۰ نفر
۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰

شیراز کلان شهری به بزرگی تهران نیست -که البته بی حساب و کتاب بزرگ شده و به حد انفجار رسیده است- اما با هر متر و معیاری هم در نظر بگیریم؛ قدمت، شهرت، فرهنگوری و...، یکی از پرآوازه ترین شهرهای ایران و حتی جهان است و این سخنی به گزاف نیست.

تازه تهران نه لسان الغیب دارد و و نه شیخ اجل! نه کریم خان دارد و نه دروازه قرآن!

تهران البته برج میلاد دارد که آوازه اش سر به فلک کشیده و برج آزادی که تا قبل از "میلاد" سالها نماد تهران بود و هنوز هم برای خیلی ها نماد پایتخت ایران است.

از لحاظ اقتصادی و شهرنشینی هم مثلا در نسبت هزینه اجاره مسکن، بین کلان شهر های ایران، تهران و شیراز با هم رقابت دارند و صدرنشین این مساله هستند؛ آمارش را اینجا ببینید.

از باب امکانات دیگری مثل قطار شهری هر دو کلان شهر برخوردار و در حال توسعه آن هستند.

در صنعت پل سازی هم باز تهران و شیراز با هم در رقابتند به نحوی که گفته می شود پاک فطرت شهردار سابق شیراز به اندازه تمام شهرداران قبل از خود پل ساخته که هنوز برخی از آنان به بهره برداری نرسیده اند.

الغرض بحت این نوشتار شاخ و شانه کشیدن برای تهران نیست که این کلان شهر با افتخار، پایتخت ماست اما، هدف تنها یک سوال از وزارت محترم کشور است.

چطور حکم محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران حتی زودتر از موعد 10 روزه قانونی صادر می شود؟

بخوانید:" سیدسلمان سامانی، سخنگوى وزارت کشور گفت: در اجراى تبصره ٣ ذیل بند ١ ماده ٨٠ قانون شوراهاى اسلامى کشور و انتخاب شهرداران و پس از طى مراحل قانونى، حکم شهردار تهران توسط وزیر کشور صادر شد.سامانى با تشریح فرآیند قانونى صدور حکم شهردار افزود: صورتجلسه شوراى شهر تهران درخصوص شهردار پیشنهادى در روز چهارشنبه یکم شهریورماه به وزارت کشور واصل شد و علیرغم آنکه مطابق قانون، فرصت 10 روزه اى براى وزارت کشور به منظور تطبیق شرایط فرد پیشنهادى با موازین قانونى پیش بینى شده است، به جهت اهمیت مدیریت کلانشهر تهران، در روزهاى گذشته، بررسى هاى لازم توسط وزارت کشور و همزمان با آن استعلامات قانونى از مراجع ذیصلاح به عمل آمد. با توجه به وصول پاسخ مثبت استعلامات و تکمیل مراحل قانونى، حکم جناب آقاى نجفى براى تصدى سمت شهردار تهران توسط وزیر محترم کشور صادر شد."

نکته مهمی در سخنان سخنگوی محترم وزارت کشور وجود دارد. آنجا که می گوید علیرغم آن که مطابق قانون فرصت 10 روزه ای برای بررسی فرد پیشنهادی داشته اند اما به جهت اهمیت مدیریت کلان شهر تهران زودتر از موعد 10 روزه قانونی حکم نجفی به عنوان شهردار تهران ابلاغ شده است.

سوالم را دوباره تکرار می کنم،چطور مدیریت کلان شهر تهران اهمیت دارد اما مدیریت کلان شهر شیراز بی اهمیت است؟! که اگر بی اهمیت نبود تا کنون و پس از گذشت دو ماه حکم شهردارش امضا و ابلاغ شده بود.

وزارت کشور ابتدا حکم حمید‌‌‌ معافیان- اولین شهرد‌‌‌ار منتخب شورای پنجم- را به دلیل آنچه بازنشستگی اعلام کرد، امضا نکرد.

پس از آن اما حکم حید‌‌‌ر اسکند‌‌‌رپور-د‌‌‌ومین شهرد‌‌‌ار منتخب شورای پنجم شیراز- نیز تاکنون امضا نشده و معلوم هم نیست چه زمانی این اتفاق رخ دهد.

مسوولین محترم وزارت کشور باید بدانند دو ماه بی شهردار ماندن شهری چون شیراز تنها به بی ثباتی اش دامن می زند.

کاش شهر کاکوها هر چه زودتر از شر این بی ثباتی خلاص شود...

پی نوشت:حیدر اسکندرپور -که به عنوان دومین شهردار منتخب شورای پنجم به وزارت کشور معرفی شده- فرماندار شهر شیراز در زمان دولت اصلاحات بوده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    36 0
    کاش مسئولین نه تنها به شیراز به کلیه شهرهای دیگر همچون تهران اهمیت میدادند