«خبرجنوب» نوشت: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از ثبت نام بیش از 29 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار در طرح کارورزی خبر داد، طرحی که قرار است دانش آموختگان دانشگاهی بین 4 تا 6 ماه دوره کارورزی ببینند، کارآزموده شوند و در ازای هر ماه حقوق 270 هزار تومان تا 350 هزار تومانی بگیرند.

سهراب مختاري با بيان اين كه بسته اشتغال يكي از بسته هاي 5 گانه حمايت از توليد و رونق اقتصاد است ادامه داد: طرح كارورزي دانشگاهي يكي از طرح هاي بسته اشتغال در سال 96 است كه با توجه به فاصله بين آن چه كارفرما از به كار گماردگان انتظار دارد با آن چه در توان كارجويان ما است اجرا مي شود.
وي بيان داشت: مهارت فارغ التحصيلان دانشگاهي با آنچه كارفرمايان انتظار دارند متفاوت است و همين معضل باعث شده فارغ التحصيلان دانشگاهي نتوانند جذب بازار كار شوند به همين دليل دولت فرصتي را براي كارجويان ايجاد كرده كه در قالب طرح كارورزي به كسب مهارت و تجربه مورد نياز كارفرما بپردازند و كار ياد بگيرند.
مختاري با بيان اين كه شركت كردن فارغ التحصيلان دانشگاهي در اين طرح باعث ميشود تا رزومه قابل قبولي براي اشتغال به كار آنها ايجاد شود افزود: نگاه دولت به اين طرح يك نگاه برد- برد است؛ از يك طرف فارغ التحصيلان دانشگاهي ميتوانند به كسب تجربه بپردازند و در عين حال از يك سوم حقوق مصوب وزارت كار برخوردار شوند و از طرف ديگر با توجه به مشكلات كارفرمايان ناشي از پايين آمدن سطح توليد ثروت در بنگاه هاي اقتصادي مشوقهايي براي كارفرمايان در اين طرح ديده شده كه از جمله آن عدم نياز به پرداخت حقوق به كارورزان و نيز 2 سال معافيت صد درصدي از پرداخت حق بيمه در صورت عقد قرارداد با این كارورزان است.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي فارس با بيان اين كه در اين طرح دولت نيز وظيفه خود را در جهت اشتغالزايي براي كارجويان به انجام رسانده است افزود: در طرح كارورزی دانش آموختگان دانشگاهي بين 4 تا 6 ماه دوره كارورزي در واحدهاي توليدي و بنگاههاي اقتصادي ميگذرانند و حقوق آنها براي فارغ التحصيلان مقطع كارداني 270 هزار تومان، كارشناسي 310 هزار تومان و 350 هزار تومان براي فارغ التحصيلان مقطع كارشناسي ارشد و دكتري مي باشد كه توسط دولت پرداخت ميگردد.
وي با تاكيد بر اين كه طرح كارورزي يك دوره آموزشي علمي و كاربردي است افزود: در اين طرح هيچ گونه حقي براي كارورز و هيچ تعهدي براي واحد پذيرنده به منظور جذب و استخدام موقت و يا دائمي كارورز و شموليت قوانين كار و تامين اجتماعي براي وي ايجاد نميكند و پرداخت بيمه مسئوليت مدني براي هر كارورز توسط دولت از محل اعتبارات عمومي تامين مي شود.
مختاري با اشاره به اين كه كمك هزينه آموزشي كارورزی معادل يك سوم حداقل دستمزد به عنوان كمك هزينه آموزش است اضافه كرد: اين كمك هزينه توسط دستگاه ناظر به تناسب حضور كارورز در واحد پذيرنده به مبالغي كه در بالا به آن اشاره شد حداكثر در سه مرحله پرداخت ميگردد و پرداخت آخرین مرحله آن پس از موفقيت كارورز در آزمون فني و حرفه اي است.
وي با بيان اين كه براي فارس در اين طرح سهميه 7560 نفري در نظر گرفته شده است خاطرنشان كرد: تا كنون 29 هزار و 44 فارغ التحصيل دانشگاهي ثبت نام كرده اند كه تعداد متقاضياني كه مجاز شناخته شده اند 5924 نفر است و با توجه به سهميه در نظر گرفته شده هنوز بالغ بر 1600 سهميه خالي وجود دارد، همچنين تعداد واحدهاي پذيرنده ثبت نامي 185 واحد است.
به گفته مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي فارس، با احتساب ميانگين كمك هزينه 300 هزار توماني براي هر كارورز دولت براي اين طرح در فارس بالغ بر 2 ميليارد و 200 هزار تومان هزينه خواهد كرد كه البته اين رقم به جز بيمه مسئوليت مدني كارورزان است.
مختاري با اشاره به اين كه فارس و خوزستان بالاترين سهميه جذب كارورز را دارند افزود: علاقمندیم با همكاري تشکلهای اقتصادي و به خصوص اتاق بازرگاني، اتاق اصناف و اتاق تعاون فارس از سهميه ساير استان ها نیز در اين طرح استفاده كنيم.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي فارس با اشاره به آدرس سامانه كارورزی به آدرس https: //karvarzi.mcls.gov.ir از فارغ التحصيلان متقاضي شركت در طرح مذكور خواست با مراجعه به اين سامانه نسیت به ثبت نام اقدام كنند.
وي از جمله شرايط شركت در طرح كارورزي براي متقاضيان را داشتن حداكثر 25 سال سن براي مقطع كارداني، 28 سال براي مقطع كارشناسي و 33 سال براي مقطع تحصيلي كارشناسي ارشد و دكتري ذكر كرد و گفت: از آن جا كه دارا بودن كارت پايان خدمت و يا معافيت براي متقاضيان مرد الزامي است، 2 سال دوره خدمت نظام وظيفه براي متقاضيان آقا كه اين دوره را گذرانده باشند به این میزان اضافه مي شود.
مختاري عدم سابقه بيمه در طول 2 سال قبل از ثبت نام در سامانه و يا سابقه بيمه كمتر از 3 ماه را براي متقاضيان الزامي دانست و افزود: همچنين نبايد بيش از 5 سال از تاريخ اخذ مدرك دانشگاهي متقاضيان سپري شده باشد كه البته مدت خدمت نظام وظيفه پس از فارغ التحصيلي براي افراد ذكور به اين مدت اضافه مي شود.
وي سپري شدن حداقل 2 ماه از ثبت نام در مراكز كاريابي را نيز الزامي دانست و افزود: دانشجويان اتباع خارجي و موظفين به گذراندن طرح در رشته هاي علوم پزشكي و متعهدين اشتغال در دستگاه هاي اجرايي، سازمان ها، نهادها و بورسيه كليه دستگاه هاي دولتي از دامنه پوشش طرح خارج مي باشند.
مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي فارس در خصوص شاخص هاي صلاحيت واحدهاي پذيرنده نيز گفت: فعال بودن واحد، دارا بودن مجوز، آموزش در سازمان آموزش فني و حرفهاي، ارايه فهرست بيمه تامين اجتماعي 2 ماه قبل از درخواست، معرفي نيروي كار ماهر واجد شرايط براي مربيگري و گذشت يك سال از تاريخ صدور پروانه كسب براي واحدهاي صنفي از جمله اين شاخص هاست.
مختاري گفت: واحد پذيرنده به ازاي هر 3 نفر شاغل بيمه شده صرفا مجاز به پذيرش يك نفر كارورز است البته واحدهاي پذيرنده داراي مجوز فعاليت از وزارت جهاد كشاورزي و شركت هاي دانش بنيان داراي مجوز از معاونت فناوري رياست جمهوري به ازاي هر 20 نفر شاغل بيمه شده مجاز به پذيرش يك نفر كارورز هستند همچنين واحدهاي با يك تا دو نفر شاغل نيز صرفاً مجاز به پذيرش يك كارورز هستند.
به گفته وي، طول دوره كارورزي حداقل 4 ماه و حداكثر 6 ماه براي هر كارورز متناسب با ظرفيت بنگاه و استانداردهاي آموزشي مهارت است كه در برخي از فعاليت هاي مستقر در مناطق محروم بنا به تشخيص دستگاه ناظر و توافق واحد پذيرنده و سازمان آموزش فني و حرفه اي حداكثر دوره تا 9 ماه قابل افزايش است.
مختاري اظهار اميدواري كرد اين طرح در تربيت نيروي ماهر مورد نياز بازار كار موثرباشد.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =