۰ نفر
۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۰

میزان نوشت:کاهش بهره‌وری در اقتصاد ایران یکی از مشکلات موجود به حساب می‌آید که کارشناسان برای آن دلایل مختلفی از جمله هدر رفت بالا انرژی، حجم کوچک بخش خصوصی،تعدد پروژه های نیمه تمام و ... را نام برده‌اند.

بنا بر اذعان کارشناسان سطح بهره‌وری در کشور در حوزه‌های مختلفی پایین است که این مسئله به طور حتم بر رشد اقتصادی تاثیر می‌گذارد.

آسیب شناسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بحث وابستگی اقتصاد ایران به فروش نفت، گاز و مواد اولیه یکی از اصلی‌ترین دلایل به شمار می‌رود به گونه‌ای که باعث شکل‌گیری اقتصاد نفتی به همراه بزرگ شدن دولت و در نتیجه تضعیف بخش خصوصی در کشور شده، از همین رو در بهترین حالت شاهد شکل‌گیری سهم 25 درصدی بخش خصوصی در اقتصاد هستیم.

وجود پروژه‌های متعدد نیمه تمام در کشور به عنوان یکی از مصادیق هدر رفت سرمایه به حساب می‌آید که با تجمیع آنها سرمایه کلانی را برای تکمیل نیازمند است و با طولانی شدن مدت زمان ساخت آنها توجیه اقتصادی برای تکمیلشان از بین می رود و باعث شکل گیری ظرفیت خالی و بلا استفاده در کشور می‌شود که وجود ظرفیت‌های بالقوه که بالفعل نشده اند به معنای ضعف در زیرساخت‌ها به حساب می‌آید.

اتلاف انرژی از دیگر عوامل تاثیر گذار بر بحث کاهش بهره‌وری در کشور است، بنا بر آمار موجود سرانه مصرف انرژی در ایران بیش از 10 برابر مصرف سرانه انرژی در جهان است که این امر با توجه به اینکه یکی از محل‌های درآمدی کشور به حساب می‌آید بر روی میزان صادرات تاثیر گذار است.

ضعف در دانش، فناوری و استفاده از فناوری قدیمی و روش‌های ناکارآمد موضوع دیگری است که از نظرها مغفول مانده ولی سهم بالایی در شکل‌گیری بهره‌وری دارد.

به طور قطع افزایش بهره‌وری یکی از اهداف اقتصادی به شمار می‌رود که باید در راستای تحقق آن با شناخت و رفع مشکلات گام برداریم تا شاهد تاثیر چشم گیرش بر رشد اقتصادی باشیم.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =