ترامپ طی مبارزه انتخاباتی خود پایبندی به سیاست خارجی ناسیونالیستی را مورد تأکید قرار داده بود که به معنی خودداری از دخالت در جنگ‌های خارجی بود. وی حتی در یادداشتی در شبکه "تویتر" از شرکت آمریکا در جنگ افغانستان انتقاد کرده بود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت وستی فایننس،   ولی اینک او به وزیر دفاع آمریکا دستور داده چند هزار نظامی دیگر آمریکایی روانه افغانستان شوند. و این تنها مورد نقض قولهای انتخاباتی ترامپ نیست.

برخی نمایندگان دولت آمریکا می‌خواهند علاوه بر دامن زدن به جنگ ناموفق افغانستان، همچنین مبارزه در سوریه را تقویت کرده و به ائتلاف تحت حمایت عربستان سعودی در یمن کمک کنند. بظاهر ترامپ می‌خواهد اثبات کند خودش رهبر نیرومند از اوباما است.

تمایل برخی مقامات دولت ترامپ برای مبارزه با شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه بخشی از برنامه بزرگتر ترامپ برای حمایت از عربستان سعودی در رقابت منطقه‌ای آن با ایران در خلیج فارس است. ضمناً 5 سال قبل نگرانی اصلی آمریکا در بخش سیاست خارجی با دسترسی ایران به "توان هسته‌ای" ارتباط داشت. مجازاتهای بين‌المللي اعمال شده از طرف آمریکا به حداکثر ممکن رسیده و سیاستمداران با این واقعیت آشتی کرده بودند که یا آمریکا با ایران دارای سلاح هسته‌ای وارد درگیری مي‌شود یا به درگیری نظامی دارای هزینه گزاف وارد مي‌شود که هجوم به افغانستان و عراق در برابر آن ناچیز بنظر خواهد رسید.

معامله هسته‌ای ایران این نگرانی‌ها را رفع کرد. اما دولت ترامپ از قرار عزم راسخ دارد این معامله را باطل کرده و حتی زمینه را برای جنگ با ایران آماده کند. مساعی دولت ترامپ در این جهت به دستکاریهای دولت بوش برای تهیه زمینه جنگ عراق شباهت دارد. جالب اینکه دموکراتهای مخالف این مقاصد ترامپ خودشان حالا به نفع لایحه‌ مجازاتهای ایران رأی دادند.

این لایحه به دولت ترامپ ابزارهای جدیدی برای تشدید تشنج می‌دهد. وی از جمله سعی دارد سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام کند. این اولین بار خواهد بود که نیروهای دولتی تروریستی محسوب می‌شوند. نیرویی که در عراق و برخی دیگر مناطق به موازای نیروهای آمریکایی و در تعامل با آنها اقدام می‌کند.

چرا دموکراتهایی که لایحه تصویب شده از طرف خودشان ترامپ را به اتخاذ اقدامات تحریک آمیزتر وادار می‌نماید فکر می‌کنند رئیس‌جمهور معامله با ایران را حفظ می‌کند ؟ از یک طرف این اقدام به معنی اعمال فشار سیاسی است ولی از قرار عامل اصلی انعقاد معامله سیاسی است که طبق آن مجازاتهای روسيه هم وارد لایحه شد.

این مجازاتها بین جمهوریخواهان کنگره و رئیس‌جمهور ترامپ شکاف خواهد انداخت. در شرایطی که دموکراتها می‌توانند بر روسيه پیروز شوند آنها همچنین می‌توانند موقعیتی ایجاد کنند که ترامپ را رئیس‌جمهور دوران جنگ می‌کند. آن وقت کمتر کسی دموکراتها را به عنوان حزب ترتیب دهنده مجازاتهای روسيه به یاد خواهد سپرد. آن وقت دموکراتها به عنوان حزبی به یاد خواهند ماند که ترامپ را به جنگ با ایران تشویق کرده بود.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي RO ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    2 1
    بوش هيچ غلطي نتونست بكنه اين مردكه دم دمي مزاج هيچ گ...نميتونه بخوره.تضميني.
  • بی نام A1 ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    0 0
    خیلی بد ترجمه شده