ایسنا نوشت: یک وکیل دادگستری گفت:‌ هرگونه استفاده‌ از بیت‌المال برای مقاصد و کارهای شخصی خلاف بوده، پولشویی محسوب می‌شود و قابل مجازات است.

اکبر سرداری‌زاده با اشاره به صحبت‌های اخیر شهردار تهران، اظهار کرد: بیت‌المال از اسمش مشخص است یعنی اموال عمومی که به همه مردم تعلق داشته و به شخص خاصی تعلق ندارد. مثل درآمدهای دارایی، عوارض شهرداری، درآمدهای شرکت نفت و ‌وزارت نفت همه اینها به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و بعد از آن متعلق به عموم مردم است؛ در واقع مانند پارک عمومی که مربوط به همه مردم است و همه مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: نمی‌شود بیت‌المال را برای مقاصد خصوصی استفاده کرد، به عنوان مثال نمی‌توانم خرج انتخابات را از کیسه مردم و از خزانه دولت یا از عوارضی که به حساب شهرداری واریز شده برداشت و در کارهای انتخاباتی هزینه کرد. در کشورهای دیگر شاهد بودیم که رئیس جمهوری برای سفر شخصی‌اش از هواپیمای دولتی استفاده کرد و وقتی این مساله مطرح شد با آن برخورد شد.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: هرگونه استفاده‌ از بیت‌المال برای مقاصد و کارهای شخصی خلاف بوده، پولشویی محسوب می‌شود و قابل مجازات است و باید درباره شخصی که از بیت‌المال که عوایدش باید به مردم برسد، برای مقاصد انتخابات یا هر کار دیگری استفاده کرده تحقیق شود.

سرداری‌زاده در رابطه با این که چرا این موضوع تاکنون مسکوت مانده بود، گفت: در دوره شهردار قبلی تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس مطرح و در نهایت رد شد؛ چرا که افرادی در مجلس اجازه تحقیق و تفحص از شهرداری را ندادند.

وی ادامه داد:‌ اگر اجازه داده می‌شد تحقیق و تفحص از شهرداری انجام شود، مطمئناً تخلفات کشف می‌شد و معلوم می‌شد چه پروانه‌هایی صادر شده، چه عوارضی گرفته شده، چه مجوزهایی داده شده و چه تغییر کاربری‌هایی انجام شده است. اگر تحقیق و تفحص صورت گرفته بود امروز معلوم می‌شد که چه اقداماتی در شهرداری انجام شده است.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: املاک نجومی که این همه سر و صدا کرد چگونه به اشخاص داده شده بود؟ اینها همه مسائلی بود که مطرح شد ولی پیگیری نشد و وقتی در فضای مجازی پخش شد مردم متوجه شدند و هنوز هم مشخص نشده که این املاک نجومی چگونه و به چه اشخاصی داده شد.

این وکیل دادگستری در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: چطور یک شخص معمولی را که دزدی کرده می‌گیریم و دستش را قطع می‌کنیم، ولی کسی که هزارها میلیارد از بیت‌المال برداشت غیرقانونی داشته، به راحتی پیگیری نمی‌شود.

سرداری‌زاده خاطرنشان کرد: دادستان کل کشور که در موارد خیلی جزئی ورود می‌کند باید در این مورد که مربوط به بیت‌المال است دستور رسیدگی می‌داد. باید از دادستان پرسش شود چرا در مورد مسائل جزئی‌تر اقدام می‌کند اما در این مورد اقدامی نکرده است.

وی گفت: در حال حاضر آقای نجفی این موضوع را اعلام کرده، بلافاصله دادستان تهران باید پیگیری کند که یا ادعای آقای نجفی صحیح بوده یا خیر.

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =