بانوی بسکتبالیست کشورمان از اتفاقات بازی هفته گذشته این تیم می‌گوید.

مرتضی رضایی: یک اتفاق خوب برای بسکتبال بانوان. پنج شنبه هفته گذشته و در مقابل چشمان لوبو کوتلووا، بانوان ایران تلاش زیادی کردند تا نشان بدهند حجاب محدودیت نیست و می شود با حجاب هم توپ را روی زمین کوبید و آن را به تور در هوا چسباند! می شود هیجان داشت و می شود مثل سایر رشته های ورزشی که با حجاب در مسابقات شرکت می کنند این حس خوب را تجربه کرد.روز پنج شنبه دیداری نمادین برگزار شد و آن طور که از گوشه و کنار خبر می رسد ظاهرا اتفاق های خوبی افتاده است.طوری که حالا بانوان ایران با امیدواری بیشتری مسابقه می دهند و می توانند روزهای خوبی را تجربه کنند.البته برای نخستین بار نبود که برای بانوان با حجاب در بسکتبال تلاش می شد.تا کنون به غیر از بانوان ایرانی،کشورهای زیادی برای متقاعد کرد فیبا با پوشش اسلامی بسکتبال بازی کرده اند و چهره های معروف زیادی هم حامی این اتفاق شده اند.مثل لبرون جیمز که در حمایت از بانوان محجبه ،ویدیوی «بلقیس عبدالغدیر» نخستين بازیکن محجبه در دانشگاه‌های آمریکا را توييت کرد.همه این اتفاق ها کار را برای متقاعد کردن فیبا راحت تر می کند و بانوان ما هم امیدوار به افتادن این اتفاق هستند. به همین بهانه با فائزه شهرياری بازیکن تيم کوشا سپهر برای دقایقی هم کلام شدیم تا او از تجربه جدیدش و البته استرس هایی که در طول یک بازی نمایشی داشت حرف بزند.

از روی عکس ها مشخص بود که همه بچه‌ها استرس داشتند.

تا به حال مقابل تماشاگران آقا بازی نکرده بودیم.شرایط خیلی سختی بود و جو هم خیلی سنگین.اما چاره ای نبود.یک بار باید این کار را می کردیم تا فیبا مجاب شود که با حجاب هم می شود بسکتبال بازی کرد.اولش خودمان را گم کرده بودیم و دروغ چرا،استرس داشتیم.اما پس از چند دقیقه که غرق بازی شدیم همه چیز طبیعی شد و بازی خودمان را انجام دادیم.

 حالا واکنش‌ها چطور بود؟

عالی.ما که داخل زمین بودیم اما آنهایی که بیرون نشسته بودند می گفتند بازی زیبایی بود.فکر کنم نماینده فیبا هم راضی بود.ما هر کاری کردیم برای اینکه لباس هایمان مورد تایید قرار بگیرد.مدام حواس مان بود که مقنعه مان عقب نرود.چون برای رسیدن به اینجا خیلی ها زحمت کشیده بودند.به همین دلیل همه مراقبت های لازم را کردیم تا همه چیز خوب پیش برود.

فکر می‌کنید فیبا با این نوع پوشش موافقت کند؟

انشاءالله که این اتفاق بیفتد.خدا کند حجاب و لباس ما مورد تایید باشد.بچه های ایران خیلی زحمت کشیده اند.استعداد های زیادی در بین آنها هست که دارند حیف می شوند.پوشش ما بايد به گونه اى باشد كه هيچ گونه آسيبى به تيم مقابل نزند و دقيقا فيبا در پي طراحي نوع لباسي است که خطر آسيب به بازيکنان حريف را از بين ببرد. کمپاني هاي بزرگ در تصميم هاي فدراسيون هاي جهاني تاثيرگذار هستند و به نظرم با فعاليت هاي صورت گرفته توسط بيشتر کشورها همين طور طراحي تازه کمپاني نایک، اين بار فيبا با پوشش زنان مسلمان در بازي هاي بسکتبال موافقت کند.

البته یکی دو نسل از بازیکنان بانوان بسکتبال که از بین رفت.

دقیقا.واقعا حیف شدند.نمی دانید چه بازیکنان مستعدی بودند که هرگز دیده نشدند.با همه این شرایط من فکر می کنم که آینده بسکتبال ما خیلی روشن است.هر سال روند رو به رشد دارد بهتر می شود.تازه ما هیچ بازی بین المللی و برون مرزی نداشتیم که اگر داشتیم می توانستیم تجربه های بیشتری کسب کنیم.امیدوارم حالا که ما روی این خاکریز ایستاده ایم راه برای سایر ورزشکاران باز شود.ما متظر روزهای خوب هستیم.

کیمیا تهرانی: این آخرین شانس ما بود

کيميا تهراني ملي پوش بسکتبال از آخرين شانس بسکتبال بانوان با حضور نماينده فيبا در بازي نمادين صحبت مي کند و مي گويد:«اين آخرين شانس ما بانوان بسكتباليست بود و من به موافقت فيبا با پوشش زنان مسلمان بسيار خوش بين هستم . فكر مي كنم اين پروسه طولاني مدت مخالفت با حجاب در بسکتبال در نهايت با موافقت نمايندگان فدراسيون جهاني به پايان برسد .اين حركت سبب مي شود بسکتبال رشد فزاينده اي پيدا کند و پيشرفتِ بسكتبال بانوان كشورمان با تجربيات مفيدي همراه خواهد شد زيرا در عرصه هاي بين المللي ديده مي شويم و انگيزه هاي تازه اي براي رقابت پيدا مي کنيم . جا دارد از سركار خانم كرمزاده نايب رئيس فدراسيون بسكتبال تشکر کنم که طي اين مدت نااميد نشدند و بالاخره بسکتبال بانوان را به هدف اصلي خود نزديک کردند. اميدوارم اتفاقات خوبي رخ بدهد.

41258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =