ورزش سه نوشت:قرارداد تبلیغات محیطی بسته شد تا نگرانی ها از بابت عدم درآمدزایی از تابلوهای کنار زمین طرف شود.

امیر عابدینی - رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال در این باره توضیحاتی داده است:


اجرای تعهدات مهمتر از قرارداد بود
قرارداد تبلیغات محیطی در گذشته با مزایده مشخص شد اما  این بار مذاکره صورت گرفت. پیش تر شرکت تبلیغات محیطی قرار بود برای سال اول 60 میلیارد تومان به سازمان لیگ برتر بدهد که از قرارداد سال اول 40 میلیارد تومان محقق شد و وصول همین پول هم با دردسرهایی همراه بود. سازمان لیگ برتر در این باره تحقیق و مطالعه گسترده ای داشت. به این نتیجه رسیدیم که شرکت طرف قرارداد با ما متضرر شد. فکر می کنم یک جریانی علیه آنها بود که دوست نداشتند موفق شوند. البته این دشمنی بیشتر با فوتبال بود تا با یک شرکت تبلیغات محیطی.
این بار خوشبختانه یک کار کارشناسی با حضور دستگاه های نظارتی صورت گرفت. کارشناس رسمی آمد و مطالعه کرد و در نهایت گفت قرارداد تبلیغات محیطی بین 50 تا 70 میلیارد تومان ارزش واقعی دارد. 14 - 15 مذاکره با شرکت ها داشتیم. شرکت های تبلیغاتی زیادی آمدند و رفتند. مبالغی که از سوی آنها به ما پیشنهاد می شد نوسانات زیادی داشت و بین 30 تا 60 میلیارد تومان متغیر بود. این بار برای ما اجرای تعهدات خیلی مهم بود. همان طور که گفتم در قرارداد قبلی برای وصول مطالبات خیلی اذیت شدیم. خیلی از شرکت های طرف مذاکره در اجرای تعهدات اولیه نیز ناموفق بودند. مثل آوردن ضمانت نامه بانکی. ما حتی از یکی از شرکت ها خواسته بودیم کار را شروع کرد تا مدارک تکمیل شود اما در روزی که قرار بود ساعت 12 این کار را انجام دهد ساعت 4 بعدازظهر برای انجام کارها پیش ما آمدند. خب ما یک آلترناتیوی برای شرکت های طرف مذاکره داشتیم و در نهایت با توجه به بهتر بودن شرایط و دفاع از حقوق باشگاه ها با شرکت قناب امضای قرارداد کردیم. این شرکت گارانتی بانکی دارد. مدیر عامل بانک مورد وثوق است. با تیم ملی قرارداد داشته. در برهه ای با فدراسیون فوتبال همکاری داشته و فدراسیون فوتبال هم از همکاری قبلی رضایت کافی و وافی داشت. تاکید بر این بود قرارداد سال اول 40 میلیارد تومان بسته شود که ما این قرارداد را به 50 میلیارد تومان افزایش دادیم و قرارداد سال دوم 65 میلیارد تومان است که از سوی شرکت 45 میلیارد تومان پیش بینی شده بود.

خوشبختانه این شرکت بعد از نهایی شدن قرارداد به سرعت کار خود را شروع کرد و دیدید که در بازی پرسپولیس و سایپا تابلوهای تبلیغاتی در کنار زمین نصب شد. این بار قرارداد تبلیغات محیطی با حضور دستگاه های نظارتی و فضای تعامل بین فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما منعقد شد.
در نهایت قرارداد به صورت رسمی با حضور دکتر جوانمردی امضاء و نهایی شد.


مذاکره با صدا و سیمایی ها مثبت است
خوشبختانه فضای مذاکره با سازمان و صدا و سیما هم خوب پیش می رود. ریاست محترم سازمان صدا و سیما و هم چنین معاونت های ایشان - دکتر شهریاری و پورمحمدی عنایت ویژه ای به ورزش دارند. پیش بینی می کنم درآمدهای باشگاه ها از فوتبال افزایش پیدا کند. بی تعارف و صراحتا عرض می کنم ما نتوانسته ایم قانون حق پخش را تدوین کنیم با اینکه یکی از تاکیدهای فیفا روی حق پخش به عنوان یکی از راه های اصلی درآمدزایی باشگاه ها است. اشتباه اصلی این بود که وارد فضای تعامل با سازمان صدا و سیما نشدیم و برای رسیدن به این مهم مسیر دیگری را رفتیم. قانون در سال 80 نوشته شد اما اجرای آن در مجلس شورای اسلامی ره به جایی نبرد. در ادامه مصوبه در اختیار تشخیص مصلحت نظام رفت. ما نزد آقای هاشمی رفتیم و ایشان هم قول های مساعدی دادند و گفتند مصوبه ای که قرار بود اجراء نشود بلااثر گردد. با این حال هنوز این مهم محقق نشده است. سازمان و صدا و سیما قانون صریح و روشن می خواهد. هر چند ما تاکید به قوانین فیفا داریم اما سازمان صدا و سیما متناسب با قوانین داخلی کشور حرکت می کند و نمی تواند در مسیری خارج از مسیرهای تعیین شده حرکت کند. به هر صورت امروز تعامل خوبی با سازمان صدا و سیما داشتی. نه در چارچوب حق پخش. بلکه برای بالا بردن درآمد باشگاه ها و این اتفاق قطعا رخ خواهد داد.


همه تیم ها درآمد هواداری خواهند داشت
در خصوص ابهاماتی که درآمد هواداری سه باشگاه استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی برای دیگر باشگاه ها ایجاد کرده ما جلساتی را با دوستان در باشگاه تراکتورسازی و هم چنین طاهری و توفیقی داشتیم تا به راه های برون رفت از این بحران برسیم. جمع بندی ما این است که درآمد این باشگاه  ها قابل احترام است و ما هر کمکی که از دستمان بربیاید برای بالا رفتن این در آمد انجام خواهیم داد اما با یک توضیح مهم که این درآمد باید برای سایر باشگاه ها به میزان طرفدار مهیا شود که هم اکنون در حال انجام دادن این کار هستیم.

 

نباید بر سر حقوق با هم دعوا کنیم
دیدگاه ها در مورد انتشار قرارداد ها مختلف است. قوانین فوتبال یک سری محدودیت هایی را به وجود می آورد. ما مجامع تصمیم گیرنده در این زمینه یعنی فیفا و کفدراسیون فوتبال آسیا را قبول داریم. این ها حتی می توانند با یک نامه ساده مانع از حضور ما در مسابقات رسمی شوند. اکنون می بینید کمیته دوپینگ که فقط یک کمیته است چگونه روسیه را به زانو در آورده است. آیا روسیه پول و لابی ندارد؟ بی شک ما به دنبال اجرای تخلف نیستم و باید از قوانین بین المللی هم تبعیت کنیم. در قوانین فیفا به صراحت اشاره شده که قرارداد ها قابل نشر نیست اما باشگاه ها در صورت توافق با بازیکنان می توانند قرارداد را اعلام کنند. کاری که هم اکنون سازمان لیگ برتر انجام داده است بر خلاف قوانین فیفا و البته به توصیه وزارت ورزش و جوانان بوده و حال که وزارت ورزش و جوانان برای شفاف سازی به دنبال این کار است بهتر است خود باشگاه ها قراردادها را منتشر کنند.

بعضی از کالاها قیمت تعیین شده ندارند. بازیکنی در ایران با دستمزدی بازی می کند که قابل اشاره نیست اما وقتی همین بازیکن برای بازی به خارج از کشور می رود قرارداد قابل اشاره ای تنظیم می کند. این درست نیست که ما از بازیکن بخواهیم به خوبی بازی کند و تعصب داشته باشد اما از سوی دیگر در برابر دستمزدهای تعیین شده برای وی در بازار داخلی یا جهانی محدودیت ایجاد کنیم و این رفتار ظلم به بازیکن است. آیا ما می توانیم برای دکترا خط و نشان بکشیم که مثلا خارج از کشور نرو. نمی توانیم مانع از ارایه خدمات از سوی دیگران شویم و درآمد را محدود کنیم. امروز حتی یک بقالی می تواند با بالا بردن فضا و ساعت کار به درآمد بیشتری دست یابد. البته طبیعی است که تاکید ما روی صداقت در کار و شفافیت مالی باشگاه ها باشد اما همان طور که اشاره کردیم قیمت بعضی از کالاها و هم چنین خدماتی که ارایه می شود نامشخص است و ایجاد محدودیت راه چاره نیست. ما باید به درآمدزایی فوتبلا کمک کنیم. در این صورت مردم هم نگرانی از بابت مبالغ اعلامی نخواهد داشت. هم اکنون یکی از بازیکنان تیم ملی آرژانتین 90 میلیون یورو فروخته شده است. این بالاتر از کل بودجه فوتبال ما است. مثلا ما در مورد درآمدهای مدیران سر و صدای بزرگ به راه انداختیم و آبروی خیلی از آنها را بردیم! اما ما چند مدیر خوب داریم که توانمندی اداره یک بانک را داشته باشند؟ ما سر حقوق نباید با هم دعوا کنیم. شما ماشین را به دست یک مکانیک خوب می سپاری و حاضری پول بیشتر هم بدهی. برای ترمیم دندان پیش یک دندانپزشک خوب می روی.  خب طبیعی است برای دیدن یک فوتبال نباید محدودیت در هزینه داشت. بازیکن خارجی که به ایران می آید و 400 هزار دلار می گیرد اگر خوب بازی کند کسی به دستمزد وی کار نخواهد داشت. ما باید به فوتبال خود شخصیت بدهیم و به جای دعوا بر سر دستمزدها درآمد فوتبال را بالا ببریم تا بازیکنان علاقمند به بازی در لیگ خودمان باشند و به کشورهای عربی نروند. در این صورت مردم هم اعتراضی به دستمزدها نخواهند داشت.

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =