مراسم رونمایی از کتاب عکس امامزاده‌های دارالخلافه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی،‌ نماینده ولی فقیه در هلال احمر، احمد مسجدجامعی، تهران شناس و عضو شورای شهر تهران و شهردار منطقه 12 برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، در اين مراسم كه در عمارت تاريخي سراي كاظمي واقع در كوچه امامزاده يحيي خيابان پانزده خرداد برگزار شد و چهره‌هاي سرشناسي از جمله لوريس چكناواريان آهنگساز هم حضور داشتند، درباره تهران، امامزاده‌هايش، منطقه تاريخي 12 و ... سخن گفته شد و از كتاب عكس امامزاده‌هاي دارالخلافه كه توسط حميد فروتن عكاسي و از سوي بهزاد يعقوبي گردآوري شده است، رونمايي شد.

حجت‌الاسلام والمسلمين معزي در اين مراسم، با اشاره به اين كه تهران شهري با قدمتي هزاران‌ساله است، گفت: تهران شهري نيست كه قدمت تاريخي نداشته باشد. سابقه اين شهر به پيش از هزاره دوم پيش از ميلاد برمي‌گردد و آثاري در دروس تهران و منطقه قيطريه به دست آمده كه قدمت آنها به سه هزار سال پيش بازمي‌گردد.

او با اشاره به بازار تهران گفت: بازار حيات و قلب يك شهر است. بازار كاركردهاي مختلف اقتصادي،‌ اجتماعي، فرهنگي،‌ سياسي و ديني و مذهبي داشته است در حالي كه اكنون تنها به كاركرد اقتصادي آن توجه مي‌كنيم. كاركرد بازار تنها اين نبوده كه پول به دست بيايد بلكه با امامزاده‌ها و مساجدي كه در اطراف بازار بوده است، حيات اجتماعي و فرهنگي در آن نقاط وجود داشته و مردمي كه براي اظهار ارادت و نذر و نياز به امامزاده‌ها رجوع مي‌كردند، سبب رونق اقتصادي هم مي‌شدند.

نماينده ولي فقيه در هلال احمر به بازارهاي مهم در دنيا اشاره كرد و گفت: بازارها در كشورهاي مختلف نقش مهمي در وضعيت شهر دارند از جمله بازار دمشق، بازار تونس، بازار بغداد، تركيه و ... و جالب اينجاست كه در سفرنامه يكي از جهانگردها ميخوانيم كه تاكيد ميكند بازار تهران از بسياري بازارهاي شرق قشنگتر است.

حجت‌الاسلام والمسلمين معزي به جايگاه مبارزاتي بازارها نيز اشاره كرد و گفت: قيام‌ها از بازار شروع مي‌شود. قيام تنباكو، قيام مشروطه، ملي شدن نفت و ... همه اتفاقات مهمي هستند كه بازار نقش اساسي در آنها داشت و درباره نقش مهم بازار و بازاري‌ها در انقلاب نيز همه ما مي‌دانيم كه چطور مبارزات در بازار نقش مي‌بست.

او با تاكيد بر اين كه تهران، شهري بي‌ريشه نيست، اظهار كرد: اين شهر و به ويژه منطقه 12 علما، شخصيت‌هاي بزرگ علمي و مذهبي و چهره‌هاي سرشناس زيادي را در خود داشته است كه بايد نسبت به حفظ آنها اقدام كرد اين در حالي است كه متاسفانه گاهي مي‌بينيم به جاي حفظ اين خانه‌هاي تاريخي كه شخصيت‌هاي بزرگي در آنها رفت و آمد داشته‌اند، خياباني مانند امين حضور به دلال‌خانه كره جنوبي تبديل شده و در تسخير ال‌جي و سامسونگ و ... قرار گرفته است در حالي كه به خانه‌هايي كه بزرگان زيادي در آنها حضور داشته‌اند كم‌توجهي مي‌شود و ناشناخته باقي مي‌مانند.

مسجدجامعي: شهر بي‌انضباط يعني مناسبات شهري بي‌انضباط

در ادامه اين مراسم،‌ احمد مسجدجامعي با اشاره به اين كه در روزگار گذشته، هم شهر و هم آدم‌هايش يكدل و همرنگ بودند، گفت: از ويژگي‌هاي مهم شهرها در گذشته اين بود كه انسجام اجتماعي ديده مي‌شد و همه عناصر از همديگر پشتيباني مي‌كردند نه اين كه تفرقه ايجاد شود و مردم از همديگر فاصله داشته باشند.

مسجدجامعي ادامه داد: هر محله‌اي حول محور يك امامزاده شكل مي‌گرفت و در اينجا مي‌بينيم كه اين منطقه حول محور امامزاده يحيي تشكيل شده و گسترش يافته است. حول اين محوريت بوده كه مناسبات فرهنگي و اجتماعي شكل مي‌گرفته است، شغل ايجاد مي‌شده و مردم به دليل ارادت به آن امامزاده،‌ تمام هنرشان را در آراسته كردن فضا به كار مي‌گرفتند و هر محله‌اي با توجه به اين ويژگي‌ها هويت خودش را پيدا مي‌كرد.

او همچنين گفت: اما مي‌بينيم امروزه مناطق حول محور وجود يك بانك شكل مي‌گيرد، تمام مناسبات اقتصادي و پولي شده و به جاي بازارها كه در خودشان ابعاد مختلف زندگي را داشتند، پاساژهايي يك شكل و بي‌هويت ساخته مي‌شوند.

رييس سابق شوراي شهر تهران ادامه داد: اگر شهر انضباط نداشته باشد،‌ يقين بدانيد اقتصاد آن شهر،‌ مناسبات شهري و ... نيز انضباط ندارد و تفرقه در آن شهر ديده مي‌شود.

او همچنين با اشاره به لزوم هويت پيدا كردن محله‌ها گفت: گاهي گفته مي‌شود در اين سال‌ها امامزاده‌هايي پيدا مي‌شوند كه معلوم نيست چرا و از كجا سر در آورده‌اند. مشكل اينجاست كه خود امامزاده‌ها هم در حال از دست دادن هويتشان هستند و يك فرم و يك شكل ديده مي‌شوند در حالي كه هر امامزاده با توجه به پتانسيل‌هايي كه در آن منطقه وجود داشته، هويت و شكل خاص خودش را داشته است.

مسجدجامعي تاكيد كرد: بايد دقت كنيم كه در روند توسعه يكدست، هويت‌ها، استعدادها و فعاليت‌ها و انسجام محلي از بين نرود. بايد از افراد جامعه‌شناس و مردم‌شناس در احياي محله‌ها و نقاط مختلف شهري كمك گرفت و حواسمان به مناطقي از شهر از جمله ابن بابويه باشد كه نقاط هويتي ما هستند و نبايد آنها را بي‌رويه و بدون در نظر گرفتن ملاحظات مردم‌شناختي توسعه داد.

در پايان اين مراسم نيز، از كتاب امامزاده‌هاي دارالخلافه رونمايي شد. در این کتاب سعی در مستندسازی امامزاده‌های دهه ٩٠ تهران شده و برای هر امامزاده علاوه بر عکس، چکیده‌ای از مطالب مربوطه از بیش از ٥٠ منبع تاریخی استخراج و گردآوری شده است. پیشگفتار این کتاب را احمد مسجدجامعی به رشته تحریر درآورده و حاوی ١٢٠ قطعه عکس از معروف‌ترین امامزاده‌های تهران است.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    25 2
    بی ریشه نبود. بی ریشه اش کردن.
  • بی نام RU ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    21 3
    برام عجیبه مسجد جامعی این طور حرف میزنه من باید این طور حرف بزنم که یه شهروند عادی ام شما که رییس شورای شهر بودی و الانم عضوشی باید عمل کنی قانون بزاری همین نزدیک خونه ما عمارت تاریخی و خراب کردن دریغ از یک توجه هر چی ما التماس کردیم اینه پایتخت یه مملکت ۷ هزارساله؟ :