نامه‎نیوز نوشت: فعال سیاسی اصلاح‎طلب گفت: انتظار ما از نمایندگان زن در مجلس، شوراها و مدیریت‌های کشور این است که با ارائه طرح‌هاى تسهیل کننده حضور زنان در فرآیند توسعه در کنار ایفای وظیفه‌های دیگر نمایندگی و مسئولیت‌ها؛ راه ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان را هموارتر کنند.

آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب و از موافقان سهم سی درصدی زنان در پارلمان، اگرچه از اقدام اخیر هاجر چنارانی نماینده نیشابور دفاع نمی کند اما معتقد است که اگر تفاوتی بین سیاستمداران زن و مرد نباشد، بحث در مورد درگیری اخیر خیلی موضوعیت ندارد.

او گفت: «خانم چناراني به عنوان نماينده شهرش و البته نماينده جريان اصولگرايي وظايفي بر عهده دارد كه بايد از همه توان و اختيارات خود براي ايفاي آن استفاده كند. به نظرم مساله قابل توجه این است که رفتار مشابه اين در خيلي از حوزه هاي انتخابيه و بين مديران مرد مشاهده می شود اما تا اين حد مورد توجه قرار نمي گيرد».

وی دلیل توجه بیشتر به درگیری اخیر را حضور اندک زنان در چنین موقعیت هایی دانست و گفت: «طبيعي است كه با توجه به حساسيت ها و مقاومت هايي كه وجود دارد خطاهاي زنان نماينده بيشتر از مردان به چشم مى آيد. به اعتقاد من در اين خصوص تفاوت معنادارى بين جريان هاي سياسي وجود ندارد زیرا باورها در يك قالب شكل گرفته است. موارد مشابه آن قدر هست كه بر اين ادعا دلالت كند».

منصوری با تاکید بر اینکه «میان دليل و علت تفاوت وجود دارد» گفت: « علت اصلي را بايد در نوع نگاهي دانست كه تلقي اش از حضور زنان در سياست تلقي مردانه است. من از ديروز واكنش ها را بررسي كردم و تصور می کنم که تقريبا همه واكنش ها به همين نوع نگاه بر مي گردد. در حاليكه وقتي صحبت از ايجاد فرصت هاي برابر در راستای حضور زنان در فرآيند توسعه مي شود؛ منظور حضوری مشابه مردان نيست. ما زنان بايد در گام نخست بین خودمان پیرامون این امر به توافق برسيم».

منصوری در پاسخ به پرسشی پیرامون پیامد رفتارهای نادرست زنان در موقعیت های مختلف شبیه آنچه در خراسان رضوری اتفاق افتاد؛ گفت: «زنان اگر نتوانند با حضور خود به فرآيند صلح و گفت‌وگو، كاهش خشونت ها و مناقشه ها و تسهيل بيشتر حضور زنان كمك كنند؛ حضور مقطعي و صرفشان در چنين موقعيت هايي نه تنها كمكي به فرإيند توسعه نمي كند.بلكه همين ظرفيت هاي محدود را هم ضعيف تر مي كند. توقع از خانم چناراني و ديگر نمايندگان زن مجلس و نهادهاي ديگر اين نيست كه براي اثبات خود رفتاري مانند رفتار بسياري از سياستمداران مرد داشته باشند. اتفاقا آنان بايد پيام جدي اين تفاوت ها به جامعه و حكومت باشند. آن ها نباید قضاوت هاي ناصحيح را تشدید کرده و با اين رفتار خود بهانه ها را براي حضور زنان ايران در مقدرات اساسي كشور بيشتر كنند. قرار نبوده و نيست كه زنان تشديد كننده خشونت ها باشند. اين همان ويژگي متفاوت ما با الگوهاي فمينيسم راديكال است».

وی افزود: «انتظار ما از نمايندگان زن در مجلس ،شوراها و مديريت هاي كشور اين است كه با ارائه طرح هاى تسهيل كننده حضور زنان در فرآيند توسعه در كنار ايفاي وظيفه هاي ديگر نمايندگي و مسئوليت ها؛ راه ايجاد فرصت هاي برابر براي زنان را هموارتر كنند».

منصوري با وجود همه اين‌ها عملكرد زنان مجلس دهم را مثبت ارزيابي مي كند. او در اين باره گفت: «در مجلس دهم ما شاهد حضور دو برابر زنان نسبت به دوره قبل بوديم،اين تغيير علاوه بر ارتقاء كميت، با تغييرات كيفي جدي هم به لحاظ رويكردها اتفاق افتاده است. اين تغييرات به دليل گفتماني است كه مجموعه فعالين حوزه زنان از آن دفاع كردند و براي تقويت آن تلاش مي كنند. اين ظرفيت قاعدتا بايد براي دوره هاي بعد افزايش پيدا كند و بخش عمده آن مرهون تلاش هاي زناني خواهد بود كه در مجلس حضور دارند.به نظرم عملكرد فراكسيون زنان در مجموع مثبت بوده است برخي زنان ضعيف تر و برخي قوي تر ظاهر شده اند .نمود اين تغيير را هنگام راي اعتماد به وزراي پيشنهادي ديديم».

وي افزود: «براي قضاوت و ارزيابي دقيق لازم است فراكسيون زنان و زنان مجلس هر كدام در فواصل معين به فعالين زنان گزارش دهند،آنها را طرف مشورت خود در اين حوزه بدانند و تا ظرفيت هاي موجود زنان بتوانند در موقع لزوم هم پشتيبان آنها باشند و هم به آنها در پيشبرد طرحها و برنامه هايشان كمك كنند».

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    5 1
    حالا هی این رفتار بی نزاکت وهیستریک رو که در شان یک نماینده که چه عرض کنم یک خانم نیست را توجیه کنید ،این الگوی دختران ما
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    7 0
    از همه توان و اختیارات خود استفاده کند؟ این یعنی چی الان؟ اگر مردها یک کاری کردند و کسی توجه نکرد دلیل درست بودنش نیست. من که خودم زن هستم هم از رفتار و هم از گفتار ایشان شرمنده شدم. این چه وضعیه؟ آدم شجاع الزاما بی ادب و پرخاشجو نیست.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    5 1
    من به عنوان یک زن ، از مردم ایران عذر میخوام. این خانم صلاحیت مدیریت یک مدرسه رو هم نداره چه برسه به نمایندگی یه جماعت. و متاسفم برای اون اشخاصی که به ایشون رای دادن.
  • بی نام EU ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    7 1
    مگه اینجا جنگل است که با دریدن هم بخوایم به حق و حقوقمان برسیم
  • بی نام EU ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 0
    به هیچ عنوان حرف شما را تایید نمیکنم
  • بی نام EU ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    5 0
    رفتار ایشان بسیار زشت و زننده است
  • بی نام EU ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    3 1
    وقار و متانت خانمها چی میشه
  • باران EU ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 0
    اصلا دلایل شما منطقی نیست این رفتارها زشت است بخدا