وزیر کشور حمله راهزن‎ها به ماشین امکانات را تکذیب کرد

عبدالرضا رحمانی‎فضلی با حضور در جلسه علنی امروز به بیان گزارشی در رابطه با زلزله کرمانشاه پرداخت.

به گزارش خبرآنلاين، وزیر کشور گفت: از لحظه اول وقوع زلزله، ستاد بحران تشكيل جلسه داد و تا صبح همه تدابير براي حضور نيروها انجام شد. در ساعت هاي اوليه امكان حضور در منطقه نبود. كميته هاي چهارده گانه در استان تشكيل شدند و با طلوع آفتاب كمك ها را ارسال كرديم.

وزير كشور با بيان اينكه همه امكانات در استان مستقر شد،‌ ادامه داد: متاسفانه برخي از بيمارستان ها تخريب شدند و با كمك‌هاي درماني سپاه و ارتش كار را پيش گرفتيم.

بخش هايي از صحبت‌هاي وزير را در ادامه بخوانيد:

*حدود 432 نفر جان خود را از دست دادند و تا ظهر روز اول كارهاي مهمي انجام شد. بنده در صبح حادثه به سر پل ذهاب رفتم و در آنجا مستقر شدم. شرايط نامناسب بود.برق و آب قطع بود. امكاناتي رسيده بود، با توجه به حوزه جغرافيايي كه بيش از هزار روستا آسيب ديده بود،‌ امكان ارسال امکانات سخت بود.

*ارائه خدمات به كل شهرها را به ارتش واگذار كرديم و سامان دهی روستاها به سپاه سپرده شد و باقي دستگاه ها هم در حوزه هاي خودشان كار را ادامه دادند.

*بيش از 30 هزار تخته چادر تا کنون به این مناطق ارسال شده است. اما چون مردم نگران بودند و پس لرزه زياد بود همه درخواست چادر داشتند كه اين نياز تا حدودي رفع شده است. هنوز نياز به چادر وجود دارد و بايد 10 هزار چادر جديد به منطقه بفرستيم.
بحث امنيتي خاصي نداريم. در مورد سرقت ها هم گزارش مهمي نداشتيم. فقط در مسير ارسال كمك، برخي از شهرها چادرها و وسايل را نگه مي داشتند و در آنجا خالي مي كردند و در رسانه هاي مطرح مي كردند كه راهزن ها اين كار را مي كردند! اين شايسته مردم دلاور كرمانشاه نيست. آنها با توجه به نيازشان اين كار را مي كردند و قرار شد با هلي كوپتر كمك ها ارسال شود و الان مشكلي در تامین امنيت نداريم.

*با توجه به سردي هوا ما در درحوزه اسكان با مشكلات جدي مواجه هستيم. مقرر شده است كه با اولويت اسكان تصميم گرفته شود كار انجام شود. مسئوليت اسكان مردم به بنياد مسكن سپرده شده است. قرارگاه خاتم و كميته امداد هم اعلام آمادگي كرده اند. بنيان مستضعان گفته است كه سيمان را رايگان در اختيار قرار دهد.

*ما رقم هايي را حتي براي كساني كه مسكنشان خراب شده است و بخواهند خانه ای اجاره كنند، در نظر گرفته ايم.

*50 هلي كوپتر در منطقه آماده كرده ايم. از نظر بحث مصدومين به وضعيت ثابت رسيده‌ايم. بخشي به تهران، كرج و استان هاي همجوار منتقل شده اند. در بحث خدمات رساني آنچنان كه مورد نياز مردم بود، در بحث چادر به درستي شايد نتوانسته ايم عمل كنيم، چون درخواست ها خيلي زياد بود.

*مردم با توجه به اينكه واقعا آسيب جدي ديده بودند،‌ با متانت برخورد مي كردند و پيگير مسائلشان بودند و حتي در برخي مواقع عصباني بودند كه حق داشتند.

*از سرپل ذهاب به ازگله، ثلاث و روستاهاي در مسير كرمانشاه رفتم.

*ما بايد حتما طرح جامعي بر اين موارد داشته باشيم. از جمله موارد بحث سازماندهي كار است كه بايد كشور را بلوك بندي جديد كنيم تا هر كس در موقع حادثه در جاي خود قرار بگيرد. در بحث توزيع هم با توجه به ميزان درخواست ها، بي نظمي بود و بحث ديگر اطلاع رساني بود. در فضاي مجازي اطلاعاتي پخش شد كه اينگونه نبود. از جمله فيلمي كه از هجوم افراد براي گرفتن امكانات نشان داده شد كه اگر افراد در فضا نباشند اين را نمي توانند درك كنند.

در پايان مطهري دو سئوال را از وزير پرسيد :«چرا توزيع كمك ها به درستي انجام نشده و به روستاها خيلي كم كمك رسيده است؟»
وزير كشور هم پاسخ داد: در ساعت هاي اوليه حجم عظيم مطالبات و نرسيدن امكانات موجب اين اتفاق شد اما وقتي كمك ها از تهران ارسال و مسئوليت ها مشخص شد ما به نظم منطقي رسيديم. در مورد روستاها هم كه متولي سپاه بوده است يك مقدار طول كشيد، البته فرمانده كل سپاه خودشان در منطقه حاضر شدند. ما همان روز امكاناتي كه مي توانست حياتي باشد را به روستا رسانديم.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    0 0
    فیلماش هست چی رو انکار میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام US ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    0 0
    چرا راه ورود خودروهای شخصی که کمک می بردند را به شهرها و روستاها بستید؟ می توانستد بسیاری را بموقع از زیر اوار بیرون بیاورند و غذا و پوشاک و پتو بدهند تا ایرانی های زلزله زده تا صبح نلرزند.
  • بی نام DE ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    0 0
    مردم میگویند در رودی و مدخل شهر و روستا ، نیروهای نظامی کمک های مردمی را می گیرند و هر چه هست باید با آنها هماهنگ بشود . آقای وزیر بفرمائید چرا مردم نمی توانند کمک هایشان را مستقیم به دست خانواده ها برسانند ؟؟؟؟؟؟؟