محسن بنگر:آرش را عمدا زدم/به بچه ها گفتم استقلالی ها را بزنید اخراج شدید با من!

بنگر می گوید:«برهانی را به این دلیل زدم تا بازیکنان پرسپولیس را به خود بیاورم.»

مهدی یکتا:بنگر اینجا... بنگر آنجا... بنگر همه‌جا! ابتدا می‌خواستیم او را مرد خشن دربی لقب بدهیم اما وقتی بار دیگر بازی استقلال و پرسپولیس را مرور کردیم، به نتایج جالب‌تری رسیدیم! هرچند دوره سوپرمن و سوپرمن‌بازی تمام شده ولی محسن بنگر در دربی در این نقش ظاهر شد. مدافع باتجربه پرسپولیس در طول بازی با استقلال همه جا دیده شد. در زمین خودی، محوطه هجده‌قدم حریف، وسط میدان، سمت راست و گوش چپ و... خلاصه آن که محسن بنگر در دفاع اولین نفری بود که دفع توپ می‌کرد و در ضربات ایستگاهی هم پیش می‌کشید و بالاتر از مدافعان آبی سر می‌زد! همین تلاش، دوندگی و جنگندگی تا آخرین لحظات دربی باعث شد تا او مهمان ما در کافه خبر باشد.

خشن‌ترين مرد دربي لقبي است كه بايد به تو بدهيم يا آندرانيك تيموريان؟!

هر دو! البته من خيلي هم خشن نبودم ولي آندو... (بعد از مكثي كوتاه) باورتان نمي‌شود اما خيلي دلم مي‌خواست آندو پرسپوليسي باشد. جنس فوتبال تيموريان را خيلي مي‌پسندم. كاش آندو در پرسپوليس بود. آنگاه هيچ‌ غم و غصه‌اي نداشتيم!

حتي آن لحظه‌اي كه همه پرسپوليسي‌ها را مي‌زد، باز هم دوستش داشتي و حرص نمي‌خوردي؟
فوتبال همين است ديگر! قشنگي دربي به همين لحظه‌هاست. فقط تعجب مي‌كنم چرا عادل فردوسي‌پور صحنه خطاهاي آندو را سانسور كرد؟!

حالا كه اسم برنامه 90 وسط آمد،‌بايد بپرسيم از اينكه اسم تو در ميان بهترين‌هاي دربي نبود، ناراحت نشدي؟
اصلاًً، حق مهدي طارمي و محمد نوري بود كه در نظرسنجي بهترين بازيكن دربي باشند اما به رغم رفاقت ديرينه با اميد ابراهيمي، از ديدن اسم اميد در بين بهترين‌هاي دربي واقعاً خشكم زد! آخر اميد چه كار كرد كه در اين ليست قرار گرفت؟ سجاد شهباززاده هم كه فقط يك گل زد و در ساير دقايق راه رفت!

شايد هم عادل اگر اسم 3 پرسپوليسي را كنار يك استقلالي مي‌گذاشت، رأي پرسپوليسي‌ها شكسته مي‌شد و آن بازيكن آبي‌پوش بهترين بازيكن دربي لقب مي‌گرفت.
شايد،‌ ولي از نظر من مهرداد كفشگري بهترين بازيكن ميدان بود اما مهدي طارمي هم عالي بود. معتقدم مهدي طارمي تنها فوتباليست ايراني است كه مي‌تواند در اروپا بازي كند، فقط كمي تجربه‌اش پايين است.

خودت هم جزو بهترين‌ها بودي. قبول نداري؟
من كه پيرمرد پرسپوليس هستم. (خنده دسته‌جمعي)

متولد چه سالي هستي؟
اصلش 1359 هستم اما شناسنامه‌ام را يك سال بزرگتر يعني 1358 گرفتند تا زودتر به مدرسه بروم!

راستي با آرش برهاني مشكل قبلي داشتي؟
نه، در لحظه كرنر، من، آرش برهاني را گرفتم يعني وظيفه‌ام همين بود. آن وقت او با آرنج به تخت سينه‌ام كوبيد و من هم با دست او را هل دادم ولي سيلي نزدم. حالا صحنه‌هاي درگيري مرا نشان دادند در حالي كه آندو بايد در 10 دقيقه اول اخراج مي‌شد!

ولي تا آخر بازي با آرش كل‌كل داشتي.
كل‌كل نداشتم، دربي همين است ديگر!

چرا پس از پايان دربي گفتي با برهاني هيچ رفاقتي نداري؟ مگر شما با هم دوست صميمي نيستيد؟
نه، ما هيچ ارتباطي بيرون زمين نداريم.در دربي هم كه رفاقت خنده‌دار است. اگر ما در دربي 10 بازيكن در دو تيم مثل آندو داشتيم، بازي خيلي هم زيباتر مي‌شد.

كم نيستند كساني كه اعتقاد دارند محسن بنگر بايد در دربي اخراج مي‌شد.
اشتباه مي‌كنند! من يك كارت زرد بايد مي‌گرفتم كه گرفتم!

آن صحنه تكل تو روي پاي هاشم بيك‌زاده خطا نبود؟
نه كه نبود! من توپ را زدم ولي چون جثه‌ام بزرگ است طرف هرجا به من مي‌خورد،‌ همه فكر مي‌كنند خطا كردم!

حميد درخشان قبل از دربي با شما مشورت كرد؟
حميدخان هميشه با محمد نوري، ‌رضا نورمحمدي و من به عنوان باتجربه‌هاي تيم مشورت مي‌كند اما ارنج و تركيب تيم را خودش مي‌چيند و در اين رابطه با دستيارانش مشورت مي‌كند.

حميد درخشان در مصاحبه ديروز خود با ما مي‌گفت حق محسن بنگر است كه فيكس تيم ملي باشد.
نظر لطف حميدخان است اما بايد به سليقه آقاي كروش احترام گذاشت.

به تيم ملي فكر مي‌كني؟
من نبايد اين حرف را بزنم اما فصل گذشته به گواه كارشناسان بهترين بازي‌هايم را در پرسپوليس انجام دادم كه هيچ‌چيز نصيبم نشد. كساني به جام جهاني برزيل رفتند كه نصف من هم نبودند... (حرف‌هايي مي‌زند كه به رسم امانت نزدمان محفوظ مي‌ماند!)

سرمربي پرسپوليس بعد از خوردن گل از استقلالي‌ها بدجوري با تو جروبحث كرد. درخشان معتقد بود حواس محسن بنگر روي بيرون رفتن رضا حقيقي پرت شد و گل خورديم!
نه، حواس من پرت نشد! من بعداً هم به حميدخان گفتم كه چرا رضا حقيقي 5 دقيقه بيرون زمين معطل كرد و تعويض انجام نشد. در آن لحظات چپ و راست روي دروازه‌مان توپ مي‌ريختند و... شرايط خيلي سختي بود ولي خدا را شكر كه برديم.

بهترين بازيكن استقلال چه كسي بود؟
آندرانيك تيموريان و والسلام!

شنيديم برخي بازيكنان استقلال بازيكنان شما را در طول بازي مسخره مي‌كردند؛ درست است؟
(سري به نشانه تأسف تكان مي‌دهد) بله، متأسفانه يك بازيكن باتجربه استقلال همان اول بازي كري خواند كه اينها خيلي ضعيف هستند و ديگر استقلالي مدعي هم مي‌گفت شما مي‌خواهيد با طارمي و عباس‌زاده دربي را ببريد؟ اسم اين دو را مسخره مي‌كردند اما كار خدا را ديديد همان طارمي كه مسخره مي‌كردند، چه بلايي سر استقلال آورد؟! به نظرم بازيكناني كه ضعيف هستند، در طول بازي كري مي‌خوانند. شما ديديد كه آندو اصلاً كري نمي‌خواند و...

به هر حال دربي چنين بازيكناني را هم مي‌طلبد كه كري بخوانند و بازي را گرمتر كنند.
قبول دارم، دربي بازيكن جنگجو و باتعصب مي‌خواهد. هركس در دربي مظلوم باشد، بازنده است. البته اگر كري مي‌خوانيد بايد بتوانيد در عمل هم چيزي نشان دهيد. همين مهدي طارمي بي‌سروصدا آمد و ستاره دربي شد. قبل از دربي به حسين‌آقا (عبدي) گفتم مهدي طارمي را فيكس بازي بدهند اما ايشان گفت كه حميدخان برنامه خوبي براي او دارد و مهدي را از دقيقه 60 به بعد ببينيد.

و همين اتفاق هم افتاد!
بله، اصلاً نقشه ما همين بود. قرار بر اين شد كه ما مدافعان استقلال را خسته كنيم و در 30 دقيقه پاياني مهدي طارمي وارد زمين شود و دفاع‌شان را به هم بريزد. وقتي در دقيقه 60 تابلوي تعويض بالا رفت، مي‌دانستم دارد اتفاقات خوبي مي‌افتد و همه ديديد چنين اتفاقي هم افتاد.

آقامحسن، بي‌تعارف در پرسپوليس باند شمالي‌ها را داريد؟ مي‌گويند خيلي هواي يكديگر را داريد.
باند كه نه اما بازيكنان مستعد شمالي در سرتاسر ايران پخش هستند. بيشترين ميزان دوندگي هم متعلق به شمالي‌ها بود و همين كفشگري در حد استانداردهاي اروپايي دويد. هواي همديگر را هم داريم ولي باند و باندبازي در پرسپوليس وجود ندارد.

اين پنجمين دربي محسن بنگر بود. چه فرقي با 4 دربي قبلي داشت؟
به نظرم در 4 دربي قبلي بسيار ترسو بازي كرديم. هم ما و هم استقلالي‌ها از شكست ترسيديم و به نتيجه صفر - صفر رسيديم اما در اين دربي براي برد به ميدان رفتيم و خدا را شكر نتيجه هم به نفع ما تمام شد. البته يك نكته را هم حتماً ذكر كنيد كه در برنامه 90 از قلم افتاد. آقاي ماجدي ماشاءا... با همراهي كارشناس داوري (هدايت ممبيني) تمام صحنه‌ها را به نفع استقلال دانستند اما مي‌خواهم بگويم سانتر خسرو حيدري از بيرون خط به پاي اومانا خورد و داور كرنر گرفت. اصلاً آن توپ اوت شده بود كه به اشتباه كرنر اعلام شد و همان كرنر هم به گل استقلال تبديل شد.

لحظه اخراج اميد عاليشاه اگر دست تو به او مي‌رسيد، چه كار مي‌كردي؟
(به شوخي) اميد را مي‌كشتم! نمي‌دانم با وجود داشتن كارت زرد چرا آن حركت را انجام داد. اگر 10 نفره نمي‌شديم، چه بسا خيلي راحت‌تر بازي مي‌كرديم و آن همه فشار و استرس را متحمل نمي‌شديم.

شايد اگر محمد نوري به عنوان كاپيتان و بزرگتر تيم پيراهن خود را درنمي‌آورد، آنگاه اميد عاليشاه جوان هم حركت او را تقليد نمي‌كرد.
از محمد نوري با آن همه تجربه بعيد بود. در بازي هفته شانزدهم مقابل نفت تهران من نيستم، محمد نوري نيست، اميد عاليشاه نيست، ‌پيام صادقيان و رضا حقيقي هم نيستند! حالا پرسپوليس با چه بازيكناني مي‌خواهد جلوي تيم منصوريان بازي كند، خدا مي‌داند!

اگر خودت جاي يدا... جهانبازي بودي، چند كارت زرد و قرمز به محسن بنگر مي‌دادي؟
(مي‌خندد) باز كه برگشتيد به خانه اول! اول آرش برهاني مرا زد و اتفاقاً بلافاصله بعدش گفت ببخشيد! به نظرم داور به جاي كارت دادن به من بايد پنالتي واضح پرسپوليس را مي‌گرفت. آندو بازيكن ما مهدي طارمي را قيچي كرد اما آقاي جهانبازي نديد! آن وقت جناب ممبيني هم به عنوان كارشناس مي‌آيد و براي به دست آوردن دل استقلالي‌ها مي‌گويد آن صحنه پنالتي نبوده است.

حالا كه خودمان هستيم، بي‌رودربايستي اگر به جاي جهانبازي يك داور مطرح خارجي مثل «روزتي» ايتاليايي بود، باز هم آن‌طور بازيكنان حريف را مي‌زدي؟
راستش را بخواهيد نه! اما مي‌خواهم يك اعترافي در خبرورزشي داشته باشم؛ من آن لحظه كه آرش برهاني را زدم، تيم واقعاً تحت فشار بود. استقلالي‌ها حمله مي‌كردند و شايد احساس كردم بچه‌هاي ما كپ كرده‌اند. بنابراين آن برخورد را با آرش كردم و بعد بلافاصله بر سر 5 بازيكن خودمان داد زدم كه اين چه وضع بازي كردن است؟! مي‌خواستم با زدن آرش، پرسپوليسي‌ها را به خود بياورم و اين يك كار روحي و رواني بود! بعد هم به بچه‌ها گفتم محکم بازی کنید و از اخراج شدن نترسید، اگر اخراج شدید، به درخشان بگویید بنگر گفت بزنید، پای من !

احتمال دارد در نيمه نهايي جام حذفي باز هم به استقلال بخوريد. خودت دوست داري اين اتفاق بيفتد؟
آخ‌جون باز هم دربي! (لبخند مي‌زند و ادامه مي‌دهد) خيلي خوب مي‌شود. فوتبال ايران با همين بازي‌ها ديدني‌تر و جذاب‌تر مي‌شود.

نمي‌ترسي كه استقلالي‌ها براي انتقام بيايند؟
خدا كند استقلالي‌ها براي انتقام بيايند، آنگاه مي‌بينيد چه بلايي سرشان مي‌آوريم!

عدد 10 را تو در بين پرسپوليسي‌ها مد كردي؟
نه، بچه‌هاي تيم تصميم گرفتند اين مسئله 10 نفره بردن و 10 دقيقه معروف را رسانه‌اي كنند.

قرار بود اگر هادي نوروزي گل بزند، عدد 4 را نشان بدهد!
بله، هادي تا به حال 3 گل به استقلال زده و خيلي هم تلاش كرد چهارمين گل خود را هم بزند و شادي كند. به نظرم هادي نوروزي بهترين مهاجم نوك ايران است اما چون بچه محجوب و مأخوذ به حيايي است، در حقش خيلي اجحاف شده است.

محسن بنگر خيلي در اينستاگرام فعال است و به ويژه عكس دختر كوچولويت را هميشه به اشتراك مي‌گذاري. شايد امروز شهرت او كمتر از پدر نباشد و...
(به همراهش اشاره مي‌كند) همين سعيد طفلكي را ساعت 6 صبح به خاطر دريا دخترم فرستادم شيريني بخرد! دريا همه زندگي من است و او هم خيلي بابايي است!

خداوند حفظش كند. راستي بازي جام حذفي با گل‌گهر را چطور مي‌بيني؟
شك نكنيد گل‌گهر تيم خوبي است كه تا به اينجا هم توانسته در جام حذفي پيش بيايد. الان تمام فكر و ذهن ما زمين سيرجان است كه مي‌گويند خيلي نامناسب است. سپاهان هم در همين زمين باخت! اميدوارم بتوانيم از سد اين حريف سرسخت هم بگذريم.

به عنوان مدافع باتجربه پرسپوليس فكر مي‌كني چرا نيلسون و سوشا مكاني در اين فصل گل‌هاي بدي مي‌خورند؟
نمي‌دانم. هر دو هم ناراحتند ولي اگر ما اين چند گل بد را مقابل استقلال خوزستان، نفت مسجدسليمان، فولاد خوزستان، سايپا، تراكتورسازي و گسترش‌فولاد نمي‌خورديم، چند امتياز مي‌گرفتيم و الان دوم جدول بوديم. هرچند وقتي تيمي گل مي‌خورد، همه مقصرند.

آن حساسيت بين تو و نيلسون هنوز هم ادامه دارد؟
(با تعجب) من با نيلسون مشكلي نداشتم. يك بار در حين بازي با رضا حقيقي درگيري لفظي پيدا كرديم كه خيلي زود هم همه چيز تمام شد و رفت پي كارش!

در زمين خيلي با تعصب و جنگنده نشان مي‌دهي. الگوي فوتبالي محسن بنگر چه مدافعي بوده است؟
قدير غفاري! نمي‌دانم شما او را مي‌شناسيد يا نه؟!

بله، مدافع وسطي كه اصالتاً تركمن بود و حتي به تيم ملي هم دعوت شد اما چرا اين‌قدر زود محو شد؟!
طفلكي خيلي زود مصدوم شد. خيلي فوتباليست كاملي بود. من كنار قدير غفاري در شموشك نوشهر بازي كرده‌ام. مي‌توانست نامي بلندآوازه‌تر داشته باشد اما حيف كه با بدشانسي مواجه شد.

ديگر فوتبال چه بازيكناني را قبول داشتي؟
الگويم كه آقاكريم (باقري) بود. بعد از باقري، آقايان نادر محمدخاني، مهدي هاشمي‌نسب و مجتبي محرمي را هم خيلي قبول داشتم. در كل من عاشق بازيكنان محكم، قوي و جنگنده‌ام.

محسن بنگر چه زماني در فوتبال بازنشسته مي‌شود؟
با اين جوان‌هايي كه مي‌بينم حالاحالاها مي‌خواهم بازي كنم. اما از شوخي گذشته هنوز يك سال ديگر با پرسپوليس قرارداد دارم و از انگيزه فراواني هم برخوردار هستم. مي‌توانيد از آقاي درخشان و آقاي علي دايي و مربيان پرسپوليس بپرسيد. من هنوز شماره تلفن حميدخان را ندارم چون نمي‌خواهم براي گرفتن مرخصي مزاحم ايشان شوم. در اين مدت هرگز يك روز هم در تمرينات غيبت نداشته‌ام و با اين وضعيت فعلاً به خداحافظي و بازنشستگي فكر نمي‌كنم.

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =