«خبرجنوب» نوشت: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون از تعریف و خواناسازی مسیر گردشگری در شهر ساسانی بیشاپور خبر داد و گفت: مسیر گردشگری شهر ساسانی بیشاپور به طول 2 هکتار تعریف شده و در فاز بعدی این مسیر در محوطه تنگ چوگان و غار شاپور اجرا خواهد شد.

محمد رضا معيني بر ضرورت تعريف مسير گردشگري در اين سايت تاريخي تاكيد كرد و گفت: طراحي و اجراي اين مسير در واقع بازديد گردشگران را از سايت ساساني (شهر) بيشاپور آسان تر مي كند.
به گفته وي، با اجراي اين طرح، بازديد كنندگان به صورت كاملاً حرفه اي و اصولي نه تنها با ابنيه و آثار تاريخي اين شهر بلكه با پيدايش، معماري و تزئينات بنا نيز آشنا خواهند شد.
وي در ادامه با اشاره به شناسايي 13 رشته قنات در اين شهر گفت: در شهر بيشاپور 13 رشته قنات وجود دارد كه 3 رشته قنات فعال است اما تا كنون چشمه و يا مادرچاهي در اين شهر يافت نشده است و به احتمال زياد اين رشته قنات ها، كانال هاي آبرسان بوده كه با توجه به قدمت و تكنيك استفاده شده معماران، قدمت آن به دوره ساسانيان برمي گردد.
وي با اشاره به اين كه گردشگران مي توانند كانال هاي هدايت آب ساسانيان را در اين شهر ببينند، افزود: اين كانالها از قسمت شمال كه به رودخانه شاپور متصل مي شود به سمت ضلع جنوبي شهر كه به فضاي سبز و باغ ها مي رسد، امتداد دارد و با طراحي مسير گردشگري كه هم اينك تعريف شده، گردشگران مي توانند با اين سيستم آبرساني هم آشنا شوند.
وی ادامه داد: بیشاپور از یك سو به كوه، دژی طبیعی برای حفاظت از شهر و از سوی دیگر به رودخانه محصور شده و اطراف آن را بارو و خندق فرا گرفته و شهر در سال 260 میلادی بنا شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون اضافه کرد: از بافت شهر چنین پیداست كه زندگی محله ای در این شهر معمول بوده و هر محله ای حدودی معین داشته است. شهر مانند بیشتر شهرهای امروزی ایران دارای دو خیابان اصلی بوده كه در مركز شهر همدیگر را قطع می کردند. مصالح بكار رفته در بناهای شهر قطعه سنگ های نتراشیده، قلوه سنگ، آجر و خشت با ملاطی از گچ و ساروج است. كاخ ها در سمت شرقی شهر بنا شده بودند.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان كازرون در ادامه اين گفت و گو از به پايان رسيدن پرونده مرمتي بازار سرپوشيده شهر كازرون خبر داد و گفت: اين بازار تاريخي از 3 راسته بازار تشكيل شده كه راسته (بازار) شاه حمزه متعلق به دوره صفويه است و بازار برادران و بازار ابافتح نيز قدمت قاجاري دارد.
به گفت معيني، اين بازارها همگي با شماره ثبت جداگانه در فهرست ملي جاي گرفته و هم اينك نيز مرمت آن ها به پايان رسيده است.
وي در ادامه يادآور شد: بازارهاي كازرون جزو 10 بازار سرپوشيده و تاريخي كشور است كه همچنان كاربري خود را حفظ كرده و هم اينك نيز به جاذبه گردشگري شهرستان تبديل شده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =