مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از کشف یک کوزه حاوی ۷۰ سکه نقره قاجاری خبر داد و گفت: در دو روز گذشته تعدادی کودک که در یکی از روستای شهرستان اراک در حال بازی بوده اند به کوزه ای از خاک بیرون آمده بر می خورند و با سکه های داخل آن مواجه می شوند. یکی از این کودکان کوزه را به منزل برده و اهالی طی تماس تلفنی، یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی را مطلع و رسالت اجتماعی خود را در خصوص حفظ و پاسبانی از میراث ملی انجام می دهند.

به گزارش خبرآنلاین،سید محمد حسینی ادامه داد: همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی استان و کلانتری ۱۶ سنجان اراک در بازجویی و تفحص به نتیجه کشف کوزه حاوی سکه ها انجامید و بعد از آن تعدادی سکه دیگر که دست اهالی روستا بود هم به صورت داوطلبانه به نیروی یگان حفاظت تحویل شد.
وی افزود : ۶۶ عدد از سکه ها دو هزار دیناری با آرم شیر و خورشید بوده و ۴ سکه هم از نوع هزار دیناری متعلق به دوره ناصر الدین شاه است که به همراه کوزه کوچک سفالی در حال سیر مراحل قانونی برای ثبت و نمایش عمومی هستند.
در همین خصوص فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان نیز گفت: گزارشات مردمی یاری گر سازمان در حفظ میراث و ثروت ملی است.
سرهنگ محمد خسروی ادامه داد: با توجه به دست اندازی سودجویان و حفاری های غیر مجار در محدوده های تاریخی استان هوشیاری مردم در کمک به اداره کل میراث فرهنگی استان برای جلوگیری از این اقدام بسیار حایز اهمیت است چراکه حدود 2 هزار اثر شناسایی شده استان در این حوزه، پیش از هر چیز به پاسداری شهروندان نیاز دارد.
وی در پایان گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی استان به صورت شبانه روزی با گشت زنی در محیط های جرم خیز و هوشیاری در رصد تحرکات سودجویان، بازوی نظارتی اداره کل میراث فرهنگی استان است که با همکاری مردم از سوداگری افراد سودجو جلوگیری می کند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =