ایسنا نوشت: معاون رئیس جمهوری آمریکا در پایان سفر دوره‌ای خود به منطقه وارد سرزمین‌های اشغالی شد.

 

به گزارش سایت شبکه الجزیره، مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پایان سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه پس از مصر و اردن وارد تل‌آویو شد.

سفر پنس به سرزمین‌های اشغالی دو روز به طول می‌انجامد، وی در این سفر با مقامات اسرائیلی دیدار کرده و در پارلمان اسرائیل سخنرانی خواهد کرد.

لیست عربی مشترک در کنست (پارلمان اسرائیل) اعلام کرد، نمایندگان این لیست سخنرانی پنس را تحریم خواهند کرد.

پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سخنان خود از سفر پنس استقبال کرده بود. وی در دیدار با معاون ترامپ امنیت و همکاری مشترک میان دو طرف و نیز تحولات منطقه و جهان را بررسی خواهد کرد.

نتانیاهو همچنین در این سخنان خود یک پیام شفاهی به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فرستاد مبنی بر اینکه عباس باید بداند هرگز جایگزینی برای آمریکا در رهبری روند سیاسی میان فلسطین و اسرائیل وجود نخواهد داشت.

همزمان با این امر فلسطینیان در تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه تصمیم ترامپ درباره قدس اشغالی، تصاویر پنس را در میدان کلیسای المهد در بیت لحم در کرانه باختری به آتش کشیدند.

گروه‌های فلسطینی به منظور اظهار مخالفت با سفر پنس به منطقه خواهان اعتصاب سراسری به جز در بخش آموزش و پرورش و بهداشت در روز سه شنبه شدند.

این در حالی است که رهبران فلسطین در انتظار پایان یافتن سفر پنس به منطقه هستند تا از دیدگاه‌ها پیرامون پیشنهادهای طرح جدید صلح آگاهی یابند.

این رهبران پس از اینکه با گشودن کانال‌های ارتباطی با واشنگتن پیش از سفر معاون ترامپ به منطقه مخالفت کردند زیرپا گذاشتن اصل راهکار تشکیل دو کشور و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به منظور فراهم کردن زمینه اقدام سیاسی بعدی در این باره را رد کردند.

قرار است مقامات مصر و اردن نتایج مذاکرات خود با پنس را در اختیار رهبران فلسطین قرار دهند.

یک منبع سیاسی فلسطینی گفت، عباس در دیدار هفته گذشته با همتای مصری‌ خود، در تماس‌های تلفنی با پادشاه اردن و پس از پایان یافتن نشست‌های شورای مرکزی فلسطین، بار دیگر تاکید کرد، در صورتی که آمریکا روی تصمیم خود درباره قدس باقی بماند،‌ با نظارت واشنگتن بر روند صلح میان فلسطین و اسرائیل مخالف است.

همچنین در این دیدارها و تماس‌ها طرف فلسطینی تاکید کرد، با پیشنهادها پیرامون "معامله قرن" و بررسی طرح بعدی اقدام فلسطین براساس تصمیمات اخیر شورای مرکزی فلسطین مخالف است.

به گفته این منبع، رهبران فلسطین طی روزهای گذشته گشودن کانال‌های ارتباطی که آمریکا با سفر پنس به منطقه به دنبال آن است را رد کردند.

این سفر پنس به خاورمیانه پس از لغو سفر او در سال ۲۰۱۷ به بیت لحم است، قرار بود معاون ترامپ به این شهر رفته و با عباس دیدار کند، اما اعلام ترامپ موجب شد فلسطین عدم تمایل خود را برای این دیدار ابراز داشته و فلسطینیان هم اعلام کنند همه روابط خود را با آمریکا قطع می‌کنند.

قرار است عباس در دیدار با وزیران خارجه کشورهای اروپایی موضوع روند صلح، جانبداری آمریکا از اسرائیل، موضع نهایی فلسطین مبنی بر عدم پذیرش واشنگتن به عنوان میانجی‌گر صلح را مطرح کند.

وی در دو روز گذشته با وزیران خارجه اتحادیه اروپا تماس تلفنی داشته و وزیر خارجه آلمان تاکید کرده که کشورش از روند سیاسی براساس راهکار تشکیل دو کشور حمایت می‌کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =