ایسنا نوشت: مقامات دولت کاخ سفید در مورد قرارداد هسته‌ای احتمالی برای فروش راکتورهای اتمی به عربستان و چگونگی رعایت استانداردهای عدم اشاعه در آن، سناتورها توضیحات لازم را ارائه کردند.

برخی منابع آگاه به رویترز خبر داده‌اند که اعضای کمیته روابط خارجی سنا آمریکا در جلسه استماعی که در روز چهارشنبه برگزار شده است، توضیحات لازم را توسط مقامات وزارت خارجه وزارت انرژی در مورد فروش راکتورهای هسته‌ای به عربستان سعودی دریافت کردند.

اگرچه در این توضیحات اشاره‌ای به اینکه آیا عربستان در توافق هسته‌ای آینده حق انجام غنی سازی اورانیوم را خواهد داشت یا خیر، نشد.

مدافعان عدم اشاعه معتقدند که اجازه دادن به عربستان سعودی برای غنی سازی اورانیوم خاک این کشور، ریاض را قادر می سازد تا روزی به صورت مخفیانه مواد شکافت‌پذیر مناسب برای تولید سلاح هسته‌ای را بسازد که این موضوع می تواند باعث یک رقابت تسلیحاتی گسترده با ایران شود.

منابع آگاه در این‌باره گفته‌اند، توضیحاتی که به اعضای کمیته ارائه شد مبنی بر ایجاد یک وضعیت و موضع مشخص در کاخ سفید، در مورد استانداردهای عدم اشاعه در توافق هسته‌ای آینده است.

کاخ سفید همچنان در حال بررسی موضوع دادن حق غنی سازی اورانیوم به عربستان است. هم‌اکنون رقابتی میان آمریکا، روسیه، کره جنوبی و چین برای ساخت نخستین راکتور اتمی عربستان وجود دارد.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا که هفته گذشته به عربستان سفر کرد، گفت که مذاکرات جدید میان دو طرف راه را برای امضای یک قرارداد هسته‌ای اولیه هموار کرده است.

مقامات عربستان سعودی اعلام کرده‌اند که تمایل دارند تا خود غنی سازی اورانیوم را انجام دهند و در مذاکرات پیشین با آمریکا نیز از امضای قراردادی که حق غنی سازی را از آنها سلب می کرد، خودداری کردند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    0 0
    هیچی دیگه همین مونده این ها دستشون به سلاح اتمی هم بررسه