حلقه‌های زحل جوان هستند؛ عمر احتمالا ۱۰۰ میلیون ساله

داده های جمع آوری شده از فضاپیمای کاسینی نشان می دهد که حلقه های دیدنی زحل نسبتا جوان هستند و احتمالا تنها 100 میلیون سال و یا اندکی بیشتر سن دارند.

به گزارش ایرنا، این یافته به واقع آنالیز اولیه داده هایی است که در جریان گردش های نهایی فضاپیمای کاسینی به دور سیاره غول پیکر زحل جمع آوی شده است. کاسینی به ناگزیر باید وزن این حلقه ها را به دست آورد تا به اطلاعاتی در مورد سن آنها دست یابد.

هرچه این حلقه ها سنگین تر باشند، احتمالا مسن تر هستند. به گمان برخی محققان، این حلقه ها حتی می توانند همزمان با شکل‌گیری زحل در 4.6 میلیارد سال پیش تشکیل شده باشند که در این صورت به طور حتم به جرم زیادی نیاز داشته اند تا بتوانند در برابر نیروهایی که ممکن است انها را در طول زمان از بین ببرد، مقاومت کنند. اما به نظر می رسد که احتمالا خلاف این موضوع درست است و جرم این حلقه ها کمتر از چیزی است که پیش از این تصور می شد.

در صورت تایید این موضوع، تصور می شود که این حلقه ها بقایای برخی اجرامی باشند که در گذشته نه چندان دور در اطراف زحل متلاشی شده اند.


لیندا اسپیلکر محقق پروژه کاسینی در سازمان فضایی امریکا(ناسا) در مورد حلقه های جوان زحل توضیح داد: احتمالا یک ستاره دنباله دار یا یک قنطورس(یک گروه از اجرام یخی) و یا احتمالا یک ماه در فاصله بسیار نزدیک به زحل در حال حرکت بوده و به واسطه قدرت جاذبه زحل احتمالا متلاشی شده است و سپس ذرات باقی مانده آن، این حلقه ها را ساخته اند.

وی ادامه داد: احتمالا این موضوع بیش از یک بار اتقاق افتاده است و چه بسا برخی از تفاوت هایی که در این حلقه ها مشاهده می شوند، ناشی از اجرام مختلفی است که متلاشی شده اند. اما اگر این حلقه ها کم جرم بودند، توان مقاومت در برابر بمباران های میکرو شهاب واره ها را که تخمین می زنیم زمان آنها به تشکیل زحل برمی گردد، نداشتند.

وی گفت: بنا بر این، این ذهنیت تقویت می شود که حلقه های زحل احتمالا تنها 100 میلیون ساله هستند که در مقایسه با سن منظومه شمسی بسیار جوان هستند.

براساس این گزارش، سوخت کاسینی رو به پایان است که در این شرایط کنترل ناپذیر خواهد شد و احتمال سقوط آن در قمرهایی که چه بسا میزبان اشکال حیات میکروبی هستند، وجود دارد؛ چنین رخدادی می تواند موجب آلودگی این قمرها شود و مدیران ناسا مایل به وقوع آن نیستند.

از این رو، طبق برنامه ریزی ها قرار است کاسینی روز 15 سپتامبر (24 شهریور) در پایان ماموریتش به درون اتمسفر زحل شیرجه بزند و نابود شود، اما پیش از آن دو عبور نزدیک تر از کنار این سیاره خواهد داشت.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 702707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =