یافتن اشعار و عکس‌های شاعر زن سرشناس پس از ۵۰ سال

ایسنا نوشت: دو قطعه شعر و تعدادی عکس از سیویا پلات نویسنده کتاب «حباب شیشه» پس از پنج دهه در میان دفترهای قدیمی این شاعر آمریکایی پیدا شد.

محققانی که در پی نگارش کتاب جدیدی درباره «سیلویا پلات» بودند، موفق شدند در میان دفترهای این شاعر مطرح آمریکایی و پشت یک برگه کاربن، دو قطعه شعر جدید کشف کنند.

این شعرها که «برای یک بابا نوئل سرسخت» و «کسالت‌ها» نام دارند، طی ۵۰ سال گذشته ناشناخته بودند و نحوه همکاری «پلات» با «تد هیوز» دیگر شاعر سرشناس قرن بیستمی و همسر او، را نشان می‌دهند.

«گیل کرودر» و «پیتر کی. استین‌برگ»‌ در جریان این تحقیق همچنین توانستند مجموعه‌ای از اشعار «هیوز» را کشف کنند. این قطعات ادبی نشان‌دهنده درد و رنجی است که «تد هیوز» پس از خودکشی همسرش «پلات» متحمل شده است. این اشعار برای آخرین مجموعه شعر «هیوز» که «نامه‌های تولد» نام داشت، آماده شده بود. «هیوز» در این کتاب سکوت خود را درباره رابطه نابسامان خود با همسرش شکست.

«تد هیوز» شاعر انگلیسی متولد یورک‌شایر با «پلات» زمانی آشنا شد که هر دو در دانشگاه کمبریج درس می‌خواندند. «هیوز» در آن زمان شاعری جاافتاده و شناخته‌شده بود. آن دو در یک مهمانی با هم آشنا شدند و پس از چهار ماه با هم ازدواج کردند. همکاری‌های فرهنگی و ادبی این دو چهره تا مدتی به خوبی ادامه یافت اما ازدواج آن‌ها سرانجام خوبی نداشت. چندی پس از خیانت «هیوز» به «پلات» و جدا شدن‌شان، این زن شاعر در سال ۱۹۶۳ دست به خودکشی می‌زند و جان خود را از دست می‌دهد.اشعار تازه کشف‌شده «پلات» اما، در ابتدای آشنایی این دو یعنی در پاییز سال ۱۹۵۶ سروده شده‌اند. علاوه بر این اشعار، عکس‌های دیده‌نشده‌ای از «پلات» که در کتابخانه «لیلی» دانشگاه ایندیانا گرفته شده‌اند هم پیدا شده است.

«سیلویا پلات» شاعر، رمان‌نویس، نویسنده‌ داستان‌ کوتاه و مقاله‌نویس آمریکایی بود. او بیشتر شهرت خویش را وام‌دار شعرهایش است. کتاب «حباب شیشه» که زندگی‌نامه‌ او محسوب می‌شود و در آن به زندگی این شاعر و کشمکش‌هایش با بیماری افسردگی پرداخته شده، از دیگر آثار برجسته اوست. «کلوسوس و اشعار دیگر»، «غزال»، «گذر از آب» و «درختان زمستانی» از مجموعه شعرهای «پلات» هستند. ازدواج او با «تد هیوز» شاعر مطرح انگلیسی، سرنوشت شوم این پیوند، خیانت «هیوز» به «پلات» و خودکشی او همیشه از بحث‌های مورد علاقه زندگی‌نامه‌نویسان ادبی بوده است.

چندی پیش مجموعه‌ای از نامه‌ها که «سیلویا پلات» برای دوست پزشک خود می‌نوشته و تاکنون دیده نشده بود، کشف شد و پرده از راز هولناکی در زندگی این دو چهره ادبی برداشت. محتویات این نامه‌ها حاکی از آن بود که این زن شاعر توسط همسر خود کتک می‌خورده است. «سیلویا پلات» در این نامه‌ها مدعی شده «هیوز» دو روز پیش از این‌که او فرزند دومش را سقط کند، او را کتک زده و صریحا به او گفته که آرزوی مرگش را دارد.

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =