رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان و خرمشهر گفت: در هشتمین نشست علمی پژوهشی روز جهانی باستانشناسی، چهار برنامه ویژه اجرا شد.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از خرمشهر، سجاد پاک گهر در هشتمین نشست علمی پژوهشی اداره‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر به‌ مناسبت روز جهانی باستانشناسی اظهار کرد: شاخص‌ترين بنای شهر باستانی دور-اونتاش زیگورات یا معبد مطبق است.

وی ادامه داد: کلمه زيگورات از نام اكدی اين‌گونه معابد به معنای برپا ساختن و برافراشتن اقتباس و در ساير زبان‌های بين‌النهرين باستان و ايلامی باستان نيز استفاده شده ‌است. زيگورات چغازنبيل طرحی مربع‌شكل دارد كه طول هر ضلع آن حدود 105 متر است و احتمالاً در زمان آبادانی 52 متر ارتفاع داشته، اما امروزه بلندترين بخش باقی‌مانده آن حدود 25 متر از سطح زمين ارتفاع دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان و خرمشهر افزود: مصالح اصلی در برپاسازی زيگورات و همچنين ساير بناهاي اين مجموعه، خشت خام و آجر است؛ به نحوی كه هسته مركزی زيگورات تماما از خشت خام تشكيل و با روكشی از آجر پوشانده شده است.

پاک گهر توضیح داد: برای حمايت از نماهای آجری، در پايه هر يك از طبقات زيگورات، صفه‌ای به ارتفاع حدود 1 و به عرض 3 متر روی طبقۀ قبلی ساخته شده كه به نمای آجری طبقه بعد تكيه كرده است. افزون بر اين در ساخت برخی از قسمت‌ها مانند پاشنه و لولای درها از سنگ استفاده شده و پلكان‌ها نيز با روكش سنگي پوشش داده شده تا از سايش جلو‌گيری شود.

وی عنوان کرد: از جمله ويژگي های معماری زيگورات که آن را از ساير معابد مطبق شناخته شده در خاورميانه متمايز مي کند، آن است که هر يک از طبقات به صورت مستقل از يکديگر از سطح زمين بنا شده‌اند؛ در واقع بدين گونه، طبقات يکي پس از ديگری درون يکديگر قرار گرفته‌اند.  دو دورۀ مشخص ساختمانی در ساخت زيگورات شناسايی شده است. در مرحله اول، طبقه نخست به صورت اتاق‌هايی پيرامون حياط مرکزي و در مرحلة بعد حجم‌های مربوط به طبقات در ميان حياط مرکزي ساخته شده‌ است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان و خرمشهر بیان کرد: زیگورات دارای چهار دروازه‌ی ورودی است که در چهار ضلع آن قرار گرفته‌اند اما فقط پلکان ضلع جنوب غربی تا طبقه‌ی دوم امتداد داشته و جهت دسترسی به معبد اعلا در طبقه‌ی پنجم لازم بوده که افراد یک نیم طواب دور زیگورات انجام دهند و بصورت دایره وار به طبقات بالا وارد شوند.

پاک گهر تاکید کرد: پیرامون زیگورات سه حصار جچود دارد که حصار داخلی دارای 530 متر طول، حصار میانی دارای 1600 متر طول و حصار خارجی دارای 4500 متر طول است.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین، هشتمین نشست علمی پژوهشی اداره‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند و دانشگاه آزاد اسلامی خرمشهر به ‌مناسبت روز جهانی باستانشناسی برگزار شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718909

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =