نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی از موافقت با بازدید اعضای این کمیسیون از زندان اوین خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، با آغاز تجمعات خیابانی که در برخی از شهرها به اغتشاش کشیده شد، بر تعداد بازداشت‌شدگان هم اضافه شد که بسیاری از آنان از قشر جوان و دانشگاهی بودند. با فروکش کردن این اعتراضات، نمایندگان مجلس پیگیر اوضاع و احوال بازداشت‌شدگان شدند و تلاش کردند بازدیدی هم از بازداشتگاه اوین که محل بازداشت معترضان است، داشته باشند. این درخواست‎ها البته با رسیدن خبرهایی از خودکشی چند نفر از این بازداشتی‌ها شدت بیشتری گرفت و نمایندگان بیش از پیش بر خواسته خود از مقامات قضایی برای بازدید از بازداشتگاه اوین پافشاری کردند. (اینجا)
سه شنبه گذشته بود که سخنگوی فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی از درخواست این فراکسیون برای بازدید از زندان اوین خبر داد. بهرام پارسایی اعلام کرده بود که طبق وظایف نمایندگی و اختیارات نظارتی مجلس، یکی از برنامه‌های فراکسیون حقوق شهروندی بازدید از زندان‌ها از جمله زندان اوین است. (اینجا)
به همین منظور فراکسیون حقوق شهروندی برای بازدید از زندان‌ها از جمله زندان اوین نامه‌ای را خطاب به علیرضا آوایی وزیر دادگستری نوشت و درخواست خود را اعلام کرد. در همان روز مصطفی کواکبیان رییس کارگروه امنیتی، قضایی و سیاسی مجمع نمایندگان تهران مجلس شورای اسلامی هم گفت: اعضای این مجمع روز شنبه از بازداشتگاه اوین بازدید می‎کنند. درخواست بازدید از زندان اوین و بندهای سیاسی و مرتبط با بازداشت‌های اخیر روز گذشته به رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی کشور ارسال شد. مجمع نمایندگان تهران تلاش دارد تا در اولین فرصت ممکن بازدید از اوین فراهم آید. (اینجا)

درخواست بازدید منتفی شد؟

اما با فرا رسیدن شنبه‌ای که کواکبیان از بازدید از زندان اوین در آن خبر داده بود، این اتفاق رخ نداد. آنگونه که یکي از اعضاي هيات رئيسه فراکسيون اميد به «ايران» خبر داد: «شب قبل از انجام بازديد به ما اطلاع دادند که با درخواست ما براي بازديد از زندان اوين و ملاقات با بازداشتي هاي اعتراضات اخير مخالفت شده است.» محمود صادقی، نماینده مردم تهران هم از منتفی شدن این بازدید سخن به میان آورده و گفته است، دست کم تا پایان این هفته، امکان بازدید وجود ندارد.

با اینحال نمایندگان مجلس همچنان امیدوار به موافقت با این درخواست ماندند. فریده اولاد قباد نماینده تهران و عضو فراکسیون امید پس از اعلام این خبر در خصوص زمان بازدید مجمع نمایندگان استان تهران از زندان اوین، گفت: رییس مجمع نمایندگان استان تهران پیگیر بازدید از زندان اوین است اما این موضوع یک روال اداری دارد که باید طی شود. (اینجا)

توافق سه مقام قضایی، امنیتی و پارلمانی با بازدید از اوین

 نایب رئیس فراکسیون امید با اشاره به مذاکرات خود با معاون وزیر اطلاعات، رابط پارلمانی قوه قضاییه و رییس مجلس گفت: آقایان متفقا بر این موضوع تاکید کردند که هرچه سریعتر بازدیدی از زندان اوین برای بررسی وضعیت بازداشتی‌های اخیر انجام شود.
محمدرضا تابش ادامه داد: بنده شخصا هم  در دیدار با این آقایان تاکید کردم که با توجه به حوادث رخ داده و درج خبرهایی که صحت و سقم آنها نیز مشخص نیست بررسی‌ها برای بازدید اعضای فراکسیون امید را سرعت بیشتری ببخشند. (اینجا)

امروز نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی از موافقت با بازدید اعضای این کمیسیون از زندان اوین خبر داد. محمد کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس روند جاری و درخواست کمیسیون قضایی مجلس به عنوان کمیسیون مرتبط با مسائل قضایی موافقت شده که برخی اعضای کمیسیون قضایی به زودی از زندان اوین بازدید کنند. قطعا در این بازدید از محل بازداشت زندانیان جریانات اخیر نیز بازدید خواهیم کرد و با متهمین نیز صحبت می کنیم.

اما درخواستی که نمایندگان مجلس برای بازدید از بازداشتگاه اوین دارند، مسبوق به سابقه است. سال 88 و همزمان با حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری که به بازداشت تعداد زیادی از افراد عادی و همچنین چهره‌های سیاسی انجامید، کمیته‌ای با حضور نمایندگان مجلس از جمله آقایان بروجردی، حیدرپور، سردار کرمی، تجری و کاظم جلالی تشکیل شد تا آنها با بازدید از زندان اوین از وضعیت بازداشتی‌ها باخبر شوند. (اینجا) گزارش این دیدار متعاقبا در مجلس خوانده شد.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =