«خبرجنوب» نوشت: طبس، لار، قیر، رودبار، بم و امروز کرمانشاه تنها نکته ای که پس از شنیدن این نام ها به ذهن هر ایرانی خطور میکند زلزله های مرگبار و ویرانگر است.

مهم تر از اين حوادث آن است كه پس از مدتي تمامي مواردي كه در بروز خسارت هاي سنگين اين رخدادها موثر بوده و بايد به درس عبرتي براي آينده بدل شود به فراموشي سپرده ميشود و هنوز هم در روند ساخت و سازها كمتر به موارد ايمني در برابر چنين حوادثي توجه مي شود؛ اين را ميتوان از فروريختن مسكنهاي نوسازي كه همين چند روز قبل در زلزله كرمانشاه در هم فروریخت دريافت. اين حوادث در حالي رخ ميدهد و ما در حالي به آن بياعتنا هستيم كه كشور ما روي چندين گسل مهم قرار گرفته و هر لحظه امكان وقوع يك زلزله و تبديل آن به يك فاجعه وجود دارد.
فارس نيز از گذشته به عنوان يكي از استانهاي حادثه خيز به ويژه در زمينه وقوع زلزلههاي بزرگ مطرح بوده به گونه اي كه از 20 زمين لرزه بزرگ كشور در يك قرن اخير 3 مورد آن در فارس رخ داده است و صد البته وجود 3 گسل بزرگ در زير پوست كلانشهر شيراز و وجود نزديك به 2 هزار هكتار بافت فرسوده در اين شهر بر ضرورت توجه بيشتر مسئولين به ويژه در حوزه ساخت و ساز تاكيد دارد.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان فارس در اين رابطه به «خبرجنوب» گفت: زلزله جزو حوادثي نيست كه بتوان از قبل زمان و شدت آن را حدس زد اما ميتوان با انجام كارهاي پيشگيرانه خسارت هاي آن را كاهش داد اين در حالي است كه در برخي موارد از جمله نوع جنس خاكي كه در آن ساخت و ساز انجام شده، فرسودگی و قدمت بنا، شدت و مدت زلزله و كيفيت بناي ساخته شده در ميزان ويراني هاي حاصل از زلزله تاثير دارد.
نامورچي افزود: بي شك اگر زلزله اي مانند زلزله كرمانشاه در شيراز رخ دهد با توجه به وجود 360 هكتار بافت تاريخي و معابر باريك اين منطقه آسيب ها بيش از كرمانشاه خواهد بود و ميتواند به يك فاجعه انساني تبديل شود. از سوي ديگر نبود راه هاي دسترسي موجب مي شود تا حتي امدادرساني به حادثه ديدگان هم در صورت بروز هر حادثه احتمالي با مشكل مواجه شود. وي اضافه كرد: يكي از مواردي كه در اين زمينه بايد در شيراز دنبال شود بحث مقاوم سازي ساختمان هاي فرسوده و بازسازي اين اماكن است. ما نيز در سازمان نظام مهندسي ساختمان درصورتي كه شهروندان بافت قديم و تاريخي شهر قصد مرمت و مقاوم سازي ساختمانهاي قديمي خود را داشته باشند حاضريم تسهيلات مهندسي را به صورت رايگان به آن ها ارايه دهيم.
نامورچي از تشكيل تيمي براي بررسي مشكلات بافت تاريخي شهر خبر داد و گفت: در حال حاضر تيمي را براي بررسي بافت تاريخي و فرسوده شيراز تشكيل داده ايم و در حال جمع آوري و دسته بندي مشكلات اين بافت هستيم و تمهيداتي را براي احداث اين ساختمان ها در نظر گرفتهايم. وي در خصوص علت تخريب ساختمانهاي نوساز به ويژه مسكن هاي مهر در زلزله اخير كرمانشاه گفت: يكي از مواردي كه در ميزان زلزله تاثيرگذار است علاوه بر كيفيت ساخت، محل و نوع زميني است كه ساخت و ساز در آن انجام شده است. ساختمان ها بايد در محلی احداث شود كه زمين آن داراي استحكام كافي بوده و از نظر زمين شناسي بررسي شده باشد كه در اين حادثه نيز به نظر ميرسد برخي ساختمان هاي تازه ساخت در زمينهايي ساخته شده بودند كه از استحكام كافي برخوردار نبودند اين در حالي است كه در ساختمانهاي جديد براي مقابله با زلزله علاوه بر كيفيت ارايه خدمات مهندسي بايد به استفاده از مصالح استاندارد و به كارگيري كارگران ماهر و مجريان ذيصلاح نيز توجه كرد.
نامورچي افزود: در ساخت و سازهاي جديد ما راهي جز رفتن به سمت استفاده از تكنولوژي هاي نوين و مصالح جديد نداريم و در كنار آن به نظر مي رسد بايد نسبت به اصلاح و ويرايش قوانين مربوط به مقررات ملي ساختمان هم اقدام شود و نظارت مهندسين نيز بايد دقيق تر صورت گيرد.
وي تصريح كرد: درگذشته در شهرداري شيراز براي جلوگيري از خسارت ناشي از حوادث احتمالي به دنبال تدوين نقشه هاي ريز پهنه بندي زلزله با استفاده از مطالعات ژئوتكنيك بوديم تا ساخت و سازها براساس اين نقشه انجام شود به عنوان مثال در جايي كه گسلي وجود دارد ساخت و ساز با تمهيدات بيشتري انجام شود و ساختمان ها بر اين اساس مقاوم سازي شده و يا از ساخت ساختمان هاي بلندمرتبه در اين محلها جلوگيري شود چرا كه بيشترين تاثير را در اين گونه حوادث، زمين دارد.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان فارس درخصوص كيفيت ساخت و سازهاي مسكن مهر گفت: سازمان نظام مهندسي ساختمان فارس هيچ مسئوليتي در قبال مسكنهاي مهر به عهده ندارد چرا كه در طراحي و خدمات مهندسي اين ساخت و سازها به هيچ عنوان از خدمات اين سازمان استفاده نشده است هر چند معتقديم كه در برخي مسكن هاي مهر ممكن است ضوابط فني رعايت نشده باشد.
وي افزود: به نظر مي رسد در مسكن هاي مهر كيفيت را فداي كميت كرديم و براي پايين تر آمدن قيمت ساخت و ساز، ساير بخش ها از جمله مباحث فني و مهندسي را در اين مسكن ها حذف كرديم چرا كه اجبار داشتيم مسكن مهر را با قيمتي كمتر اجرا كنيم و همين باعث پايين آمدن كيفيت كار شده است. درخصوص زلزله كرمانشاه در جلساتي كه با مسئولين كميته امداد داشتيم براي كمك به زلزله زدگان اعلام آمادگي كرديم و علاوه بر تشكيل كارگروه بحران در سازمان براي اعزام تيمهاي فني به منطقه در خصوص جمعآوري و ارسال مقداري از كمكهاي مردمي نيز اقدام كرديم. اين سازمان درصدد است تا در مرحله دوم كمك رساني نيز نسبت به ارايه گزارش فني تكميلي به كميسيون عمران مجلس و ستاد بحران استانداري و ساير ارگان هاي مربوطه اقدام كند.
نامورچي گفت: اين حجم آسيب و خسارت در اين حادثه نشان دهنده چرخه معيوبي است كه تمامي دست اندركاران در حوزه هاي مرتبط را مورد سوال قرار مي دهد و در حال حاضر شرايط مناسبي براي قضاوت و پيدا كردن مقصر نيست اما در واقع زنگ خطري است براي جلوگيري از بروز آسيب هاي جدي تر.
وي افزود: امروز ما شاهديم كه بخش گسترده اي از ساختمانهاي موجود در مسير گسل قرار دارند و تعدادي از آنها نيز فرسوده است. تعداد زيادي از فضاهاي عمومي مانند بيمارستان ها و مدارس نيز فرسوده و غير استاندارد است كه بايد فكري به حال آن ها شود تا شاهد خسارتهايي مانند زلزله كرمانشاه نباشيم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =