دومین جلسه کمیسیون مشترک برجام در زمان دولت دونالد ترامپ، در حالی روز جمعه (پس فردا، 30م تیر) برگزار می شود که آمریکا به مواضع ضد و نقیض و بازی رسانه ای خود، برای سرپوش گذاشتن بر نقض برجام ادامه می دهد و این امر توجه ویژه کمیسیون مشترک را می طلبد.

به گزارش ایرنا، هشتمین جلسه کمیسیون مشترک برجام، که تقریبا همزمان با دومین سالگرد امضای این توافق تاریخی در هتل کوبورگ وین برگزار می شود، با توجه به تداوم مواضع متناقض آمریکا و نزدیک بودن به زمانه پایان و اعلام نتیجه 'مرور' سیاست مربوط به ایران در دولت ترامپ، از اهمیتی خاص برخوردار است.

دولت ترامپ روز دوشنبه برای دومین بار پایبندی ایران را به توافق هسته ای مورد تایید قرار داد و راه را برای ادامه تعلیق تحریمهای کنگره هموار کرد. این در حالیست که دولت ترامپ همچنان به لفاظی خود ادامه داده و مدعی شده که 'ایران با ادامه رفتارهای بی ثبات کننده در خاورمیانه روح برجام را نقض کرده است'.

دولت آمریکا روز سه شنبه (دیروز)، یک روز پس از تایید پایبندی ایران به برجام ، 18 فرد و نهاد را به بهانه برنامه موشکی ایران و تحولات منطقه ای، به فهرست تحریم‌های ایران اضافه کرد تا نشان دهد که همچنان بر تصور اشتباه خود بر کارآمدی تحریم باور دارند. این در حالیست که طرح تحریم ایران و روسیه پس از تصویب با 98 رای مثبت در مجلس سنا هنوز در کنگره به نتیجه نرسیده است.


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب در اندیشکده شورای روابط خارجی، با اعلام اینکه تصویب طرح تحریم در کنگره بطور حتم نقض برجام است، گفت: متاسفانه آمریکا تحریم را یک دارایی می داند و به آنها می افزاید و روزی که بخواهد سیاست خود را تغییر دهد خود را در یک تار عنکبوت می یابد و خود آمریکا اسیر این تحریم ها خواهد بود.
در همین زمینه، دور جدید رایزنی ایران و روسیه در موضوع برجام بین سیدعباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام وزارت امورخارجه و سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه سه شنبه گذشته در تهران برگزار شد. عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه با یادآوری پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته ای خود، تاکید کرد که تداوم برجام به عنوان یک سند چندجانبه بین المللی مستلزم اجرای کامل تعهدات از سوی همه اعضا بوده و تخطی یک عضو از این اصل می تواند کلیت آن را در معرض خطر قرار دهد.
وی تصریح کرد: تداوم رویکرد غیر مسئولانه آمریکا درقبال برجام، خصوصا در دوره هیات حاکمه جدید این کشور، که منعکس کننده دیدگاه افراطی و یکجانبه گرایانه آمریکا درقبال همه مسائل بین المللی است، بی اعتنایی به خواست و اراده جامعه بین المللی تلقی شده و لازم است چنین رویکرد مخربی با حساسیت مورد توجه همه کشورهای عضو برجام و کلیه دولت های عضو سازمان ملل متحد قرار گیرد.


معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار با تقدیر از جمهوری اسلامی ایران برای در پیش گرفتن رویکرد مسئولانه در قبال برجام و عمل به تعهدات خود بطور کامل، گفت: موضع روسیه در حمایت از برجام بسیار محکم است و روسیه معتقد است هیچ جایگزینی برای این توافق وجود ندارد.


سرگئی ریابکوف رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا در موضوعات بین المللی خصوصا برجام را تقبیح و بر موضع اصولی روسیه مبنی بر ضرورت خودداری آمریکا از اقدامات تحریک آمیز و مغایر با تعهدات برجامی این کشور تاکید کرد.
بدین ترتیب به نظر می رسد اگر در طول مذاکرات هسته ای، ایران با گروه 1+5 متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان در مذاکره بود؛ اکنون با سیاست های دولت ترامپ، که به انزوای این کشور و دور شدن از متحدان سنتی واشنگتن منجر شده است، قالب مذاکراتی در کمیسیون مشترک هر چه بیشتر به سمت مذاکرات ایران و 1-5 میل می کند.

در این میان و با توجه به تاکید تمام اعضای گروه 1+5 (منهای آمریکا) و اتحادیه اروپا بر اهمیت تداوم و اجرای کامل برجام، باید دید نمایندگان این کشورها در عمل در کمیسیون مشترک چه راهکارهایی برای الزام واشنگتن به اجرای تعهدات در قبال برجام می اندیشند.


همکاری های سازنده ایران با سایر طرفهای برجام در این زمینه ادامه دارد و هفته گذشته در پی مذاکرات متعدد مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور با اتحادیه اروپا، بر اساس ضمیمه سه سند برجام مقرر شد نظام های ایمنی چهار کشور اروپایی تحت هدایت شرکت ENCO با هزینه اتحادیه اروپا ظرف سه سال ونیم آینده پروژه ارتقای توانمندی های فنی مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور را انجام دهند.

بدین ترتیب یکی از مهمترین دستاوردهای صنعت هسته ای کشور پس از برجام با پروژه ارتقای توانمندی های فنی مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور و تاسیس مرکز ایمنی هسته ای در ایران وارد فاز اجرایی می شود.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در تازه ترین گزارش سه ماهه به مجلس شورای اسلامی درباره اجرای برجام این مساله را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: یکی از تحولات مهم طی ۳ ماه گذشته، افزایش همکاری های بین المللی در زمینه انرژی هسته ای با بهره گیری از ظرفیت های پیوست شماره ۳ برجام بوده است.


در این راستا، علاوه بر ادامه گفت و گوهای فنی کارشناسی در قالب کارگروه تحقیق و توسعه با اتحادیه اروپا، پروژه مهمی در زمینه ارتقای توانمندی های نظام ایمنی هسته ای کشور با اتحادیه اروپا به امضا رسید و بدین ترتیب امکان همکاری عملی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این زمینه فراهم گردید. شروع پروژه ساخت مرکز ملی یون درمانی سرطان با همکاری یکی از شرکت های پیشرفته اروپایی در حوزه پزشکی هسته ای از جمله دیگر تحولات عمده در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است که در گزارش وزارت امور خارجه ذکر شده است.

 مباحث کارگروه کانال خرید برجام یکی از محورهای گفتگو در کمیسیون مشترک

اواخر خرداد ماه امسال، یک سال و نیم پس از آغاز اجرای توافق هسته ای و تاسیس کارگروه کانال خرید برجام، همزمان با نشست شورای حکام آژانس در وین، سمیناری توسط 'مرکز خلع سلاح و منع اشاعه وین' (VCDNP) با شرکت نمایندگان ایران، اتحادیه اروپا و دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل با هدف بررسی کار مشترک انجام شده در قالب این ساز و کار مورد تایید سازمان ملل در برجام، برگزار شد.
کارگروه خرید برجام (PWG) مطابق با ضمیمه چهارم برجام به عنوان ابزار اجرایی 'کانال خرید' تشکیل شده و نقش آن بررسی پیشنهادهای مطرح شده از سوی کشورهایی است که درصدد وارد شدن در تهیه، فروش یا انتقال اقلام، مواد یا فناوریهای هسته ای یا با کاربری دوگانه با ایران هستند. این کارگروه توصیه های خود را برای بررسی نهایی و اتخاذ تصمیم به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع می دهد.


'دیدیه لنوار' رئیس هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در نزد سازمانهای بین المللی در وین، در سخنان خود بر اهمیت برجام و نقش اتحادیه اروپا در این زمینه مطابق با استراتژی جهانی این اتحادیه تاکید کرد. سخنرانان این سمینار به بررسی وضعیت موجود و الزامات و شروط کاری کارگروه کانال خرید برجام پرداختند.
'بهزاد صابری' رایزن نمایندگی دائم ایران نزد سازمانهای بین المللی در وین ، در این خصوص به ایرنا گفت: سمینار 12 ژوئن (22 خرداد) صرفا یک سمینار علمی و تخصصی بود و ارتباط خاصی با کمیسیون مشترک برجام یا خود کارگروه کانال خرید نداشت.
وی اضافه کرد: کارگروه کانال خرید برجام یکی از کارگروه های وابسته به کمیسیون مشترک است و بطور مستمر در حال کار است و هر سه هفته یکبار هم جلسه ثابت و رسمی دارد و همیشه در نشست های کمیسیون مشترک ، مسائل مربوط به این کارگروه در دستور کار کمیسیون بوده و هست.


صابری گفت: در نشست آینده کمیسیون مشترک هم مثل نشست های قبل، کارکرد و موضوعات کارگروه کانال خرید یکی از چندین موضوعی است که در دستور کار خواهد بود.
صابری که نماینده ایران در کارگروه کانال خرید برجام است، در سخنان خود در سمینار یاد شده با اشاره به اینکه کانال خرید جزو آخرین بخشهایی بود که در مذاکرات برجام بر سر آنها توافق شد، خاطرنشان کرد که سازمان انرژی اتمی ایران هم اکنون مسئول صدور گواهی های بهره بردار نهایی برای اقلام هسته ای، و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول صدور این گواهی ها در خصوص کاربری های غیرنظامی غیرهسته ای هستند.

صابری افزود که ساز و کارهای عملیاتی کانال خرید بنحو موثری تدوین شده و فضای کاری مثبتی نیز بر کارگروه حاکم است، اما با این حال، تا این تاریخ، نسبت به آن چیزی که انتظار می رفت تعداد خیلی کمتری تقاضا به کانال خرید واصل شده است.
وی در ادامه سخنان خود به برخی عوامل این مساله از جمله 'تردیدهای موجود در بخش خصوصی در اثر شیطنت ها، کارشکنی ها و اقدامات' برخی دولتها و گروه های فشار که هنوز هم ذهنیت مبتنی بر تحریم و فشار را حفظ کرده اند، اشاره کرد.
در نهایت ما حصل سه سخنرانی اصلی در این سمینار این بود که ساز و کارهای کارگروه کانال خرید برجام بخوبی ایجاد شده اما به اندازه کافی از آنها بهره برداری نشده است. بدین ترتیب این موضوع نیز در هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام مطرح خواهد شد و فرصتی برای بهبود وضع اجرایی و بهره برداری از ساز و کارهای تدوین شده برای بهره مند شدن ایران از دادوستد اقلام مرتبط با فناوری هسته ای و بخصوص مقابله با کارشکنی های دولت ها و گروههای فشار خاص است.
به گزارش ایرنا، هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام و اولین نشست این کمیسیون در زمان دولت ترامپ روز سه شنبه 5 اردیبهشت ماه در وین برگزار شد و همه شرکت کنندگان بر اجرای تعهدات خود تاکید کردند که به گفته عراقچی این پیام مهم آن نشست بود.


توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حاصل مذاکراتی دشوار و طولانی بود که بدون احتساب سوابق بحث با تروییکای اروپایی، دست کم از توافق نوامبر 2013 ژنو، به مدت حدود 20 ماه ادامه داشت تا سرانجام در 14 ژوییه 2015 (23 تیر 94) در وین به سرانجام رسید.
در این دو سال، اجرای برجام با فراز و نشیب هایی رو به رو بوده و کمیسیون مشترک برجام نیز در وین بطور مرتب تشکیل جلسه داده و به روند اجرای آن نظارت کرده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =