رابرت موگابه، رئیس جمهوری ۹۳ ساله زیمبابوه که از ۳۷ سال پیش بر این کشور حکومت می‌کند دستخوش کودتای نظامی قرار گرفت و هنوز سرنوشت وی در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، زیمبابوه در قرن نوزدهم میلادی مستعمرهٔ انگلیس شد. از سال ۱۹۶۵ کم‌کم تلاش‌ها برای استقلال در این کشور آغاز شد و سرانجام در سال ۱۹۷۰ رسماً جمهوری زیمبابوه اعلام موجودیت کرد. زیمبابوه جز آخرین کشورهای جنوب آفریقاست که به تدریج و با دشواری با نسلی که پس از انقلاب و مبارزه علیه استعمار به قدرت رسید وداع می‌کند.

در خصوص تجارت و درآمد این کشور اطلاعاتی که وجود دارد به این شرح است: کشاورزی حدود دو سوم نیروی کار را دربردارد. تنباکو، نیشکر، پنبه، گندم و ذرت، هم صادر می‌شود و هم اساس صنایع آماده‌سازی را تشکیل می‌دهد. منابع طبیعی شامل زغال سنگ، طلا، پنبهٔ کوهی و نیکل است.

موگابه بر چه اساس رئیس‌جمهوری مادام‌العمر شد؟

نظام سیاسی این کشور  به گونه است که مجمع ملی زیمبابوه با ۱۵۰ عضو متشکل است از ۱۲۱۰ نماینده که با رأی تمامی افراد بالغ به‌طور مستقیم و برای شش سال انتخاب می‌شوند، ۱۰ رئیس قبیله و ۸ فرماندار منتصب استان این مجمع رئیس‌جمهور را برای دوره‌ای شش ساله انتخاب می‌کند. حزب اتحاد ملی آفریقایی زیمبابوه همیشه نقش اصلی را داشته است، هر چند احزاب دیگر – از جمله جنبش اتحاد زیمبابوه در این کشور اجازهٔ فعالیت دارند که دارای دو مجلس است، یکی مجلس سنا که در سال ۲۰۰۵ دوباره تشکیل شد و دیگری مجلس ملی که قانونگذاری را به عهده دارد.

رابرت موگابه از زمان استقلال زیمبابوه از انگلستان در سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۰۸ قدرت را در دست داشت. وی همچنین رهبر حزب حاکم زانو پی اف می‌باشد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ و پس از کناره گیری مورگان چانگیرای از دور دوم انتخابات، رابرت موگابه پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد. پس از شکایت چانگیرای از موگابه در مجامع بین‌المللی و اعمال تحریم بر روی حزب حاکم، مذاکراتی برای تقسیم قدرت صورت گرفت. مورگان چانگیرای پس از تقسیم قدرت در زیمبابوه عنوان نخست‌وزیر را به خود اختصاص داده و پست ریاست جمهوری تشریفاتی را هم به موگابه واگذار کرد که براساس توافق، موگابه تا پایان عمر این سمت را در اختیار خواهد داشت.

رابرت موگابه' رئیس‌جمهور زیمبابوه در پی بروز اختلافاتی با 'مورگان چانگیرای' نخست‌وزیر این کشور پیشنهادی مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام در سال ۲۰۱۲ میلادی داد.

رابرت موگابه به دلیل سیاست‌های اقتصادی و سرکوبی مخالفان سیاسی‌اش همواره تحت انتقاد محافل جهانی قرار داشت، پس از دخالت نظامی زیمبابوه به رهبری رابرت موگابه در جنگ دوم کنگو، که به سلب مالکیت انبوه زمین‌های سفیدپوست‌ها انجامید، بسیاری کشورهای غربی وی را متهم به «تبعیض نژادی» و نفرت‌پراکنی نسبت به اقلیت سفیدپوست ساکن در زیمبابوه کردند.

در اثر تحریم‌های اقتصادی، اقتصاد زیمبابوه با مشکلات بسیار جدی روبرو شد. کمبودهای جدی نفتی و غذایی منجر به مهاجرت گسترده اهالی زیمبابوه به کشورهای همسایه، بخصوص آفریقای جنوبی شد.

هم‌اکنون تنها کشور موجود در لیست بدحسابان بانک جهانی، کشور فقیر و تحت تحریم زیمبابوه است که بنا به اعلام بانک جهانی، ۱۳ سال است که اقساط بدهی‌های خود به بانک جهانی را پرداخت نکرده‌است.

به گفته بسیاری از مورخان معاصر، او حاکمی سرکوبگر بود، رابرت موگابه کسی بود که اقتصاد کشور زیمبابوه را به ورطه نابودی کشاند تا جایی که مردم این کشور برای خرید یک نان یک دسته پول به همراه خود میبردند، بنابراین عمده مردم این کشور در فقر به سر می برند. در هفته ای که گذشت حکومت این دیکتاتور 93 ساله مورد کودتا قرار گرفت، نظامیان این کشور در عرض 24 ساعت کاخ رئیس جمهوری را محاصره و از وی خواستند که از قدرت کناره گیری کند.  گزارش زیر مروری دارد بر روند این کودتا و بخش کوتاهی از زندگی پیرترین و کهن سال ترین رئیس جمهوری جهان:

در زیمبابوه چه می‌گذرد؟

رابرت موگابه رئیس جمهوری 93 ساله زیمبابوه، از 37 سالگی بر این کشور حکومت می کند او رییس حزب حاکم زانو-پی‎اف (اتحاد ملی آفریقایی زیمبابوه-جبهه میهن پرستان) و کهنسال‌ترین رییس جمهور جهان است.

در این باره شبکه یوورنیوز گزارش داده است: موگابه ۱۵ روز پیش توسط ارتش کشورش تحت بازداشت خانگی قرار گرفت و اکنون از سوی مقامات بلندمرتبه و مردم این کشور تحت فشار برای کناره‌گیری از سمت خود است.

روز شنبه هزاران نفر از مردم زیمبابوه در هراره، پایتخت این کشور به خیابان‌ها آمدند و خواستار استعفای او شدند. با پخش اخباری مبنی بر کناره‌گیری احتمالی وی از قدرت، مردم در خیابان‌های این شهر به رقص و پایکوبی پرداخته و سربازان را در آغوش کشیدند. این تظاهرات با نام «برای زیمبابوه جدید» به دعوت گروه کهنه سربازان این کشور صورت گرفت.

اما رابرت موگابه در سخنرانی خود که یکشنبه شب از تلویزیون پخش شد بر خلاف انتظارها از سمتش کناره‌گیری نکرد.

این در حالی است که حزب آقای موگابه، زانو‌پی‌اف تا ظهر دوشنبه به وی فرصت داده بود تا از ریاست جمهوری استعفاء دهد. این حزب همچنین آقای موگابه را از ریاست برکنار و امرسون منانگاگوا را جایگزین وی کرد.

با این وجود رییس جمهوری زیمبابوه بدون اشاره به این تحولات گفت که ماه آینده کنگره حزب زانو‌پی‌اف به ریاست وی برگزار خواهد شد.

چرا موگابه هدف حملات ارتش و مردم قرار گرفت؟

ارتش زیمبابوه در تلاش بود تا از وقوع کودتا جلوگیری کند، با این حال پس از ۱۵ نوامبر در عملیاتی «شبه کوتا» و با قرار دادن موگابه در بازداشت خانگی، ارتش رهبری دولت را در دست گرفت.

این تحولات پس از آن رخ داد که آقای موگابه «امرسن منگاگاوا»، معاون رییس جمهوری این کشور را در روز ۶ نوامبر از سمت خود بر کنار کرد.

بسیاری بر این عقیده‌اند که وی منگاگاوا را اخراج کرد تا راهی برای معاونت گریس موگابه، همسرش و بانوی اول زیمبابوه بگشاید.

کهنه‌سربازان این کشور که هستند و چه می‌خواهند ؟

ژنرال «مورگان چانگیرای» و کهنه‌سربازان این کشور از مهمترین مخالفان موگابه هستند. کهنه‌سربازان این کشور در طول دهه ۷۰ میلادی در کنار موگابه برای استقلال از بریتانیا درحال جنگ بودند.

زیمبابوه در ۱۸ آوریل سال ۱۹۸۰ از سلطه بریتانیا خارج شد و اعلام استقلال کرد. با اینحال بسیاری معتقدند که موگابه با عملکرد خود به این انقلاب خیانت کرد.

در طی چند روز گذشته این کهنه‌سربازان از مردم خواستند که به خیابان‌ها بیایند و بر علیه عملکرد موگابه دست به اعتراض بزنند.

چه کسانی موافق موگابه و چه کسانی مخالف وی هستند؟

علاوه بر کهنه‌سربازان و مردم، اعضای حزب وی نیز مخالف او هستند. همگی ۱۰ عضو ارشد اجرایی حزب وی از عملکرد وی ناراضیند و از او خواسته‌اند تا از حکومت کناره‌گیری کند.

روز یکشنبه، مقامات منطقه‌ای گروه «توسعه جوامع جنوب آفریقا» جلسه‌ای درباره وضعیت این کشور در بواتسوانا، همسایه این کشور برگزار کردند. «یاکوب زوما»، رییس این گروه از متحدان و نزدیکان موگابه است و اولین کسی بود که پس از وقوع عملیات نظامی با وی صحبت کرد.

با وجود آنکه بسیاری از رهبران کشورهای منطقه جنوب آفریقا در مورد اتفاقات اخیر زیمبابوه سکوت کرده‌اند، اما «یان خاما»، رییس جمهوری بوتسوانا آشکارا از موگابه درخواست کرد که از قدرت کناره بگیرد.   

سی‌ان‌ان خبر استعفا را اعلام کرد

موگابه روز دوشنبه بالاخره با استعفا موافقت کرده و نامه استعفای خود را نوشت. 

رئیس‌جمهور زیمبابوه به دنبال سخنرانی که در تلویزیون ملی داشت و در آن اعلام کرد که استعفا نمی‌دهد و به کار خود ادامه خواهد داد، اما سی‌ان‌ان اعلام کرد موگابه روز دوشنبه با استعفا موافقت کرده و نامه استعفای وی نوشته شده است.   

در همین حال حزب رابرت موگابه، رئیس جمهور تحت فشار زیمبابوه، اعلام کرد که به زودی فرآیند استیضاح او را شروع خواهد کرد.

یک مقام زانو-پی اف گفت که طرح قانونی برای خلع او از قدرت روز سه شنبه تسلیم پارلمان خواهد شد و کل فرآیند احتمالا فقط دو روز طول خواهد کشید.

این طرح مجموعه اتهاماتی را علیه رئیس جمهور ۹۳ ساله زیمبابوه مطرح می کند که از جمله آنها فراهم کردن زمینه "غصب قدرت" توسط همسرش گریس موگابه است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =