نخستین جلد از مجموعه بیست جلدی کتاب های برنامه ماندگار «معرفت» با عنوان «عقل و عشق در حریم عاشورا» حاوی دیدگاه های فلسفی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی از سوی انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، برنامه «معرفت» یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های شبکه چهارم سیمای جمهوری اسلامی ایران است. این برنامه قریب به پنج سال است که به صورت مستمر پخش می شود و سخنان روان و شیوای دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در این برنامه سبب جذب مخاطبان گسترده‌ای شده است.

کتاب «عقل و عشق در حریم عاشورا» نخستین مجلد از مجموعه کتاب‌های تولید شده از برنامه‌های "معرفت" با عنوان عقل و عشق در حریم عاشورا است که از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به بیان مطالب عمیق حکمی و عرفانی در قالب الفاظ و اصطلاحات روشن برای فهم دقیق مطلب برای عامه مردم در کنار خواص اشاره کرد.

کتاب روایتی تاریخی از حادثه عاشورا نیست، بلکه در حد خود به مبانی معرفتی این حادثه پرداخته که در آن میان، بحث از عقل و عشق برجستگی بیشتری دارد.

در بخشی از کتاب آمده است:
«دین امری عقلانی است. دین هرکس متناسب با درجه عقل اوست. مومنان همه در یک درجه مساوی نیستند. میزان دینداری هر فرد به اندازه عقل اوست. هرچه تعالی عقلش بیشتر باشد، دینش متعالی تر و عمیق تر است و این طور نیست که نخست دین دار باشیم و بعد عقل پیدا کنیم، بلکه ابتدا باید عاقل بود تا دین دار شد.

انسان به مقتضای عقل، دین را می پذیرد و وقتی کسی به وحدت نامتناهی حق ایمان دارد و با عقلانیتش می فهمد که همه هستی، پرتو نور خداوند است، چگونه تسلیم او نشود؟ تسلیم شدن در برابر حق، حکم عقل است. در حرکت امام حسین(ع) ذره ای عمل خلاف عقل نیست. او تجلی عقلانیت و تجسم عشق است. او ولی مطلق خداوند است.»

مجموعه بیست جلدی کتاب های معرفت براساس مباحث مطرح شده در برنامه "معرفت" تنظیم و غیر از دو یا سه جلد که به موضوعاتی مثل تجلی و وجود یا معاد و غیره پرداخته شده و درباره مسائل معرفتی هستند، دیگر مجلدات به بررسی افکار و آرای اندیشمندان بزرگ اسلامی در حوزه حکمت و عرفان می پردازند.

نخستین جلد از مجموعه بیست جلدی کتاب های برنامه ماندگار "معرفت" با عنوان "عقل و عشق در حریم عاشورا" حاوی دیدگاه های فلسفی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی با تدوین و تحقیق اسماعیل منصوری لاریجانی در 106 صفحه و با قیمت 45هزار ریال وارد بازار نشر شده است.


این ناشر همچنین کتاب «سمیح القاسم و شعر معاصر فلسطین» را همزمان با آغاز انتفاضه سوم ملت فلسطین، نخستین جلد کتاب «سمیح القاسم و شعر معاصر فلسطین» نوشته حسین ابویسانی را وارد بازار نشر کرد.

ادبیات مقاومت فلسطین به منزله بخش مهم و جدانشدنی ادبیات معاصر عربی، در کنار ملت شریف و دیگر سازمان‌های مبارز خود، پا به پا پیش رفت و کوشید آتش روشن انتفاضه ملی را برافروخته نگه دارد. بی‌شک یکی از دلمشغولی‌های اساسی ادبیات در سرزمین اشغالی، توجه به جنبه‌های مقاومت آن است. در این زمینه، شعر در مقایسه با نثر دارای اهمیت بیشتری بوده و بسیاری از شاعران عرب و غیر عرب را در کشورهای دیگر به خود جذب کرده است.

شاعران بازی گردانان اصلی صحنه شعر و ادب فلسطین هستند و نقش انکار ناپذیری در مبارزات مردم خود بر عهده دارند و گاه در جبهه های نبرد یا به دست جوخه‌های ترور صهیونیست‌ها، جان خویش را بر سر آرمانهایشان از دست می‌دهند.

برخی نیز مانند سمیح القاسم، شاعر بزرگ فلسطین با وجود فشار، زندان و تبعیدهای مکرر حاضر نمی‌شوند، از سرزمین خویش خارج شوند. سمیح و هم فکرانش معتقدند خاک کشور متعلق به آن‌هاست و باید همان جا هم دفن شوند. تلاش ها و آرمان‌های بلند سمیح باعث شده است تا در جایگاه دومین شاعر بزرگ فلسطین، پس از محمود درویش شناخته شود. او بیش از سی دفتر شعر، داستان، و نمایشنامه دارد. توانمندی در به کار گرفتن واژگان و معنی پردازی ها و تصویرسازی‌های جدید از آن، تنوع اسلوب های شعری، اجرای گفت‌و‌گوی اندیشه‌ها، گستردگی خیال، استفاده از ساختار نمایشی قصاید، و سهل و ممتنع بودن عبارات، او را در زمره شاعران دست نیافتنی زمان خویش قرار داده است.

کتاب «سمیح القاسم و شعر معاصر فلسطین» در دو بخش به نگارش درآمده است. بخش اول این اثر نگاهی بر شعر معاصر فلسطین دارد و با تقسیم بندی شعر فلسطین به 5 بخش سنت‌گرایی، توافق جریان سنت گرایی و رمانتیسم، ظهور مکتب رمانتیسم، زبان شعر و خصایص ملی- مردمی و نهضت شعری جدید، ابعاد مختلف شعر فلسطینی را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

بخش دوم کتاب به جریان زندگی سمیح القاسم این شاعر بزرگ و نقش انکارناپذیر وی در آفاق ادبی این کشور می پردازد و حرکت مقاومتی وی را در زمینه شعر و ادبیات مورد بررسی قرار می دهد. همچنین در این بخش خواننده نمونه‌هایی از اشعار این شاعر بزرگ را می خواند تا بیشتر با تفکر و اعتقادات وی آشنا شود.

چاپ نخست کتاب «سمیح القاسم و شعر معاصر فلسطین» در 396 صفحه و با قیمت 18هزار تومان وارد بازار نشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CH ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    19 0
    واقعا سخنان آقای دینانی بسیار آموزنده است
  • maryam IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    22 0
    به یزدان که گر ما خرد داشتیم / کجا این سرانجام بد داشتیم........
  • رحيم A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    2 0
    به نام خداوند جان و خرد. هرچه وزن عقل و خرد بيشتر وزن خرافه و تعصب و جهالت كمتر.
  • sia IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    ياد رضا گرامي باد
  • چکیده IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    6 0
    ازخداوند متعال آرزوی سلامتی وطول عمر استاد را خواهانم
  • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 0
    "...انسان به مقتضای عقل، دین را می پذیرد و وقتی کسی به وحدت نامتناهی حق ایمان دارد و با عقلانیتش می فهمد که همه هستی، پرتو نور خداوند است، چگونه تسلیم او نشود؟..." واقعاً با عقل چطور ميشه به اين بينش رسيد كه همه هستي پرتو نور خداوند است؟ يعني به صرف پيشرفت عقل و دانش، نزديكي بشر به خداوند بيشتر شده الان و آياباز هم در طول تاريخ قراره مرتباً بيشتر بشه؟ چرا حضرت مولانا ميفرمايد : پاي استدلاليان چوبين بود پاي چوبين سخت بي تمكين بود