آیا اوباما شکستی دیگر را نیز خواهد پذیرفت؟

تنها حدود یک ماه به زمان برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا زمان باقیست و گمانه زنی ها حول رقابت میان جمهوری خواهان و دموکرات ها به بالاترین حد خود رسیده است.

سید صاحب صادقی

کارشناس مسائل آمریکا

فرصت باقی مانده تا انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا 34 روز است و هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه تلاش ها و برنامه ریزی های زیادی برای پیروزی تدارک دیده اند. این انتخابات تکلیف 36 کرسی سنا و تمام کرسی های مجلس نمایندگان را مشخص می سازد و نهایتا معلوم می کند که اکثریت را چه کسانی در اختیار می گیرند. هم اکنون جمهوری خواهان با در اختیار داشتن 234 کرسی مجلس نمایندگان در برابر 199 کرسی که دموکرات ها در دست دارند، این مجلس را به تصاحب خود در آورده اند. در سنا اما دموکرات ها با 55 کرسی در برابر 45 کرسی جمهوری خواهان برتری دارند.

به اعتقاد بسیاری از ناظران موضع دموکرات ها در آستانه انتخابات میاندوره ای چندان قدرتمند به نظر نمی رسد و متاثر از کاهش مقبولیت عمومی اوباما که اخیرا به 43 درصد رسیده است و همچنین چالش های متعدد داخلی و بین المللی فراروی وی، بسیار محتمل است که حزب وی بار دیگر در انتخابات کنگره طعم شکست را پذیرا شود. بررسی تاریخ سیاسی آمریکا نشان می دهد که وضعیت عمومی رئیس جمهور مستقر و میزان رضایت مردمی از وی تاثیر بسیاری بر عملکرد سیاسی و انتخاباتی حزب متبوعش دارد. نمونه های زیادی در این خصوص می توان ذکر کرد. محبوبیت 66 درصدی کلینتون در سال 98 موجب پیروزی غیر قابل پیش بینی دموکرات ها در کنگره شد. در سال 2002 جرج بوش به واسطه محبوبیت 63 درصدی توانست جمهوری خواهان را پیروز میدان کند. در سال 2006 اما افول شدید محبوبیت جرج بوش موجب تصاحب سنا و مجلس نمایندگان به دست دموکرات ها شد. حتی در این اواخر هم به واسطه کاهش محبوبیت اوباما در سال 2010 به 45 درصد، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان را از دست دموکرات ها درآوردند.

بررسی دقیق تر وضعیت رقابت انتخاباتی در ایالت های مختلف آمریکا صورت مساله را روشن تر خواهد کرد. در خصوص مجلس نمایندگان باید گفت که دموکرات ها امید بسیار کمی به موفقیت دارند و حتی نظرسنجی ها نشان می دهد که کرسی های آنان از 199 کرسی کنونی به 193 کرسی کاهش پیدا خواهد کرد. در مقابل جمهوری خواهان برای تکرار رکوردشان در سال 2010 یعنی 242 کرسی نیاز به 9 کرسی دیگر دارند تا بتوانند بهترین رکوردشان بعد از سال 1946 را به دست آورند.  البته نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان پیش از این به صراحت گفته بود که ما در این انتخابات موفق خواهیم شد 17 کرسی از کرسی های رقابتی انتخابات میاندوره ای را به دست آورده و اکثریت مجلس را به دست آوریم. مساله ای که تقریبا به نظر می رسد امر محالی باشد چرا که هم نظر سنجی ها چیز دیگری را نشان می دهد و هم بسیاری از تحلیل گران معتقدند دموکرات ها ضمن اینکه هیچ کرسی رقابتی را به دست نمی آورند حتی 6 کرسی دیگر را نیز از دست خواهند داد و اقلیت شکننده تری با 193 رای در مجلس نمایندگان تشکیل خواهند داد. مدل پیش بینی روزنامه واشنگتن پست نیز تصدیق کننده این ادعا می باشد. جان ساید یکی از متخصصان علوم سیاسی حاضر در پروژه واشنگتن پست بر این اعتقاد است که دموکرات ها بیش از 193 رای نخواهند آورد. چارلی کوک دیگر متخصص شرکت کرده در این پروژه نیز بر این نظر است که دموکرات ها می بایست علاوه بر اینکه 17 کرسی عقب افتاده خود از جمهوری خواهان را جبران کرده و به دست آورند، می بایست 11 کرسی رقابتی باقی مانده را از آن خود کنند که تقریبا امر محالی است.

انتخابات مجلس سنا اما وضعیت حساس تری دارد و با توجه به برتری کنونی دموکرات ها، آنها امیدوارند که بتوانند حداقل این سنگر را برای خود حفظ کنند. اما به دلایلی که خواهد آمد، احتمال پیروزی جمهوری خواهان بیشتر است و هم اکنون زنگ خطر برای دولت دموکرات اوباما به صدا در آمده است. وضعیت کنونی کرسی های سنا به نفع دموکرات ها است و آنها با 55 رای در برابر 45 کرسی جمهوری خواه اکثریت را در اختیار دارند. بر اساس قانون در هر انتخابات میاندوره ای تکلیف یک سوم کرسی های سنا با انتخابات مشخص می شود. در میان 36 ایالتی که قرار است سناتور های منتخب خود را به سنا بفرستند، عمده آنها در انتخابات ریاست جمهوری 2012 به میت رامنی جمهوری خواه رای دادند و همین وضعیت دموکرات ها را در معرض خطر قرار داده است. از طرف دیگر از این 36 کرسی 21 کرسی متعلق به دموکرات ها و 15 کرسی نیز متعلق به جمهوری خواهان است که از ترکیب سنا خارج می شوند و این نشان دهنده پیچیدگی وضعیت دموکرات ها می باشد. جدیدترین نظر سنجی صورت گرفته توسط روزنامه نیویورک تایمز نشان می دهد که دموکرات ها در 12 ایالت قطعا رای خواهند آورد و اختلافشان با جمهوری خواهان بیشتر از آن است که تغییر نماید. همین امر در 16 ایالت برای جمهوری خواهان صادق است. اما 8 ایالت باقی مانده سرنوشت انتخابات را تغییر می دهند. بر اساس نظرسنجی نیویورک تایمز دموکرات ها در دو ایالت کلرادو و کارولینای شمالی پیشتاز هستند و جمهوری خواهان هم در 4 ایالت لوئیزیانا، آرکانزاس، جرجیا و کانزاس برتری دارند و در دو ایالت آلاسکا و آیوا نیز دموکرات ها علی رغم برتری وضعیت شکننده ای دارند. حدود یک ماه فرصت باقی مانده است تا دموکرات ها بتوانند وضعیت خود را تثبیت نمایند و جمهوری خواهان از هم اکنون بدون آنکه برنامه خاصی برای رای آوری داشته باشند، تنها در صدد بزرگ کردن ناکامی ها و نقاط ضعف دولت اوبامای دموکرات هستند و از نظر تحلیل گران همین امر می تواند در ریزش رای دموکرات ها و پر کردن سبد رای جمهوری خواهان کافی باشد. نظر سنجی های دیگر نشان می دهد که جمهوری خواهان با اختلاف 4 درصد از دموکرات ها پیشی گرفته اند.

با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا مسائلی چون جنگ علیه داعش و یا لایحه نظام مهاجرت برگ برنده ای برای دموکرات ها خواهند بود و یا وضعیت را برای آنان بدتر می کند. 4 نوامبر مشخص خواهد شد که آیا جمهوری خواهان سنا را نیز به مایملک خود اضافه خواهند کرد یا نه. اگر چنین شود، فضا به گونه ای خواهد شد که جمهوری خواهان با استفاده از برتری خود در دو مجلس سنا و نمایندگان می توانند هر آنچه می خواهند به تصویب برسانند. از نقطه نظر سیاسی و انتخاباتی در این وضعیت آنان تمام تلاش خود را خواهند کرد که اوبامای دموکرات را به چنان ضعفی مبتلا سازند که در انتخابات 2016 یک کاندیدای جمهوری خواه رئیس جمهور شود و از دید مسائل سیاست خارجی حتی ممکن است مسائلی چون مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و توافق احتمالی جامع و دیگر مسائل بین المللی نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    7 8
    اوباما از جنگ علیه داعش به عنوان یک حربه استفاده می کنه تا به بازسازی چهره تخریب شدش داخل آمریکا بپردازه
  • محمود IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    1 5
    امیدوارم دموکراتها شکست بخورند وریس جمهور آینده جمهوری خواه باشد.