اصغرزاده:اصلاح‌طلبان در فشارند/ مصباحی‌مقدم:خودتان‌مقصرید

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاست‌خارجی در مدت زمان قانونی تبلیغات به طرح برنامه‌های خود می‌پردازند اما چقدر این برنامه‌ها عملیاتی است؟ مصباحی‌مقدم و اصغرزاده در قالب مناظره‌ای دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

نسرین وزیری و امید کرمانی‌ها: تحلیل ها و دیدگاه های مختلفی درباره نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان می شود، صاحب نظران هر جناح یا گرایش سیاسی از زاویه نگاه خود اظهارات و برنامه های 6 نامزد را نقد می کنند.

بر همین اساس حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم و ابراهیم اصغرزاده دعوت خبرگزاری خبرآنلاین را برای مناظره پیرامون اولین مناظره برگزار شده را قبول کردند. حجت الاسلام مصباحی مقدم در دانشگاه امام صادق (ص) میزبان این نشست بود. نشستی که 90 دقیقه به طول انجامید و دو طرف درباره نوع دوقطبی انتخابات پیش رو، میزان پوپولیستی بودن وعده نامزدها و عملیاتی بودن مدیریت جهادی به گفتگو و طرح دیدگاه های خود نشستند.

مشروح این مناظره را در ادامه بخوانید.

***



مصباحی‌مقدم: قالیباف و جهانگیری تهاجمی وارد شدند/اصغرزاده: قالیباف درنقش احمدی‌نژاد بود

در اين مناظره که در دفتر حجت الاسلام مصباحي مقدم در دانشگاه امام صادق برگزارشد، موضوع مناظره شب گذشته نامزدهاي دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري عنوان شد.

حجت الاسلام مصباحي مقدم در این باره گفت: اين مناظره اجماعا کانديداها را تا حدي به مخاطبان معرفي کرد. به نظرم دکتر روحاني خيلي قوي ظاهر نشد و برعکس دکتر جهانگيري قوي تر به ميدان آمد. گويا مخاطبان هم تهاجم را بيشتر مي پسندند. در طيف مقابل هم آقاي قاليباف قوي تر وارد شد. ايشان هم نوعي تهاجم به عملکرد دولت داشت و اين دو نفر بيشتر نمود يافتند.

وي ورود رئيسي در اين مناظره را متين خواند و گفت: او همچنان مايل است خودش را وابسته به يک جناح معرفي نکند. برنامه هاي او داراي پشتوانه است. اي بسا عده اي اين رويکرد را بهتر بپسندند که کانديدايشان با متنانت وارد شود و چالشي بحث نکند.

ابراهيم اصغرزاده نيز در خصوص مناظره ديروز گفت: برداشت من هم اين است که مناظره ديروز قدم مثبتي بود و فضا به زودي گرم مي شود. به نظرم از شب گذشته، کشش اين مناظره در سطوح مختلف رسانه ها بيشتر مي شود و مباحث مطروحه از سوي افکار عمومي دنبال شده و سطح مشارکت را ارتقا مي دهد.

به نظر وي، جهانگيري در اين مناظره نشان داد که انتخاب صحيحي از سوي اصلاح طلبان بوده که به ميدان بيايد. اصغرزاده افزود: آقاي روحاني هم سنگين تر وارد شد و علي القادعده او از موضع رئيس جمهور بايد شانيت خودش را حفظ مي کرد و از موضع تهاجمي وارد نمي شد و از نظر من رويکردش درست بود.

وي ادامه داد: در اين مناظره آقاي رئيسي بر اساس استراتژي مشخصي حرکت مي کرد و خيلي طرف اين جنگندگي و مباحثه نرفت و کارش حساب شده بود. اما قاليباف در نقش احمدي نژاد و از موضع او بود. نقد او هم مثل سال 84 نقد شهرداري و عملکرد او در شهرداري تهران بود.

آقاي رئيسي بر اساس استراتژي مشخصي حرکت مي کرد و خيلي طرف اين جنگندگي و مباحثه نرفت و کارش حساب شده بود. اما قاليباف در نقش احمدي نژاد و از موضع او بود.

اصغرزاده مناظره ديشب را خوب و در عین حال بد خواند و توضيح داد: اين مناظره سطحي بود و به عمق نرسيد و به صورت ريشه اي به مباحث پرداخته نشد. شب گذشته فرم ورود به مباحث اقتصادي و معيشت مردم، خيلي سطحي بود و فقط به مباحث توزيع يارانه و کمک مالي و نقدي و دهک ها پرداخته شد. سايه نقد عملکرد دولت احمدي نژاد و بود و نبود مسکن مهر و يارا نه ها کاملا بر گفتار نامزدها سايه افکنده بود و برنامه مشخصي از سوي هيچ کانديدايي ارائه نشد.


اصغرزاده:کاری‌نکنیم مردم‌ بگویند انتخابات فرمالیته است/مصباحی‌مقدم:قالیباف نماینده‌تام اصولگراها نیست

در ادامه این مناظره حجت‌الاسلام ‌مصباحی‌مقدم و ابراهیم اصغرزاده به این سوال خبرنگار خبرآنلاین که" آیا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم دوگانه اصولگرا-اصلاح طلب است؟ اگر چنین است هر دو با تمام محتوای ایدئولوژیک وارد عرصه شدند؟" پاسخ دادند

مصباحی مقدم گفت: چنین تقابلی نمی تواند به وجود بیاید چون نه روحانی مدعی است اصلاح طلبان را نمایندگی می کند بلکه معتقد است از سمت اصولگرایان هم حمایت می شود و هم قالیباف و رئیسی خود را نامزد تام و تمام اصولگرایان تلقی نمی کنند.

اصغرزاده هم عنوان کرد: خاصیت انتخابات ایران این است که بالاخره قطبی می شود. اما آن قطبیتی که در موضوع سئوال است فکر نمی کنم اتفاق بیفتد. چون مباحث مناظره ها به منشأ تشکیل جناح ها کشیده نمی شود. اما اگر اصولگرایان بگویند نامزدهای ما نماینده کل حکومت است؟ آن وقت دوقطبی بین نماینده کل حکومت و نماینده مقابل به وجود می آید. سال 76 آیت الله مهدوی کنی گفت آقای ناطق نوری نماینده رهبری است و این تصور در جامعه به وجود آمد که آقای خاتمی در مقابلش است. در لایه های مختلف مردم آبستن این است که به سمت دو قطبی برود که وقتی نظر حکومت ایکس است من به ایگرگ رأی می دهد. این دو قطبی به صلاح نیست. چون بنا نیست کسی در انتخابات ریاست جمهوری بیاید که مقابل پایه های حکومت قرار بگیرد. مردم باید احساس کنند کسی که انتخاب می کنند در خیلی حوزه ها می تواند تغییراتی را ایجاد کند. بنابراین باید بین نامزدها مرز شفافی وجود دارد. اگر انتخابات باور پذیر شد و مردم ببینند با رأی دادن و ندادن می توانند تأثیرگذار باشند آن وقت ما به نتیجه رسیدیم. متأسفانه امکان دارد آرام کردن فضای انتخابات و دور شدن از آن دوقطبی، مردم بگویند انتخابات فرمالیته است. که این برای دموکراسی ما خوب نیست.

مصباحی مقدم در پاسخ به اصغرزاده گفت: بسیار بعید می دانم انتخابات این دوره دوقطبی اصولگرا-اصلاح طلب و نه دوقطبی حکومت-غیرحکومت شود. البته فکر نمی کنم آیت الله مهدوی کنی چنین حرفی زده باشد که به صراحت بگویند فلانی کاندیدای رهبری است. آیت الله مهدوی می گفتند ما باید اشارات رهبری را دنبال کنیم ولی بعید می دانم صریح چنین سخنی گفته باشند. رهبر انقلاب این دوره فرمودند نه تأیید و نه رد می کند و خانواده ام نیز نمی دانند من به چه کسی رأی می دهم. این جلوی دوقطبی حاکمیت-غیرحاکمیت را می گیرد. آقای رئیسی هوشمند وارد شد دور اول مجمع جمنا گفت من کاندیدا نیستم. پیشنهاد از درون آن مجموعه انجام شد. بعد وقتی دید گفت من کاندیدای مردم هستم نه حاکمیت. آقای روحانی نیز موقعیتش مقابله با حاکمیت نیست. او 20 سال نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بود او از کسانی است که از آغاز پیروزی انقلاب در کنار شهید بهشتی، مطهری و بزرگان انقلاب بودند.

مصباحی مقدم: رهبر انقلاب این دوره فرمودند نه تأیید و نه رد می کند و خانواده ام نیز نمی دانند من به چه کسی رأی می دهم. این جلوی دوقطبی حاکمیت-غیرحاکمیت را می گیرد.

مصباحی‌مقدم: اصلاح‌طلبان خودشان کنار رفتند/ اصغرزاده: نخیر با نظارت استصوابی تو کاسه ما گذاشتید

در ادامه مناظره ميان حجت الاسلام مصباحي مقدم و ابراهيم اصغرزاده، موضع شب گذشته اسحاق جهانگيري در مناظره نامزدهاي رياست جمهوري دوازدهم عنوان شد که او خودش را نماينده اصلاح طلباني خواند که به گفته او مدت هاست در محاق هستند.

مصباحي مقدم با بيان اينکه قطعا چنين حرفي را قبول ندارد، اظهار داشت: اين دستاورد خودشان است. دولت آقاي خاتمي در دو دوره نماد اصلاح طلبي بود. مجلس ششم هم همينطور. رفتار آن مجلس و آقاي خاتمي زمينه‌ساز مشکلاتشان شد. از جمله اينکه انتخابات را تحريم کردند. راي آقاي خاتمي در دماوند هم کلي سر و صدا کرد که او تحريم را شکست. پس از آن هم فتنه 88 و جرزني سياسي از سوي برخي کانديداها رخ داد. نتيجه آن چالشي براي خود اصلاح طلبان بود و ماه ها نظام را با مشکلاتي روبرو کردند و حاضر نشدند به قانون و نتيجه انتخابات تمکين کنند.

به گفته وي اگر ميرحسين موسوي نتيجه انتخابات را مي پذيرفت و 4 سال بعد وارد عرصه مي شد؛ مي توانست مقتدرانه برگردد. اما او چنين نکرد و برخي از اصلاح طلبان هم همچنان بر سر مواضع خود باقي ماندند و مشکلات داخلي وبين المللي ايجاد کردند.

اصغرزاده که مي‌گفت نمي خواهد تعريضي به سخنان مصباحي مقدم داشته باشد، اظهار داشت: اصلاح طلبان در حوزه هاي مختلف تحت فشار هستند. حتي اساتيد و چهره هايي که اصلاح طلب معرفي مي شوند از نظر حکومت با شک و ترديد نگريسته مي شوند.

وي با اشاره به دو دولت اصلاحات به رياست خاتمي و دولت محمود احمدي نژاد، ادامه داد: در دولت آقاي احمدي نژاد ابر و باد و مه و خورشيد و فلک آمدند تا او با همه ظرفيت ها بتواند کار کند. در حالي که دولت خاتمي فقط 20 درصد قدرت را داشت؛ دولت احمدي نژاد 80 درصد قدرت را داشت و همه نيروهاي نظامي و امنيتي و قضايي حامي او بودند. در حاليکه کسي به خاتمي کمک نمي کرد و هر 9 روز يک بحران داشت و به جايي رسيد که او خودش گفت رئيس جمهور يعني تدارکاتچي!

اصغرزاده: در دولت آقاي احمدي نژاد ابر و باد و مه و خورشيد و فلک آمدند تا او با همه ظرفيت ها بتواند کار کند. در حالي که دولت خاتمي فقط 20 درصد قدرت را داشت؛ دولت احمدي نژاد 80 درصد قدرت را داشت و همه نيروهاي نظامي و امنيتي و قضايي حامي او بودند. در حاليکه کسي به خاتمي کمک نمي کرد و هر 9 روز يک بحران داشت و به جايي رسيد که او خودش گفت رئيس جمهور يعني تدارکاتچي!

به گفته وي اگر چه در سال‎هاي آخر دولت احمدي نژاد، هم تيپ و تفکرهاي آقاي مصباحي مقدم منتقد او شدند. اما قدرت احمدي نژاد تا جايي بود که کشور را فلج کرد و منابع را جابجا کرده قانون برنامه را کنار گذاشت، سازمان برنامه را تعطيل کرد و ....

اصغرزاده با تاکيد بر اينکه اصولگرايان رفتار احمدي نژاد در 6 سال اول را نمي توانند پنهان کنند؛ تصريح کرد: من برخلاف دوستان اصولگرا معتقد بودم که احمدي نژاد بايد در اين انتخابات شرکت مي کرد و از طريق صندوق راي کنار گذاشته مي شد. اين مصلحت بيشتري براي کشور به همراه داشت. مناظره ديشب نشان داد که برخي نامزدها به دنبال کسب آراي احمدي نژاد هستند. نگاه همه به بلوک رايي در آن وسط است که خيلي ليدئولوژيک نيست و احمدي نژاد از آن منظر آن را به خود اختصاص داده بود که آن طبقه را ديده است. ديشب رئيسي و قاليباف هم نگاه ايدئولوژيک نداشتند و به دنبال جذب راي بلوکي بودند که يارانه برايشان مهم است. اين مساله کمي مصنوعي است. اما با حضور احمدي نژاد، اين انتخابات واقعي تر بود.

به گفته وي بخشي از راي احمدي نژاد بين اين دو نامزد تقسيم خواهد شد.

اصغرزاده به ممانعت هاي ايجاد شده در مقابل دولت روحاني هم اشاره کرد که در مسائلي همچون برجام نيز بالا گرفت و نشان مي داد که اصولگرايان، حتي اعتداليون نزديک به اصلاح طلبان را نيز در استرس قرار مي دهند. از ابتداي انقلاب اگر چه اصلاح طلبان و اصولگرايان دو بال نظام بوده اند اما بارها مزاحم يکديگر شده اند. اين به دليل عدم شفافيت نظام حزبي در ايران است. گاهي اوقات مسائل حتي خود دين ابزار مي شوند. متاسفانه کسي نبايد از جايگاه امام رضا و امام زمان و دين استفاده ابزاري کنند. اما متاسفانه نامزدهاي اصولگرا اين کار را مي کنند. همين الان شعار دولت انقلابي مي دهند که استفاده ابزاري از آرمان‎هاي نظام است. اصلاح طلبان هم در پيروزي و هم در تداوم انقلاب نقش داشته اند. اما چه برخوردي با چهره اي همچون آيت الله هاشمي شد؟ زماني برخي او را رد مي کردند در حاليکه هاشمي از ارکان نظام بوده و انتقال قدرت پس از امام را معماري کرد و رهبري آيت الله خامنه اي را بي هيچ حرف و حديثي به ثمر رساند.

اصغرزاده: متاسفانه نامزدهاي اصولگرا اين کار را مي کنند. همين الان شعار دولت انقلابي مي دهند که استفاده ابزاري از آرمان‎هاي نظام است. اصلاح طلبان هم در پيروزي و هم در تداوم انقلاب نقش داشته اند. اما چه برخوردي با چهره اي همچون آيت الله هاشمي شد؟

او سخنان مصباحي مقدم را رد کرد که گفته بود «کسي براي اصلاح طلبان مشکل آفريني نکرده است» و ادامه داد: اتفاقا طرفين خيلي هم در مقابل هم موضع داشتند و اينگونه نيست که تو کاسه اصلاح طلبان نگذاشته باشند. اصلاح طلبان با نظارت استصوابي دچار مشکلاتي شدند و خيلي اوقات حذف شدند.

مصباحی‌مقدم: نمی توان گفت خاتمی حداکثر قدرت را نداشت/اصغرزاده: بايد بين گول زدن مردم و واقعيت تفاوت قائل شد

حجت‌الاسلام ‌مصباحی‌مقدم اظهار کرد: هم مجلس و هم دولت در اختیار آقای خاتمی و اصلاح طلبان بود نمی توان گفت حداکثر قدرت را نداشت. از نظر امکان مالی بالای 70 درصد جی دی پی و درآمد ملی کشور دست دولت است و بقیه دست مردم و سایر نهادهاست. تصمیمات را هم به گونه ای سامان داده بودند که کل قدرت را در اختیار بگیرند حالا قوه قضائیه مستقل بود و نتوانستند. یک تحلیل اشتباه رخ داده است که می گویند چون هر کس با ما نیست مقابل ما است.

او ادامه داد: قوه قضائیه، شورای نگهبان و سایر ارکان چون با اصلاح طلبان نیست نمی توان گفت مقابل آنها است. این که بگوییم این نهادها نمادهای یک جریان سیاسی هستند خیلی مناقشه پذیر است. در دوره احمدی نژاد نیز او درست می گفت نماینده اصولگراها نیست. چون 6 کاندیدا از اصولگرایی به میدان آمدند که احمدی نژاد در آن جلساتی که آقای ناطق اداره می کرد شرکت نکرد. از اول بنا گذاشت که نماینده اصولگراها نباشد. 1384 انتخابات بین آقای هاشمی و آقای احمدی نژاد بود. جامعه روحانیت دور اول از آقای هاشمی و دور دوم از هیچ کس حمایت نکرد. پس این طور نیست که 8 سال آقای احمدی نژاد نماد اصولگرایی بود بعد هم رفتارش نشان داد که این را قبول ندارد. اینکه گفتند 80 درصد قدرت را در اختیار داشت درست نبود. مجلس با احمدی نژاد نبود.مجلس اصولگرا چرا باید کارهای احمدی نژاد را به عهده می گرفتند و یکشنبه سیاه رخ داد. بنابراین بخشی از قدرت مقابل احمدی نژاد بود. آقای اصغرزاده گفت ما دو سال آخر مقابل احمدی نژاد ایستادیم اما می گویم خیر در طول دوره این اتفاق افتاد.

مصباحی در ادامه افزود: من و آقای دکتر توکلی دیگران چقدر بیانیه علیه احمدی نژاد دادیم. اما الان آقای رئیسی نه خودش جزء حامیان قرص احمدی نژاد بوده و نه او را به عنوان نماد اصولگرایان به رسمیت شناخت است. آقای رئیسی می گوید جمهوری اسلامی ایران در 38 سال اقتدار و قدرت بازدارندگی را انجام داد اما در بخش اجرایی این طور نشد. دولت ها نتوانستند در قالب کارآمدی نظام خود را جلوه دهند. او می گوید من از بخشی از نیروهای اصلاح طلب استفاده می کنم. چرا باید دو جریان وقتی به قدرت اجرایی می رسند نیروهای جناح دیگر را کنار بگذارند. آقای رئیسی می گوید من آمدم که از تمام ظرفیت ها استفاده شود.

مصباحی‌مقدم در رابطه با اینکه اصغرزاده رفتار اصولگرایان را پوپولیستی نامیده بود، عنوان کرد: این که درباره آقای رئیسی صحبت از پوپولیست می کنند اشتباه است. او می گوید من یارانه کسانی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را سه برابر می کنم. پرداخت نقدی یارانه ها الزاما تنها راه نیست. باید کاری کرد که تحت پوشش نهادهای حمایتی توانمند شوند. اگر سالی یک میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی توانمند شوند و از تحت پوشش خارج شوند خوب است. با آموزش، ابزار اشتغال و حمایت می توان توانمندسازی را انجام داد. آقای احمدی نژاد می خواست یارانه نقدی بدهد. مجلس هم جلوی او ایستاد. او پوپولیست بود و اشتباه است. وقتی آقای رئیسی می گوید 5 میلیون شغل ایجاد می کند قانون برنامه ششم توسعه مصوب مجلس دهم است. دیدگاه های آقای رئیسی و تاحدودی آقای قالیباف این است که قانونی که مجلس تصویب کرد و سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند. ظرفیت های اقتصاد ملی ما چیست؟ ظرفیت آب و خاک کشور درست استفاده نشده است کارشناسان می گویند ایران می توانند تأمین غذایی 300 میلیون را داخل خود تولید کند اما  ما داریم بخشی از نیاز غذایی را وارد می کنیم. اگر بهینه سازی مصرف انرژی داشته باشیم سالانه 100 میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشیم. این مدیریت وجود ندارد. مدیریت با مدیریت جهادی اتفاق می افتد.

برخی اصولگرایان معتقدند بخشی از پوپولیسم گریبان اصلاح طلبان را گرفته چون قدرت دست ما نیست؟ این سوالی بود که خبرآنلاین از دو چهره حاضر در مناظره پرسید.

اصغرزاده: چرا آستان قدس مالیات نمیدهد؟/ مصباحی‌مقدم: در دولت احمدینژاد هم آستان زیر نظر دولت نبود

ادامه مناظره مصباحي مقدم و اصغرزاده به مسائل اقتصادي معطوف شد. اصغرزاده که مي گفت نمي خواهد وارد مناقشه کلامي با مصباحي مقدم شود، گفت: اي کاش ايشان با اين اشراف به مباحث اقتصادي نامزد رياست جمهوري مي شدند. بايد بين گول زدن مردم و واقعيت تفاوت قائل شد. دولت احمدي نژاد بيشتر به گول زدن مردم پرداخت. بخشي از جي دي پي در اختيار دولت است و ماليات مي دهد و نظارت پذير است. اما بخش هاي ديگري هم هست که نظارت پذير نيست. مثل توليت آستان قدس که کار اقتصادي مي کند و سودآوري دارد اما ماليات نمي دهد. بخش هاي در اختيار نيروهاي نظامي و امنيتي از کنترل و نظارت به دور هستند. اينکه يک نظامي شهردار تهران شده وهمه قراردادهاي شهرداري را به پيمانکاران نظامي مي دهد، نشانه همين امر است. نظارتي هم بر آنها نيست. مثلا همين اتوبان صدر که در مناظره ها مطرح شد؛ حدود 10 هزار ميليارد تومان هزينه برداشته است. چرا؟

به گفته وي، وقتي بخش هايي از اقتصاد کنترل ناپذير باشند و نظارتي بر آنها نباشد همين مي شود که دولتي مثل خاتمي از آنها بي بهره بود ولي دولت احمدي نژاد از آن رانت ها بهره مي برد! او در همين نظام رئيس جمهور شده بود و از يک نظام بيگانه نيامده بود. اگرچه انتقاداتي به او مي شد اما او با قدرت اسکناس چاپ مي کرد! چه نظارتي بر او بود؟

او انتقادات مصباحي مقدم و نادران و توکلي به دولت احمدي نژاد را يادآور شد و ضمن تقدير از آنان ادامه داد: اما هيچگاه آن بخش از جي دي پي تحت نظارت قرار نگرفت. اسکله هاي قاچاق در اختيار کيست؟ بودجه نهادهاي نظامي و نا پنهان بايد کنترل شوند وگرنه پشمي به کلاه دولت نمي ماند. مشکل اين است که مناقصات قراردادهاي وزارت نفت نبايد به نهادهاي نظامي الزاما واگذار شود. چرا نظارتي بر مناقصات شهرداري نيست؟

اين فعال اصلاح طلب تاکيد کرد: در مورد دولت آينده بايد تکليف بخش هاي اقتصاد زيرزميني مشخص شود. انتخاب جمنا و دوستان آقاي مصباحي مقدم در خصوص نامزدي آقاي رئيسي درست بود. مردم به کسي مثل قاليباف راي نمي دهند اما رئيسي بايد بگويد چرا آستان قدس ماليات نمي دهد؟ بزرگترين مال ها در مشهد در تملک آستان است و بي تعارف بايد ماليات بدهد. اتفاقا آقاي مصباحي مقدم هم موافق پرداخت ماليات است.

اصغرزاده با اشاره به نگاه طبقاتي به جامعه ميان کانديداها ادامه داد: وضعيت موجود به تبار نظام و 38 سال بعد از انقلاب بر مي گردد. بايد ببينيم چه کرده ايم که بخشي از مردم محروم مانده اند؟ اينکه برخي 4 درصدي و برخي 96 درصدي هستند که مربوط به دولت روحاني نيست. بايد ببينيم چه کرده ايم که بخشي از کيک انقلاب بي بهره مانده اند؟

او با تاکيد بر اينکه انتخابات رياست جمهوري 96 براي 4 سال و 8 سال آينده نيست بلکه تاثيري تا دو دهه آينده خواهد داشت؛ خاطرنشان کرد: بنابراين مردم و جناح هاي سياسي بايد بندانند که اگر به صحنه انتخابات نيايند تا دو دهه خودشان را از همه چيز محروم کرده اند.

مصباحي مقدم در باره 70 درصد جي دي پي در اختيار دولت و 30 درصد خارج از آن؛ گفت: 70 درصد در اختيار دولتي است که «بزرگ» است و آن 30 درصد در اختيار کشاورزان، صنعتگران، تجار و وارد کنندگان و کشاورزان و ....

اصغرزاده به شوخي گفت: و برادران قاچاقچي است.

مصباحي مقدم هم خنديد و ادامه داد: آستان قدس هم که مورد اشاره شما بود در همين 30 درصد قرار مي گيرد. اين 30 درصد در دولت احمدي نژاد هم در اختيار او نبود.

او در باره اقبال به اصلاح طلبان گفت: در دوره مجلس ششم که انتخابات شوراها توسط مجلس برگزار شد، مشارکت بسيار کاهش يافت و به 15 درصد رسيد و خروجيش هم پيروزي اصولگرايان شد. با اينکه نامزدهاي همه طيف هاي اصلاح طلب هم نامزد بودند. عقب رفتن مردم نتيجه عملکرد اصلاح طلبلن است که آنها را دو دهه از عرصه کنار گذاشت.

مصباحی مقدم: در دوره مجلس ششم که انتخابات شوراها توسط مجلس برگزار شد، مشارکت بسيار کاهش يافت و به 15 درصد رسيد و خروجيش هم پيروزي اصولگرايان شد. با اينکه نامزدهاي همه طيف هاي اصلاح طلب هم نامزد بودند. عقب رفتن مردم نتيجه عملکرد اصلاح طلبلن است که آنها را دو دهه از عرصه کنار گذاشت.

به گفته وي پس از 38 سال از پيروزي انقلاب همچنان بخشي از مردم محروم هستند که حاصل سياست هاي اقتصادي و نظام بانکي و منابع ارزي است. پمپاژ ريال از فروش نفت، منجر به تورم زياد شده که بيشترين فشار را به کساني مي آورد که حقوق ثابت مي گيرند. اگرچه در ابتداي سال متناسب با تورم به حقوق مردم اضافه مي شد اما طي سال باز شاهد افزايش تورم بوديم که در حقوق‎ها جبران نمي شد.

عضو جامعه روحانيت مبارز در ادامه از ديدارش با آيت الله هاشمي رفسنجاني در پايان دولت سازندگي ياد کرد و گفت: در آن زمان آقاي رئيسي رئيس سازمان بازرسي کشور بود و نمايشگاهي برگزار کرد که آمار ارائه شده در آن گوياي آن بود که در طول دولت آقاي هاشمي، مردم فقير فقيرتر شده بودند.

او که برگزاري آن نمايشگاه را حاکي از تسلط او بر مشکلات دستگاه ها مي دانست، گفت: اگرچه برخي مي گويند که او مديريت سياسي نداشته اما چنين نيست و او سابقه نظارتي قوي اي دارد. من بر اساس آمار ارائه شده در آن نمايشگاه به آقاي هاشمي گفتم که در 5 سال دولت شما نقدينگي بالا رفت و تورم بالا رفت و طبقات محروم جامعه را محرومتر کرد. سيستم بانکي ما هم مشکلات زيادي دارد. آقاي نوربخش کاري کرد که در بانکداري بدون رباي جهان نيست. مردم بر اساس سپرده هايشان سودي مي گيرند که رقابتي بين بانک هاست که چه بانکي بيشترين سود را مي‎دهد. چانه زني بين مديران کلان و پولدار است که کجا و با چه سودي سپرده گذاري کنند. در چنين فضايي که بانک ها فقط 21 درصد سود مي دهند اما موسسات مالي اعتباري غير قابل کنترل 25 درصد سود مي دهند!

به گفته وي 80 درصد منابع بانکي ما در اختيار دو درصد سپرده گذران است. اين همان مساله 4 و 96 درصد را نشان مي دهد. اين سيستم بانکي خلق ثروت براي افراد پردرآمد و خلق فقر براي افراد کم درآمد است.

من به عنوان يک کارشناس اقتصادي در مجلس نهم دست به کار اصلاح نظام بانکي شديم اما به سرانجام نرسيد. دولت بايد از اين طرح حمايت کند تا در همين مجلس، نظام بانکي اصلاح شود تا جلوي فقيرتر شدن مردم گرفته شود.

اصغرزاده: عدالت توزیعی مشکلات مردم را برطرف نمی‌کند/مصباحی‌مقدم: کارشناسان رئیسی پوپولیستی فکر نمی کنند

اصغرزاده در پاسخ به این سوال گفت: فرمایش ایشان درباره اصلاح نظام بانکی درست بود اینکه اقتصاد مولد و تولید محور باشد درست است برای همین است که می گویند طلای سیاه باعث چنین فاجعه ای می شود چون دولت ها تنبل می شوند. از یک زمانی حکومت ایران رسید که دولت را کوچک کند و قرار شد واگذاری های دولتی انجام شود اما مسیر درستی بنگاه های دولتی واگذار نشدند حتی بنگاه هایی که واگذار شدند دوباره سربار دولت شدند. اما اصولگراها الان می گویند بخش فقیر جامعه باید صاحب تحصیلات و امکانات شوند. در دولت احمدی نژاد چون بی هدف جلو رفت باعث شد موج مطالبات مادی مردم شد. چیزی حدود 11 تا 12 میلیون حاشیه نشین داریم دائم در درون حاشیه نشینی اعتراض تولید می شود اقوام همین طور. بحث کول برها در کردستان خجالت آور است. اینها درد همه ماست باید برنامه گذاشت اینکه بگوییم باید با تکیه بر عدالت توزیعی این مشکلات را بر طرف کرد درست نیست. کمک نقدینگی در طرح آن به جایی نمی رسد. اصولگرایان به ریشه ها و برنامه های اثرگذار بپردازند. من الان فکر می کنم بدون آزادی نمی توان به عدالت رسید. وجود رسانه های منتقد باعث می شود در حوزه عدالت شفاف سازی شود.

مصباحی مقدم: تبلیغات آقای رئیسی کاملا پخته و حساب شده است. کارشناسان او پوپولیستی فکر نمی کنند اگر بحث دادن یارانه به سه دهک پایین درآمدی مطرح شد برای گام اول است تا بعد برویم به سمت توانمندسازی آنها برویم. من سال 62 این راگفتم که باید به اقشار محروم با هدف توانمندسازی آنها پرداخت.

مصباحی مقدم هم اظهار داشت: معتقدم ما هم عدالت و هم آزادی می خواهیم. آزادی مطبوعات و سمن ها مهم است البته با حفظ مرزهایی که مربوط به اسلام، دین و نظام می شود. مجلس، دولت و هر مسئولی را می خواهند نقد کنند اما آن مرزها را حفظ کنند. حتی رهبری انقلاب فرمودند می توانند مرا نقد کنند. اما درباره تبلیغات انتخابات می گویم تبلیغات آقای رئیسی کاملا پخته و حساب شده است. کارشناسان او پوپولیستی فکر نمی کنند اگر بحث دادن یارانه به سه دهک پایین درآمدی مطرح شد برای گام اول است تا بعد برویم به سمت توانمندسازی آنها برویم. من سال 62 این راگفتم که باید به اقشار محروم با هدف توانمندسازی آنها پرداخت. پرداخت نقدی یک اقدام فوری است تا بعد به توانمندسازی برسیم. این کارهای آقای رئیسی برنامه ریزی شده است. این طور نیست که چون کسب قدرت موضوعیت شدند وارد این مباحث شدند. اگر خدا توفیق دهد مجموعه ای که آمد پای کار نشان می دهد که بهتر می شود کشور را اداره کرد اگر انتقادی به دولت آقای روحانی می شود به خاطر کُند حرکت کردن دولت است. نمره 11 -12 به حرکت دولت در حوزه اقتصاد خوب نیست. باید گذاشت دولتی بیاید تا نمره 17-18 بگیرد. باید صندوق توسعه ملی را گسترش دهیم نه آنکه دائم از آن برداشت کنیم.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عطا A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
    2 0
    ما در کلان مشکل دلریم و باید در قانون اساسی تجدید نظر بشود