دانش اقباشاوی کارگردان «تاج محل» در یادداشتی به سخنان کارگردان «ابد و یک روز» واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اقباشاوی در این یادداشت که در سایت سینما‌سینما منتشر شد، در واکنش به سخنان جنجالی سعید روستایی در جریان یک کارگاه آموزشی نوشت: «بدون فوت وقت‌، می روم سر اصل مطلب و اصل مطلب هم این است که اصلا بعضی از مردم برای ساختن فیلم و یا هر تصویر متحرکی که اسمش را فیلم می گذارند احتیاج به بستن خیابان ندارند .

یک حیاط و چهار تا عربده ، مقادیری مواد مخدر به علاوه چند خواهر ، به همراه یک مادر معتاد شناس مواد شناس کافی ست تا بتوان ادعا کرد فیلمی ساخته شده .

مهربانی ، تشویق و جوان گرائی چند هیات داوران هم برای این ادعا کافی ست که من فیلمساز مهمی هستم و اصلا و اوصولا کارگردانی را بلدم .

اما همه ی اینها دلیل نمی شود که همه ی جهان ساکت بنشینند و به طرف یادآوری نکنند که آقا پسر ! از قضا اگر لطف بازیگران و فیلمبردار و تدوین گر شامل حالت شد و قصه ی لاغرت گرم شد و صاحب پایان بندی گشت به مهارت کارگردانی ات ربطی ندارد،بلکه ربط مستقیم ش به همسایه هاست و یاری شان .

اشکالی هم ندارد چون که به احتمال قریب به یقین این گونه مردمان اولین باری صحنه ی یک فیلم بلند سینمایی را تجربه کرده اند ، که قرار بوده اسم خودشان به هر دلیل به عنوان کارگردان در عنوان بندی اش درج شود .

البته که نداشتن تجربه ی حضور در صحنه های فیلمبرداری هم می تواند عیب نباشد اما به شرط آنکه آنکس که قرار است نام کارگردان را یدک کشد ، ابتدا به‌ هر شکلی فن و مهارت کارگردانی را آموخته باشد مثلا پلان بندی را یاد گرفته باشد تا مجبور نشود با دوربین روی دست دور بازیگران چرخ بزند یا مثلا یاد گرفته باشد که یک فیلم جغرافیا می خواهد و محض رضای خدا و محض رضای پرده بزرگ چند لانگ شات نیاز دارد و اصلا بداند که فرق فیلم تلویزیونی و فیلم سینمایی در چیست ؟

اما گویا جوان نورسیده ای که این یادداشت به بهانه ی ابراز فضل او نوشته شده نه تنها احساس نیاز به یاد گرفتن کارگردانی سینما نمی کند بلکه خود را نیز مجتهد در اموری می داند که بلدشان نیست و این جهل مرکب است .

و اما درباره ی نگاه . جوانی که باعث شد تا این مطلب را بنویسم مدعی ست که از طریق شغل دستیاری کارگردان ، انسان در فیلمسازی اش نگاه پیدا نمی کند. اینجا دیگر مجبورم نام چند دستیار کارگردان تاریخ سینما را هم یادآوری کنم ، آرزو می کنم که آقای برنده ، نام جان فورد . سرجو لئونه . برناردو برتولوچی . سام پکین پا . مسعود کیمیایی . واروژ کریم مسیحی .سهراب شهید ثالث . حمید نعمت الله . رخشان بنی اعتماد و ... را شنیده باشد و توصیه می کنم که بداند اینان فقط بخشی از دستیاران کارگردان سینمای جهان بوده اند . این اسامی صاحب نگاه در سینما نبودند ؟ عجب !

البته من نمی دانم که تعریف این آقا از نگاه در فیلمسازی چیست ؟

اما امیدوارم که منظورش نگاه نژادپرستانه به هم زبانان افغانی اش نباشد چون آنوقت دیگر طرف حساب ش روشنفکران می شوند و به احتمال زیاد امکان دارد تا همان اتفاقی که برای فیلم اول پرسروصدایش افتاد برای فیلمهای بعدی اش نیز بیافتد.

یعنی اینکه هیچ جشنواره ی مهم سینمایی خارج از مرزهای کشور خواهان تحفه ی پائین شهری اش نشود . چرا که اتفاقا روشنفکران همه ی جهان به نگاه فیلم خیلی با دقت نگاه می کنند .

و اما درس آخر . مهم نیست که چه کسی خیابان را می بندد اصل این است که چه کسی پلان های تو را می بندد.

تو اول پلان بندی یاد بگیر.

دانش اقباشاوی

برنده تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی از ششمین جشن خانه سینما ۱۳۸۱

دستیار کارگردان فیلمهای دوئل. به رنگ ارغوان. هرشب تنهایی . رستاخیز

کارگردان فیلم های سینمائی تاج محل . هیهات .»

آنچه اقباشاوی را به این واکنش واداشته به سخنانی برمی‌گردد که سعید روستایی در حاشیه ورک‌شاپ چهار نفره ساخت فیلم کوتاه ارزان مطرح کرد. این کارگاه آموزشی با حضور شهرام مکری، مهدی جعفری، کاوه سجادی حسینی و مجید برزگر برگزار شد.

در جریان کارگاه میکروفن به دست فیلمسازان حاضردر جمع هم سپرده شد تا سخنانی را مطرح کنند. سعید روستایی کارگردان «ابد و یک روز» یکی از این کارگردانان بود. روستایی، خطاب به شهرام مکری گفت: «زمانی شما گفته بودید که دستیاری نکرده‌اید و این برای من الگو شد و به همین دلیل من دستیار نشدم، چون دستیار تفکر ندارد و ته هنر دستیار بستن خیابان است و از یک دستیار کارگردان خوب درنمی‌آید. به همین دلیل من اول فیلم کوتاه ساختم و بعد فیلم بلند سینمایی‌ام را کارگردانی کردم.»

58241

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    72 22
    جناب اقباشاوی ،به قول کسی، بیشتر عقده گشایی بود تا نقد. یعنی این یک چیز مثبت تو کار ایشون نبود؟
    • بی نام A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      9 2
      بنده طرفدار اقای روستایی نیستم ولی فکر میکنم هر کسی به راحتی می توانید کیفیت فیلم روستایی را با اثار اقباشاوی مقایسه کند و و نتیجه گیری کند چه کسی بیشتر اهل فن است و البته سطح و کیفیت کار کاملا مشخص است.
  • امیر IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    66 16
    باز شروع شد. یکی موفق شد و همه صف کشیدن که با حرف دراوردن خرابش کنن. حرفات رو با فیلمات بزن اقای اقشاباوی نه با موضع گیری جلوی همکارات
    • بی نام US ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      7 3
      فیلم روستایی یکی از بهترین های تاریخ سینمای ایران است اثار جناب اقباشاوی هم جزو ضعیف ترین ها حالا به خوبی هر کسی می تواند قصاوت که این سخنان پر از هجمه های شخصی مقبوح جناب اقباشاوی از کجا می اید.
  • بی نام RO ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    34 9
    من که این آقاروننیشناسم مهم هم نیست کسی ایشونوبشناسه ولی نوشته به عقده گشائی دلواپسانه شبیه است.ایشون که احساس خودمنتقدپندلری بهشون دست داده ازچی عصبانی تشریف دارن؟ اول مانوخوندم چون لرزش خوندن نداشت فقط بفرمائید سایرفیلمهاچگونه فیلم شدن؟ مثلن ۴تاانفجار وشونصدتا جوک بی مزه‌ی موبایلی قدیمی روبزاری روفیلم و۶نفرم سرصحنه کشته بشن اسمش فیلمه؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    35 11
    چقدر نظرات کارگردان خوب ابد ویک روز به آقای اقیاشاوی برخورده انگار روی سخن آقای روستا فقط ایشون بوده شما اول یه فیلم خوب بساز بعد عقده گشائی کن پرونده دستیاریت ه که هچین پربار نیست
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    37 13
    حالا چرا اینقدر اعصابش خرابه؟ منکه از فیلم ابد و یک روز و کارگردانی اش خیلی خوشم اومد. بازی ها هم عالی بود
  • ایران A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    25 16
    سعید روستایی نظر خودشو داده. ولی رفتار طرف مقابل افتضاحه. مگه جرم کرده نظر داده دستیاری رو قبول نداره. یه جوری از سعید نعمت اله نام برده دوستمون انگار اسپیلبرگه. نعمت اله رو همه میدونن کاراش ضعیفه.
  • ناهید A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    28 12
    از حرفهاي ایشون بوی حسادت بر می خیزد.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
      2 1
      موافقم، خودش برای انتقاد از سخنان یک نفر دیگر دارد به بدترین شکل حرف می زند و باعث میشه تا سطح صحبت هایش پایین بیاید و نشود رویش حساب کرد.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    40 12
    همه ميدونن ابد و يك روز فيلم خوش ساخت و خوبيه شما اگر به حرف زده شده توسط كارگردان فيلم اعتراض داري با مسخره كردن فيلم و تحقير و اين حرفا بيشتر خودتو كوچيك ميكني. ميشد درست مثل يه آدم حسابي به حرف نادرست يكنفر اعتراض كرد كه انگ عقده و حسادت هم بهتون نزنن آقاي دانش اقباشاوی
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    31 33
    ابد و یک روز یک فیلم هندی است و بس.با چاشنی نیوریالیسم ابکی
  • سید مرتضی SE ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    8 11
    ابد و یک روز واقعا نژاد پرستی آشکار را به نمایش میگذارد.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
      2 1
      با مفهوم نژاد پرستی آشنایی داری؟ کجای این فیلم به نژاد پرستی آشکار پرداخته است؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    2 2
    ممکن است که سخنان سعید روستایی خیلی درست و صحیح نبوده است اما جواب سخن ناروا را به همان شکل دادن بیانگر این است که آن جواب هم خالی از هرگونه استدلال و منطق است.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    1 3
    دیگه به یک عادت تبدیل شده که تنها با شنیدن بخشی از سخنان یک نفر قضاوت را درباره اش شروع می کنیم
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    3 1
    بنده خدا سعید روستایی بعدش در همان جلسه سخنان خودش رو تصحیح کرد ولی هیچکس آن قسمت سخنانش رو پخش نکرد و این ماجراها درست شد که خیلی بی اخلاقی بود.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    2 0
    سعید روستایی به نظرم باید در فضای حاشیه زده امروز کمی اندیشه ورزانه تر عمل می کرد و خود را گرفتار این مسایل نمی کرد.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    2 1
    شما اگر میخواهی که نقدی بر سخنان فرد دیگری داشته باشی بهتر است به صورت حرفه ای و اصولی این کار را انجام بدهی نه اینطور هیجانی. و توهین آمیز
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    0 1
    از آقای اقباشاوی انتظار چنین برخوردی رو نداشتیم. باید منطقی تر و مستدل سخن میگفت.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
      1 1
      درست است که بیان تندی دارد، ولی پشتوانه منطقی در حرفهایش دیده می شود و نقد هم می تواند نرم نباشد بستگی به طرفش دارد.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    1 0
    وقتی فضای سینمای ما اینطوریه و حتی کسی هم که میخواد کس دیگری رو نقد کنه اونوقت انتظار پیشرفت داریم.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    0 1
    سعید روستایی در بخشی از سخنانش خوب نتوانست منظورش را بیان کند، درست. ولی این دلیل نمی شود که ما گذشته اش را فراموش کنیم و با درست کردن حاشیه برای این کارگردان توانا و جوان که می تواند سینمای ایران را در آینده کمک کند به انزوا بکشانیم و استعدادش را بخشکانیم.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    1 1
    سعید روستایی باید بداند که هنوز اول راه است و با زدن چنین حرف هایی مسیر آینده خود در فعالیت حرفه ای را دچار مشکل خواهد کرد.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    2 1
    چرا این همه به سعید روستایی همه انتقاد می کنند، بابا یادتون رفته وقتی ابد و یک روز رو دیدید همه می گفتید اوه چه فیلم و چه کارگردانی؟ این همونه حالا یک حرفی زده و بعد هم در همان مراسم آن را اصلاح کرده اونوقت روی یک چیز نصفه ونیمه اینقدر قضاوت میکنید
  • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    1 1
    آفرین به شهرام مکری که مانند ایشان زود و یک طرفه به قاضی نرفت و به درستی با موضوع برخورد کرد.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    1 1
    متاسفانه اوضاع به گونه ای شده که تا یک فردی که به هر شکلی چهره ای در سینما به شمار می رود اظهارنظری چالشی می کند بقیه که خیلی در دید نیستند با اظهارنظر درباره اون فرد می خواهند بار دیگر خود را مطرح کنند.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    2 1
    سخنان آقای اقباشاوی خیلی رنگ و بوی نقد ندارد، بلکه بیانگر یک بغضی از این کارگردان جوان است.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    0 1
    واقعا معنی این همه انتقاد و اعتراض را نمی فهمم، وقتی در یک برخورد هیجانی یک نفر را به شدت بزرگ می کنید باید آماده عواقب آن هم باشید.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    2 1
    به نظر آقای اقباشاوی یک عقده گشایی کرده و این سخنان سعید روستایی را دستاویزی برای این مسئله قرار داده، یک کار اشتباه کی نفر همه پشتوانه و کارنامه اش را که زیر سوال نمی برد.