ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور مصر تأکید کرد که آشتی با اخوان المسلمین به تصمیم مردم بستگی دارد.

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در مصاحبه با شبکه فرانس 24 درباره امکان آشتی با اخوان المسلمین گفت: جواب این سوال نزد من نیست این سوال را باید از مردم مصر بپرسید. مردم مصر بسیار خشمگین هستند و باید دیگران به این مساله توجه کنند.

وی در جریان سفرش به پاریس درباره بحران قطر نیز گفت: مصر، عربستان، امارات و بحرین از قطر می‌خواهند در امورشان دخالت نکرده و حمایت از تروریسم را متوقف کند.

سیسی افزود: خواسته‌هایی برای بازگشت اوضاع به روال قبل وجود دارد. ما خواهان چیز عجیبی نشده‌ایم بلکه خواهان عدم مداخله و توقف حمایت از تروریسم شده‌ایم. خواسته‌های ما واضح است اگر خواهان همکاری هستند پس پاسخ واضح است.

وی گفت: سیاست مصر درباره عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها ثابت است و ما از کشورهای دیگر نیز می‌خواهیم در امورمان دخالت نکنند. من نام کشورها را نمی‌برم اما کشورهایی هستند که به حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریسم و آموزش تروریست‌ها می‌پردازند. این کشورها باید به خاطر ثبات مصر و جهان از این کارشان دست بردارند. ما از میلیون‌ها مهاجر و پناهجو و مردمی صحبت می‌کنیم که در سوریه، عراق و کشورهای دیگر کشته شده‌اند.

سیسی در راستای مبارزه با تروریسم گفت: این پدیده تنها مصر یا کشورهای عربی را تهدید نمی‌کند بلکه تمامی خاورمیانه و اروپا را تهدید می‌کند. مبارزه با تروریسم چالش واقعی برای ثبات و امنیت جهان است. مصر از سال‌ها پیش خواهان مقابله با این گروه‌های تروریستی شده است.

وی بر لزوم متحد شدن جهان برای مقابله با این چالش که تلاش‌های بزرگ و اراده واقعی را می‌طلبد، تأکید کرد.

سیسی گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم که موفقیت علیه داعش در سوریه و عراق تروریست‌ها را وادارد که به لیبی، مصر و سینا و غرب آفریقا بیایند.

وی درباره روابط مصر و ایران گفت: ما اکنون برای کاهش شدت تنش کنونی میان دو کشور تلاش می‌کنیم. روابط ما با ایران نزدیک به 40 سال است که قطع شده است. ما اکنون برای کاهش تنش موجود و تضمین امنیت برادرانمان در شورای همکاری خلیج فارس تلاش می‌کنیم. ما خواهان حفظ امنیت و ثبات کشورهای عضو این شورا هستیم. مصر بخشی از امنیت ملی عربی است. ما از تمامی اقداماتی که ثبات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را تضمین می‌کند، حمایت می‌کنیم.

سیسی درباره بحران سوریه گفت: مصر دیدگاه و سیاست ثابتی درباره سوریه دارد و آن حفظ وحدت این کشور است تا اوضاع بدتر از این نشود.

وی تأکید کرد که باید ارتش ملی وظیفه مقابله با تروریسم در سوریه را برعهده داشته باشد و این تنها راه برای پایان تنش و آشوب در منطقه به ویژه در سوریه، لیبی و سومالی است.

سیسی درباره موضعش نسبت به نظام سوریه گفت: من درباره راهکار فراگیری برای حل بحران سوریه صحبت می‌کنم و وارد جزئیات نمی‌شوم. من تأکید می‌کنم که مردم سوریه مسؤول نتخاب آینده این کشور از طریق انتخابات آزاد هستند. ابقای نظام سوریه به تصمیم مردم این کشور بازمی‌گردد.

وی درباره حمایت مصر از ارتش سوریه گفت: ارتش ملی مسؤول گسترش امنیت و ثبات در کشورش است. باید تحرکاتی برای حل بحران صورت گیرد. مردم سوریه سرنوشت خود و حاکم کشورشان را تعیین می‌کنند من در موضوع حمایت از ارتش سوریه مداخله نمی‌کنم اما معتقدم که ارتش ملی در کشورهایی که در معرض چالش‌های این چنینی قرار دارند، مسؤول حفظ ثبات و امنیت است نه طرف دیگر.

در همین راستا، سیسی روز دوشنبه با فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه در پاریس دیدار و با وی درباره همکاری نظامی و تحولات منطقه گفت‌وگو کرد.

سفر سیسی به پاریس تا روز پنجشنبه طول خواهد کشید و وی با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز دیدار خواهد کرد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داشتم رد می شدم IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    0 0
    اکثریت مردم مصر به اخوان المسلمین رای داده بودند ولی نظامیان بیرحم، بی لیاقتی و از خود راضی کودتا کردند و هزاران نفر رو کشتند و دهها هزار نفر رو زندانی کردند و مصر رو برگردوند به دوره اختناق مبارک و بلکه بدتر. حالا فرمانده بیشرق کودتا هنوز داره با پررویی تمام از طرف مردم حرف می زنه.