شهرداری ۳ بنای تاریخی شهر همدان را تخریب کرد

شهرداری همدان صبح دیروز 3 بنای تاریخی، واقع در چمن کبابیان را جهت ساخت پارکینگ طبقاتی با لودر تخریب کرد.

به گزارش خبرآنلاین از همدان صبح دیروز یک شنبه 24 دی ماه، سه بنای تاریخی در محوطه چمن کبابیان، که یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین محله‌ های همدان است در خواب مسئولین و توسط لودرهای شهرداری جهت ساخت پارکینگ طبقاتی تخریب شد.

این در شرایطی است که سازمان مسکن و شهرسازی با اعتبار میلیاردی در حال اجرایی کردن طرح "بازآفرینی محلات همدان" بود، اما با این اقدام امکان اجرائی کردن این طرح در ان محله دیگر وجود ندارد.

به دنبال این اقدام، امیرشهاب رضویان کارگردان همدانی سینما و تلویزیون در نامه‌ای به شهردار، شورای شهر و شهردار مناطق همدان، نسبت به این اتفاق اعتراض کرده است، او در این نامه از شهردار و اعضاء شورای شهر خواسته است که اگر توان حفاظت از ابنیه تاریخی این شهر را ندارند، استعفاء کنند و دست از سر شهر همدان بردارند!؟

متن این نامه به شرح ذیل است: « آقای شهردار، آقایان شهردار مناطق و اعضای شورای شهر همدان؛ یکی از وظایف شما حفاظت از بافت قدیمی محلات و فضای سبز شهر همدان است.

اما هنوز نیامده و مستقر نشده، دست به تخریب زده‌اید؟ شهر همدان اداره‌ای دارد به نام میراث فرهنگی که در تلاش است ابنیه قدیمی و با ارزش شهر را حفظ کند. آیا از ایشان اجازه داشتید؟ گویا یگان حفاظت این میراث فرهنگی هم برای جلوگیری از تخریب آمده بوده، اما بولدوزرها از شهردار دستور می‌گرفته‌اند!
اگر ارزش معماری، میراث فرهنگی، طبیعت و زیست بوم این کهن شهر را متوجه نمی‌شوید، محترمانه استعفا بدهید که همه‌گی دعاگویتان باشیم به جهت دست شستن شما از تخریب بیشتر همدان!

اگر بخواهیم به تخریب‌گران بگوییم که ساختمان‌های قدیمی بخشی از هویت ملی ما است به چه کسی باید مراجعه کنیم؟

اگر بخواهیم بگوییم که وظیفه‌ی شما تبدیل این ساختمان‌ها به موزه، کتابخانه، فرهنگسرا، سرای محله و فضاهای عمومی دیگر است، باید به کجا مراجعه کنیم؟

اگر بخواهیم بگوییم حفظ ساختمان‌هایی مانند مسافرخانه آبادان در خیابان "شورین"، خانه نراقی در خیابان عباس‌آباد و معدود ساختمان‌های قدیمی دیگر نیازمند حمایت شورای شهر و شهرداری است باید به چه سازمانی مراجعه کنیم؟

اگر بخواهیم بگوییم در این خانه‌ها، پدر و مادرهای ما متولد شده‌اند و هر خانه‌ای پر است از خاطره‌های همشهریانمان و "خانه‌ی پدری" به قول سینماگر بزرگ‌مان ناصر تقوایی، خانه‌ی پدری است و خانه کلنگی نیست، باید به چه کسی باید مراجعه کنیم؟

اگر بخواهیم بگوییم در شهر کاشان و یزد، شهرداری‌ها بسیاری از خانه‌های قدیمی را با دلسوزی حفظ کرده‌اند، اما شما ویرانگرید، باید به کجا مراجعه کنیم؟

به رسانه همشهری فرموده بودید: "شهرداری نهایت تلاش خود را برای حفظ بافت این محله انجام داد اما برای حفظ جان مردم ناگزیر به تخریب بودیم و بر اساس بند 14 ماده55 قانون شهرداری‌ها به دلیل سست و احتمال ریزش داشتن این بناها و قابل بازسازی نبودن تخریب را انجام داده است. شهرداری منطقه یک متولی این نقطه از شهر است و به وظایف قانونی خود در این حوزه عمل کرده است تا بر اثر ریزش ناگهانی و غیرمنتظره بنا هیچ یک از شهروندان شهر آسیب نبینند."

جسارتا عرض می‌کنم که به جای تخریب، می‌توانستید مقاوم سازی، بازسازی و مرمت انجام دهید! بولدوزر گذاشتن پای ساختمان‌ها را همه بلدند، بدک نمی‌شد اگر شما کمی ابتکار عمل به خرج می‌دادید! و این گونه که بند و ماده قانونی مطرح کرده‌اید، به سادگی می‌توانید بسیاری از خانه‌های دیگر را هم تخریب کنید و بفرمایید که ایمن نبود!


و البته به یاد فرمایشات رییس شورای شهر همدان در حدود بیست سال پیش افتادم که وقتی به قطع حدود ٨٠٠ اصله درخت چنار و صنوبر قطور حدودا ٥٠ ساله در بلوار ورودی همدان حد فاصل فرودگاه تا پلیس راه قدیم اعتراض کردم، جواب دادند که: برای حفظ جان مردم! این کار را کردیم، چون یک درخت روی یک خودرو افتاده بود. هزار ماشالله این شهر همیشه مدیران دلسوز داشته است!

البته ادامه داده‌اید که: "در طرح تفصیلی شهر همدان این نقطه از محله برای فضای سبز و پارکینگ از دوره‌های قبل تملک شده بود، تمام سعی خود را به کار گرفتیم تا بنا حفظ شود و آسیبی به مردم محل نرسد که سرانجام ناگزیر به تخریب این ساختمان که از اساس غیرقابل بازسازی بودند شدیم."

قربانت گردم! همین را بگویید که قرار است پارکینگ بسازیم، پیمانکار و دیگر ذی‌نفعان منتظرند، پس بولدوزر را گذاشتیم پای ساختمانها! به همین سادگی!

شهر برای مردم ساخته شده و الان دارید شهر را برای جای دادن خودروها نابود می‌کنید، در دایره اول شهر که بیشترین آثار تاریخی را دارد، اگر پارکینگ طبقاتی نخواهیم به چه کسی باید مراجعه کنیم؟

همچنین افزوده‌اید: "من از اهالی این محل هستم و به ارزش محله آگاهم به این دلیل هم برای بازسازی جداره محله به مانند قبل براساس نظر کارشناسان سازه و مهندسی شهر اقدام لازم را انجام خواهیم داد"

من باب کنجکاوی می‌پرسم، می‌شود بفرمایید "به مانند قبل" در کدام محله و در چه زمانی بازسازی جداره انجام داده‌اید؟ و تاکید کرده‌اید: "اولویت نخست حفظ و تامین امنیت مردم در عبور از معابر شهری است و قانون هم این اجازه را به شهرداری داده است که اگر احتمال ریزش ساختمانی وجود دارد بر اساس ضوابط موجود رفع خطر را انجام دهد."

خدا عمرتان دهد که اینقدر به فکر مردمید، پیش از شما نیز، مدیرانی که به فکر تامین امنیت مردم بودند، اجازه دادند محله تاریخی جولان ویران شود، باغ شش هکتاری "بدیع الحکما" تکه تکه و نابود شود، باغ میوه شهرداری تفکیک و تسطیح شده، هر تکه‌اش مثل گوشت قربانی نصیب یک اداره دولتی بشود، در ابتدای بلوار "کولاب" هتلی ساخته شود که هنوز اسکلتش بالا نرفته که چشم‌مان به جمال یک هیولای زشت بتونی دیگر که منظره الوند کهن را آلوده خواهد ساخت روشن شود و به هکذا ده‌ها خرابکاری دیگر که در خاطره‌ی همشهریان‌مان مضبوط است.

راستی اگر به فکر سلامتی همشهریان هستید فکری هم به حال کسانی بکنید که رودخانه "گنجنامه" را به معبر فاضلاب‌هایشان مبدل کرده‌اند و البته صاحب ساز و کارهای جذب توریست هم هستند.

در پایان به منظور نشان دادن قدرشناسیام از مدیران دلسوز، ارجاعتان می‌دهم به همیاری استاندار محترم برای حفظ زورخانه "شهید همه‌کسی" و حمایت رییس دانشگاه علوم پزشکی در تاسیس موزه تاریخ پزشکی در عمارتبدیع الحکما که اتفاقا می‌دانیم برای تشکر از ایشان باید به کجا مراجعه کنیم؟

بزرگواران! اگر چیزی به شهر اضافه نمی‌کنید، حداقل بیش از این ویرانش نکنید، در همین حد هم که کاری انجام ندهید، ما را رهین محبت و بزرگواری خود کرده‌اید!»

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =