مستندسازان کارمند نیستند!/ نامه یک مستندساز به وزیر فرهنگ و ارشاد

محسن خان جهانی با اشاره به وضعیت امروز سینمای مستند در ایران از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که مستندسازان را کارمند سازمانی نبیند و آن ها فرصت تفکر بدهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن خان‌جهانی سازنده مستندهایی چون «آزادراه»، «صندلی 257» و «یاردبستانی» در نامه‌ای به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اوضاع نابه سامان سینمای مستند نوشت و از وزیر درخواست کرد تا به این حوزه رسیدگی بیشتری شود و شان سینمای مستند که در این سال ها از دست رفته است حفظ شود.

متن نامه خان جهانی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد به این شرح است: «در حالی که سینمای ایران در تب و تاب برگزاری مهم‌ترین رویداد سینمایی‌اش یعنی جشنواره فیلم فجر است و مدیران و دست‌اندرکاران این رویداد در ویترین، دل‌مان را خوش کردن به اینکه امسال سینمای مستند ایران، جایگاه ویژه‌ای در فجر دارد اما به عنوان یک مستندساز قصد دارم برخی از دغدغه‌های هم صنفی‌هایم را بدین بهانه مطرح کنم.

به تازگی در خبرها خواندم که نمایندگان صنوف با وزیر ارشاد دیدار کردند؛ در آن دیدار سخنی به نقل از خانم فاطمه معتمدآریا منتشر شده بود، مبنی بر اینکه شان سینما ازدست رفته است.

آقای وزیر! شان سینمای مستند هم در این سال‌ها حفظ نشده است که اگر حفظ شده بود، اینگونه با آن برخورد نمیشد؛ همچون فرزند ناخوانده‌ای که فقط محض ویترین به آن نگاه میشود و اگر اینگونه نبود علاوه بر اینکه بودجه آن شفاف سازی میشد بلکه در مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور یعنی جشنواره فیلم فجر به آن نگاه ویژهای میشد.

نمی‌دانم با کدام توجیهی مدیران و تصمیم گیرندگان سینمای مستند پذیرفتند که فیلم‌های مستند در رقابت با فیلم‌های داستانی در یک رویداد ملی سینمایی به نمایش دربیایند؟

البته به نظرم برخی برنامه‌ریزی‌ها برای نمایش فیلم‌های مستند در فجر که این روزها اعلام می‌شود، خصوصا نمایش آن در سانس‌های خوب سینمای رسانه و میان فیلم‌های داستانی اتفاق هایی فرخنده است اما ای کاش همان طور که برای فیلم کوتاه، سیمرغ جدایی را در نظر گرفتند در مهم ترین رقابت سینمای ملی جایگاه جدا و مستقلی برای سینمای مستند در نظر می‌گرفتند.

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

شاید این گلایه به نظر کوچک بیایید اما به نظرم می‌توان این نکته را به عنوان یک گلایه نمادین در نظر گرفت و بیشتر به وضعیت سینمای مستند ایران پی‌برد.

آقای وزیر ارشاد! حال سینمای مستند ایران خوب نیست، البته این اتفاق به این مقطع برنمیگردد و ناشی از وضع نابسامانی است که ناشی از عدم برنامه‌ریزی بلند مدت برای این حوزه است و اغلب مدیران برنامه مقطعی دارند بنابراین وضعیت آینده این نوع سینمایی و دست اندرکارانش نابسامان است.

امنیت شغلی مهم ترین دغدغه ماست،اهالی سینمای مستند که سال‌ها در این حوزه مستند ساخته‌اند، امنیت خاطری ندارند.

افرادی که در این حوزه کار کردند و سال‌ها عمر و جوانی‌شان را در زمینه ساخت فیلم مستند صرف کردند، این روزها، روزگار سختی را می‌گذرانند و برخی از آنها برای گذران زندگی شان به کارمندان سازمان‌ها و نهادهایی تبدیل شدند تا در این روزگار سخت بتوانند روزگار بگذرانند و درآمدی هر چند ناچیز برای گذران زندگی داشته باشند.

ای کاش مستندسازان با سابقه همچنان اعتبار داشتند و با اعتبار و سابقه شان وقتی برای ساخت سوژه‌ای به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه می کردند، درگیر بروکراسی اداری نمی‌شدند و با آرامش خاطر کار می‌کردند و وقت شان را به جای کاغذ بازی؛ بر روی پژوهش و تحقیق سوژه و در نهایت تولید فیلم صرف می‌کردند.

آقای صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

در روزگاری که فضای مجازی و پیام‌های کوتاه مخابره می‌شود و فرصت و حوصله‌‌ای برای نامه‌های عریض و طویل نیست؛ فقط تیتروار در پایان این نوشتار که بیشتر آن را به حساب دل‌نوشته بگذارید؛ برخی دغدغه‌ها و پیشنهادات را مطرح می‌‌کنم.

ای کاش با طیف‌‌های مختلف عرصه‌ی سینمای مستند؛جلسه‌ای می‌گذاشتید همان‌طور که در بازدیدتان از جشنواره‌ی سینما حقیقت قول داده بودید که با مستندسازان دیدار می‌کنید اما همچنان این وعده عملی نشده است.

آقای وزیر! سینمای مستند و مستندسازان به توجه ویژه‌ای نیاز دارند که این توجه فقط حمایت‌های مالی نیست.

اهالی سینمای مستند امنیت شغلی می‌خواهند؛ این امنیت شغلی منوط به این است که ساماندهی در عرصه‌ی حمایت از آثار مستند شکل بگیرد.

این ساماندهی نیازمند سازماندهی مناسبی است از جمله شکل‌گیری سازمان سینمای مستند یا هر عنوان دیگری که در آن چگونگی حمایت‌ها شفاف سازی شود.

از جمله مستندسازان با توجه به سوابق‌شان وعملکردشان حمایت شوند؛ حمایت‌ها از مستندها شفاف اعلام شود.

سینمای مستند آینه‌ جامعه است! برای مستندسازان چارچوب سوژه‌ای تعریف نکنید!

سینمای مستند ایران با توجه به موفقیت‌های اخیر مستندهایی چون «رویای دم صبح» و «آتلان» در چند سال اخیر ظرفیت جهانی شدن دارد؛ سینمای مستند را جدی بگیرید و برای آن برنامه‌ ریزی بلند مدت داشته باشید.

و در آخر اینکه اگر مستندساز را کارمند سازمانی نبینم قطعا سینمای مستند ایران بیش از پیش رشد می‌کند! به مستندساز فرصت فکر و تفکر بدهیم و سوژه‌ای را دیکته نکنیم.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =