پلنگ های برفی دیگر در فهرست گونه های در حال انقراض نیستند و اکنون به عنوان موجوات آسیب پذیر نسبت به انقراض از آنها یاد می شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سیناپرس، اما دانشمندان هشدار داده اند که این گربه های بزرگ هنوز در معرض خطر و تهدیداتی مانند شکار غیرقانونی و تغییرات آب و هوایی قرار دارند.

این تغییر وضعیت توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) انجام شده که یک سازمان محیطی برای پیگیری وضعیت حفاظتی حیوانات و گیاهان است.

پیتر زاهلر، مدیر برنامه های پلنگ برفی در انجمن حفاظت از حیات وحش می گوید تصمیم جدید بر اساس ارزیابی تازه ای است که نشان می دهد جمعیت پلنگ های برفی در حال کاهش است اما سرعت آن به میزان تصورات پیشین نیست.

به گفته سازمان IUCN، به دلیل محاسبات اشتباه گذشته در مورد جمعیت پلنگ های برفی، این گونه باید در سال 2008 در فهرست حیوانات آسیب پذیر قرار می گرفت.

اگرچه این اعلان یک خبر خوب به شمار می رود اما به معنی ایمن و محفوظ بودن جمعیت این گربه های وحشی نیست. اگرچه وضعیت آن ها به وخامتی که تصور می شد نیست، اما نمی توان آن را آن چنان خوب هم تصور کرد.

پلنگ های برفی شکارچی های بزرگ آسیایی هستند که در کوهستان های بلند 12 کشور از جمله چین، هند، افغانستان و روسیه زندگی می کنند. این موجود از سال 1972 در فهرست قرمز سازمان IUCN به عنوان در معرض انقراض قرار گرفته بود. حیواناتی که در معرض انقراض شمرده می شوند باید جمعتی کمتر از 2500 گونه بالغ و نرخ کاهش 20 درصدی در 16 سال اخیر داشته باشند.

ارزیابی جدید که توسط چند سازمان حفاظتی انجام شده، نشان داد که پلنگ برفی این دو معیار اصلی را برآورده نمی کند. بررسی با استفاده از شیوه های پیشرفته نشان داد که بیش از 2500 پلنگ برفی بالغ در جهان وجود داشتهه و نرخ کاهش تخمینی آن ها در 23 سال اخیر حداقل 10 درصد بوده است. طبق برآوردها اکنون بین 4000 تا 10 هزار پلنگ برفی در حیات وحش وجود دارد.

ارزیابی قبلی این گونه در سال 2008 انجام شد که طی آن از روش های اشتباه برای محاسبه تعداد حیوانات بالغ استفاده شده بود.

پلنگ برفی از بسیاری جهات در معرض خطر است: شکارچیان از پوست آن برای مصارف لوکس و از استخوان این حیوان برای کارهای پزشکی در برخی نقاط آسیا استفاده می کنند. منابع غذایی این گونه یعنی بزها و گوسفندهای وحشی به دلایل مختلف مانند شکار توسط انسان یا بیماری در حال کاهش هستند. این کمبود شکار باعث می شود که پلنگ برفی به حیوانات اهلی حمله کند و در نتیجه انسان آن را شکار کند. زیستگاههای این حیوان نیز در پی گسترش ساخت و ساز جاده ها، معادن و راه آهن در معرض تهدید است و مسیر حرکت آن ها را محدود می کند. تهدید بعدی برای پلنگ برفی می تواند تغییرات آب و هوایی باشد. با گرم شدن هوا، زیستگاه این موجود در کوهستان های بلند و سرد مورد خطر قرار می گیرد.

تلاش های محافظان محیط زیست در سراسر جهان شامل آموزش دادن به مردم محلی در مورد خطرات پیش روی پلنگ برفی به منظور متوقف ساختن شکار این حیوان و حفظ زیستگاه آن است. ساخت پناهگاه برای این حیوانات به منظور حفظ آن ها از شکارچیان نیز گام دیگری برای توقف کشتار این گربه سانان در شکارهای تلافی جویانه است. چالش ها برای حفظ پلنگ برفی در 12 کشور بیش از 695 هزار مایل مربع را پوشش می دهد.

با وجود شرایط دشوار، کشورهای درگیر درحفظ پلنگ برفی به موفقیت هایی دست یافته اند اما متاسفانه وضعیت یوزپلنگ ایرانی در کشورمان که به دلیل نبود اراده دولتی تنها یک قدم با انقراض فاصله دارد، هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =