یک روزنامه روسی در سرمقاله خود به وضعیت تنش بین اسلام آباد و واشنگتن پرداخته است و بررسی کرده است که ایا این وضعیت می تواند برای مسکو منفعت داشته باشد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه روسی کمرسانت در مطلبی با عنوان "پاکستان با آمریکا رفاقت نمی‌کند" به  تحلیل میزان جدی بودن اختلاف اسلام آباد با واشنگتن و امکان تقویت روابط با مسکو پرداخت که به این شرح است:

پاکستان همکاری نظامی - فنی با متحد اصلی خود – واشنگتن – را قطع می‌کند؛ اقدام بی‌نظیر اسلام آباد بدنبال تصمیم دونالد ترامپ در مورد تعلیق کمک به پاکستان اتخاذ شد. واشنگتن پاکستان را به عدم رعایت تعهدات خود در اتحاد با واشنگتن و مساعدت با تروریسم متهم مي‌کند. تعلیق برنامه همکاری با پاکستان بزرگترین تغییر در سیاست آسیایی واشنگتن بود، ولی رئیس‌جمهور آمریکا با تلاش برای وادار کردن پاکستان به اطاعت به نتیجه معکوس نایل مي‌شود. وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد که آمریکا "دوستی است که همیشه خیانت می‌کند. وی افزود: «پاکستان دوستان خود را دارد: چین، ایران، روسيه و ترکیه.»

دمیتری موسیاکوف (Dmitry Mosyakov) رئیس مرکز آسیای جنوب شرقی در انستیتوی خاور دور فرهنگستان علوم روسيه ، "ادامه سردی روابط با آمریکا را باعث این می‌داند که پاکستان به نزدیکی با روسيه و چین وادار شود وی معتقد است که این امر در بلندمدت می‌تواند باعث تغییر توازن قوا و تجدید نظر نظردر تقسیم نقش‌ها در منطقه آسیا شود". موسیاکوف به روزنامه کمرسانت اعلام کرد: "اسلام آباد به کمک خارجی نیاز دارد و سعی می‌کند آن را از مسکو و پکن دریافت کند که خودشان هم در روابط با واشنگتن مشکل دارند".

جالب اینکه برغم مشکلات اقتصادی پاکستان،اقتصاد آن در سال گذشته در بهترین اوضاع طی 70 سال گذشته بود. در نتیجه پاکستان دیگر به کمک آمریکا وابستگی چندانی ندارد.

 هر چند احسان چاودهاری کارشناس سیاسی پاکستان می‌گوید: برغم میزان تقویت روابط پاکستان با روسيه و چین، این نزدیکی حد و مرزی دارد؛خانواده اکثر رهبران پاکستان در ایالات متحده اقامت دارند و سرمایه شان هم در آمریکا است. من انتظار سردی شدید روابط پاکستان و آمریکا را ندارم. از قرار ما شاهد چانه زنی هستیم، نه تغییر بنیادی مواضع کشور.

علت اصلی سرد نشدن روابط دو طرف نقش پاکستان به عنوان مسیر اصلی ترانزیت ضروری برای عملیات آمریکا و ناتو در  افغانستان است.

ایوان کُنُوالوف (Ivan Konovalov) مدیر مرکز فرصت‌های راهبردی می‌گوید: "این ترانزیت جایگزینی ندارد. مسئله لجستیک باید بدون بستگی به اظهارات مخوف و غیر قابل پیش بيني ترامپ حل شود".

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =