۰ نفر
۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹
کشف حس لامسه در باکتری‌ها

مطالعات جدید نشان می‌دهد میکروارگانیسم‌ها علاوه بر پاسخ به سیگنال‌های شیمیایی، حس لامسه دارند و می‌توانند سطوح را تشخیص داده و به آن ها پاسخ دهند.

به گزارش ایرنا،مطالعات جدید محققان دانشگاه بازل نشان می‌دهد باکتری ها با وجودی‌که سیستم عصبی مرکزی یا حسی ندارند، می‌توانند به طور فیزیکی محیط پیرامون خود را احساس کنند. حس لامسه یک ابزار مهم برای زندگی در جهان هستی است. این احساس کمک می کند که از خطرات مهمی اجتناب کنیم.

حس لامسه در مورد تعیین سطح تماسی به باکتری ها کمک می کند. باکتری ها با حس لامسه تشخیص می دهند که برای مثال سطح تماسی غشای مخاطی یا دیواره روده است و از این طریق می‌توانند به سلول های میزبان حمله کنند. این مکانیسم رویکردی است که باکتری ها در چند ثانیه اول پس از تماس با یک سطح و احساس نیاز به عفونت اتخاذ می کنند.
محققان برای بررسی این مکانیسم، یک گونه بی ضرر از باکتری ها به نام Caulobacter crescentus را مورد مطالعه قرار دادند. محققان تا قبل از این مطالعه، اطلاعات اندکی در مورد چگونگی تحریک باکتری‌ها توسط محرک‌های مکانیکی و نحوه رفتار آنان در پاسخ به این نشانه‌ها داشتند. با مطالعه مدل Caulobacter محققان دریافتند که باکتری ها دارای حس لامسه هستند و این توانایی به آنان کمک می کند تا سطوح را تشخیص دهند و رفتار لازم را انجام دهند. ادامه این مطالعه نشان می‌‌دهد بعضی باکتری ها زائده‌ای مانند یک پرچم (تاژک کوچک) دارند. در برخی از باکتری ها تعداد این تاژک ها بیشتر است. باکتری ها با استفاده از این زوائد از میان مایعات عبور می کنند.
این یافته در درک بیماری های عفونی و ‌نحوه عملکرد باکتری ها و مکانیسم آنان بسیار موثر است.
نتایج این مطالعه در نشریه Science منتشر شده است.