در 6 ماه گذشته چیست؟

حمایت

قوه قضاییه چند اقدام انجام داده که در کاهش جرایم موثر بوده از جمله برخورد با اشرار، قاچاقچیان و عوامل ناامنی. همچنین ارتباط خوبی که بین دستگاه قضایی و نیروی انتظامی و اطلاعات است که منجر به عملکرد بهترمی شود.همچنین استفاده از راههای میانبر در کاهش جرم هم موثر بوده. اطلاع رسانی رسانه ها و صاحبان تریبون نیز کاهش جرایم را در جرایم خشن از جمله سرقتهای مسلحانه، قتل، تجاوز و شرارت به دنبال داشته.

شایبه سواستفاده از اموال دولتی در مسئولان دولتی را پیگیری می کنید؟

شرق

مدعی العموم وقتی وارد میشود که اطلاع پیدا کند. یکی از راههای اطلاع، این است که دستگاه ها، تخلف را اعلام کنند. گزارشهای مختلف از جمله بازرسی کل یا بازرسی دستگاه ها باعث ورود دستگاه قضایی می شود.

تصمیم فیلترینگ سایتها توسط وزارت ارشاد قانونی است؟

نسیم

قانون می گوید نشریات الکترونیکی هم شامل قانون مطبوعات می شود. ولی آیا همه سایتها و وبلاگها و خبرگزاریها نشریه الکترونیک هستند؟ بحث دیگر این است که آیا هیات نظارت باید جلوی تخلف را بگیرد یا کسانی دیگر هم وظیفه برخورد دارند؟ مسلم است اختیارات هیات نظارت نافی وظایف قوه قضاییه نیست. دستگاه قضایی برخی جاها می تواند مستقیما وارد میشود. اختیارات وزارت ارشاد نیز باید بررسی شود. اگر وزارت ارشاد خود را مجاز دانست که موارد ثبت نشده را فیلتر کند، سئوال اینجاست که چند سایت ثبت نشده داریم؟ آیا شما می توانید گزینش کنید من 10 تا را جلوگیری می کنم. اگر بنا باشد باید جلوی هر 100 هزار سایت ثبت نشده را بگیرید. این بحثها حقوقی است. در کرمانشاه نیز گفتم این موضوع قابل بحث است، ولی متاسفانه این موضوع از قول من به خوبی منتقل نشد.

آیا در این مدت حکم حبسی برای پزشکان متخلف صادر شده؟ چرا پرونده تصادف اتوبوس بین تهران و قم نیز دچار اطاله رسیدگی شده؟

مهر

بخشنامه ای درباره پزشکان صادر شده و در متن هم آمده که درباره امور پزشکی، مجازات حبس صادر نشود. پرونده تصادف اتوبان قم نیز به دادگاه رفته و پیشنهاد داشتیم که عمل نشد. در این که مقصر کیست، اختلاف نظر فاحش و زیادی بود. برخی گفتند راننده مقصر است، برخی شرکت صاحب اتوبوس را مقصر می دانستند. برخی شرکت سازنده اتوبوس را، برخی لاستیک فروش و تعمیرکار را مقصر می دانستند. اینها باعث شد مسایل خیلی طولانی شود.امیدواریم زودتر به حکم برسد. پیش بینی می کنم اگر کسانی که باید کمک به آسیب دیدگان کنند، نیایند، باز هم اعتراض و اطاله اجرای حکم را داریم.

 

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376685

برچسب‌ها