شطرنج آسیایی با سکانداران معروف لیگ قهرمانان

فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا قرعه‌کشی شد تا تیم‌ها طبق روال هر سال در دو منطقه غرب و شرق رقبای خود در مرحله گروهی را بشناسند، گروه‌هایی که برای طرفداران نماینده‌های ایران از اهمیت بالایی برخوردار بود چون سرنوشت آن‌ها را در فصل ۲۰۱۸ چمپیونزلیگ رقم می‌زد.

روزنامه خبرورزشی نوشت: در منطقه غرب با وجود تمام گمانه‌زنی‌ها و دل‌نگرانی‌هایی که وجود داشت سرانجام با خوش‌شانسی سهمیه ۱+۳ حفظ شد تا چهار نماینده ایران در هر چهار گروه غرب قاره حضور داشته باشند (به شرط صعود ذوب‌آهن از پلی‌‌آف) و حساسیت در این تورنمنت در مصاف با رقبای خود از کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه به اوج برسد. در شرایطی که حضور ستاره‌های سرشناس در ترکیب تیم‌های مختلف حاضر در گروه‌های مختلف در این چند روز مورد توجه قرار گرفته کمتر کسی اشاره‌ای به مربیان مطرح حاضر روی نیمکت تیم‌ها کرده؛ جایی که حضور آن‌ها می‌تواند تقابل تاکتیکی در این تورنمنت را در بالاترین سطح ممکن قرار داده و شطرنج آن‌ها با مهره‌هایی که در اختیار دارند قصه «کیش و مات» فوتبالی آسیا را با پایانی متفاوت رقم بزند. به همین بهانه نگاهی به ۱۰ مربی سرشناس خارجی حاضر در غرب آسیا انداختیم، مربیانی که اکثریت‌شان باید از جاده فوتبالی ایران گذر کنند به این امید که فصلی رؤیایی رقم بزنند.

مانوئل اسوالدو فریرا (پرتغال - السد قطر)
پیرمردی از پرتغال
۲۴ می‌۱۹۴۶ در پرتغال به دنیا آمد و با وجود اینکه در دوران فوتبال خود به توفیق چندانی نرسید اما با ورود به عرصه مربی‌گری توانست نامش را در میان تئوریسین‌های ناب فوتبال این کشور جا بیندازد تا جایی که در همان سال‌های ابتدایی مربی‌گری افتخار نشستن روی نیمکت هر سه تیم بزرگ و پرطرفدار پرتغال را به دست ‌آورد. کمتر مربی پرتغالی را می‌توان پیدا کرد که در دوران مربی‌گری هدایت بنفیکا، پورتو و اسپورتینگ را در دست گرفته باشد اما فریرا به آن رسید و حالا با کلکسیونی از ستاره‌های سرشناس با السد آرزوهای بزرگی در ۷۱ سالگی در فوتبال قاره‌کهن دارد.

وینفرد شفر (آلمان -استقلال ایران)
موقشنگ پرجنب و جوش
متولد ۱۰ ژانویه ۱۹۵۰ دومین مربی مسن و سرشناس لیگ قهرمانان آسیا که هدایت یکی از تیم‌های پرطرفدار پایتخت به نام استقلال را بر عهده گرفته است. در تمام سال‌هایی که نامش به عنوان یکی از مربیان موفق آلمانی بر سر زبان‌ها افتاد با تیپ و ظاهر متفاوتی که داشت به محبوبیت خاصی نزد طرفداران رسید و حالا به عنوان پیرمرد سپیدمو روی نیمکت استقلال نشسته تا بار دیگر این تیم را به روزهای طلایی خود بازگرداند. شفر که تجارب زیادی در مربی‌گری دارد امیدوار است بازگشت به فوتبال آسیا را با قهرمانی و درخشش استقلال جشن بگیرد.

هنک تن کاته (هلند - الجزیره امارات)
تئوریسین بارسای نوین

در روز ۹ دسامبر ۱۹۵۴ در شهر آمستردام به دنیا آمد. تن کاته بعد از اینکه به عنوان دستیار فرانک رایکارد به کادر فنی بارسلونا پیوست نامش بر سر زبان‌ها افتاد چون اوج‌گیری آبی و اناری‌ها توسط این مربی هلندی پایه‌ریزی شد تا از او به عنوان تئوریسین بارسای نوین یاد کنند. بعد از بارسا، تن کاته روی نیمکت باشگاه‌هایی همچون چلسی، آژاکس و پاناتینایکوس نشست اما از چند سال قبل راهی فوتبال حاشیه خلیج فارس شد تا هدایت الاهلی امارات و ‌ام صلال قطر را بر عهده بگیرد و از دو سال قبل نیمکت الجزیره به او برسد، تیمی که حالا با تن کاته باید در جام باشگاه‌های جهان به مصاف رئال‌مادرید برود.

برانکو ایوانکوویچ (کرواسی - پرسپولیس ایران)
پروفسور کروات

۲۸ فوریه ۱۹۵۴ در شهر مرزی واراژدین کرواسی به دنیا آمد. در آن سال‌ها هنوز یوگسلاوی از هم نپاشیده بود به همین خاطر در دوران فوتبال برانکو ایوانکوویچ به موفقیت چندانی نرسید تا اینکه بعد از فروپاشی یوگسلاوی به عنوان دستیار میروسلاو بلاژویچ هدایت کرواسی در جام جهانی‌ ۱۹۹۸ را بر عهده گرفتند تا عنوان سومی جهان را به خود اختصاص دهند. برانکو برای همه فوتبال‌دوستان ایرانی چهره‌ای شناخته شده است به خصوص برای پرسپولیسی‌ها که به او لقب پروفسور داده و امیدوار هستند مرد کروات بتواند مأموریتی که فصل قبل در آسیا با شکست برابر الهلال نیمه تمام ماند را امسال تمام کند.

رامون دیاز (آرژانتین- الهلال عربستان)
ال پلادو

روز ۲۹ آگوست ۱۹۵۹ در شهر لاریوخا در مرکز آرژانتین به دنیا آمد و رفته رفته تبدیل به یکی از چهره‌های سرشناس فوتبال این کشور شد. در دوران فوتبال خود طی ۴۹۹ بازی که با پیراهن تیم‌های مختلف داخلی و خارجی از جمله اینترمیلان، فیورنتینا، ناپولی، ریورپلاته و... انجام داد ۲۱۵ بار موفق به گلزنی شد تا به او لقب ال پلادو داده شود. دیاز از برهه‌ای که در تیم ملی آرژانتین با مارادونا اختلافات گسترده‌ای پیدا کرد بیشتر از قبل مشهور شد به خصوص که طرفداران ریورپلاته او را سمبل خود مقابل طرفداران بوکا می‌دانستند. ال پلادو فصل قبل تقابل‌های زیادی با پرسپولیس داشت و امسال هم باید مقابل استقلال قرار بگیرد.

میشل لادروپ (‌دانمارک - الریان قطر)
مرد یخی

۱۵ ژوئن ۱۹۶۴ در شهر فردریکسبرگ دانمارک در خانواده‌ای فوتبالی و ورزشی چشم به جهان گشود و به یکی از برجسته‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال این کشور و دنیا تبدیل شد. یکی از بهترین هافبک‌ها و بازی‌سازهای تاریخ که برای باشگاه‌های رئال و بارسلونا توپ زد و لقب مرد یخی را به خود داد بعد از نشستن روی نیمکت باشگاه‌های بزرگی همچون اسپارتاک مسکو، سوآنزی سیتی، مایورکا و... سر از حاشیه خلیج فارس درآورد در حال حاضر هدایت الریان در لیگ ستارگان قطر را بر عهده دارد و امیدوار است بتواند این باشگاه قدیمی شهر دوحه را برای اولین بار از گروه مقدماتی راهی تیم‌های برتر کند.

سرگئی ربروف (اوکراین - الاهلی عربستان)
جوان و جاه‌طلب

روز سوم ژوئن ۱۹۷۴ در شهر هورفیلکا اوکراین پسری به دنیا آمد که خیلی زود به یکی از ستاره‌های کلیدی اوکراین بعد از فروپاشی شوروی سابق تبدیل شد. در ۱۸ سالگی به ستاره اصلی شاختار دونتسک تبدیل شد تا بلافاصله با قراردادی رکوردشکن در فوتبال اوکراین پیراهن دیناموکیف را بر تن کند. سال‌ها در تیم پرطرفدار پایتخت بازی کرد و در تیم ملی اوکراین هم یکی از کلیدی‌ترین بازیکنان بود و بلافاصله بعد از اینکه به عرصه مربیگری روی آورد هدایت این باشگاه را بر عهده گرفت و در شرایطی که طرفداران او را تئوریسینی باهوش می‌دانستند اخراج شد تا در دومین مقطع مربی‌گری با قراردادی سنگین راهی جده عربستان شود تا به جاه‌طلبی خود در آسیا ادامه دهد.

جمال بلماضی (فرانسه - الدحیل قطر)
دو ملیتی خوش شانس

۲۷ مارس ۱۹۷۶ از خانواده‌ای الجزایری در فرانسه به دنیا آمد و در دوران فوتبال خود یکی از مشهورترین بازیکنان این کشور لقب گرفت تا جایی که پیراهن باشگاه‌های بزرگ را بر تن کرد. وقتی به تیم ملی فرانسه دعوت نشد طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ در ۲۰ بازی برای الجزایر به میدان رفت و از سال ۲۰۱۰ وارد عرصه مربی‌گری شد و نکته جالب اینکه در تمام این سال‌ها از فوتبال قطر خارج نشد تا به او لقب دو ملیتی خوش‌شانس داده شود چون در حساس‌ترین برهه هر فصل خوش‌شانسی‌های زیادی می‌آورد تا در کورس قهرمانی به موفقیت رسیده و جام‌های قهرمانی زیادی را بالای سر ببرد.

43503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =