رئیس جمهور برای ارائه لایحه بودجه ۹۷ به خانه ملت رفته بود که ضمن تشریح ابعاد آن و افشای اعمال فشارهایی به دولت برای جلوگیری از حذف برخی ردیف‎های بودجه، از نوع مسکن‎های مهر نیز انتقاد کرد و حاشیه‌سازی‌های عربستان و رژیم صهیونیستی در منطقه را هم بی‎‌پاسخ نگذاشت.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان که امروز برای تقدیم لایحه بودجه سال 97 در مجلس حضور یافته بود، در ابتدای سخنانش گفت: این لایحه اولین بودجه سال دوازدهم و پنجمین بودجه از ابتدای دولت من است که در موعد قانونی مقرر تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود. امیدواریم که مجلس هم در روند بررسی های 40 روزه، در اواخر دی ماه شاهد بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس باشیم و تا آغاز دهه فجر این لایحه به صورت قانون در اختیار دولت قرار بگیرد.

به گفته او، 
لایحه بودجه 97 کاملا متفاوت از بودجه های سال های گذشته است. در این لایحه به خوبی روشن شده است که بودجه تنها یک لیست درآمدی و هزینه ای نیست بلکه بودجه سالانه برشی از برنامه چهارساله دولت است.
اهم اظهارات روحانی به شرح زیر است:

*من به محضر ملت ایران و شما نمایندگان می گویم که تمام وعده های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت 96 و چارچوب های اصلی آن در این لایحه تبلور دارد. بودجه سال 97 به معنای اغاز اجرای برنامه های دولت دوازدهم است و تمام وعده های اصلی که دولت به مردم در انتخابات داده است و هرآنچه مورد مطالبه مردم در ایام انتخابات بود که مردم از ما اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر و کاهش نابرابری ها و تحرک در طرح های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور بود را در این لایحه مشاهده می شود.

*در تبصره 14 یا 18 و 19 این لایحه به خوبی قابل مشاهده است که یک تحول بزرگ در بودجه امسال خواهد بود. روند جدیدی را دولت آغاز کرده است و این روند در سال های بعد ادامه خواهد داشت.

بودجه سال 97 بر پایه شفافیت است

*بودجه سال 97 بر پایه شفافیت است. پرداخت اعتبار به دستگاه ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنهاست آنچه که در گذشته انجام می گرفت این بود که دستگاهی به ما می گفت من سال گذشته 1000 تومان گرفته بودم، 990 تومان را خرج کردم و حداقل 10 درصد برای سال آینده اضافه می خواهم. آن کسی که 1000 تومان بودجه داشت و صرفه جویی کرده بود و 800 تومن خرج کرده بود به مراتب در سال بعد کمتر دریافت می کرد. رقابتی برای هزینه کردن بود خصوصا در ماه های آخر سال. تلاش می کردند بودجه ها را هزینه نکننند تا بودجه بیشتری بگیرند. تسلسلی در گرفتن اعتبارات ایجاد شده بود که پایانی هم نداشت. مسیری انتخاب شده بود که به نفع کشور نبود. شفافیت نداشت، دستگاه ها تشویق به اجرا نمی شدند. و ما نمی دانستیم یک خدمت برای دولت هزینه دارد. اگر بناست ما بیماری را معالجه کنیم با چه هزینه ای؟ اگر عمل جراحی لازم است با چه هزینه ای؟ اگر دانشجو می خواهد تربیت شود با چه هزینه ای؟ وقتی هزینه دستگاه های دولتی را با بخش خصوصی مقایسه می کردیم گاهی اصلا قابل مقایسه نبود. دانش آموز دبستانی را با کیفیت درسی پایین تر و قیمت گران تر تربیت می کنیم. دولت یا باید با بخش خصوصی رقابت کند یا واگذار کند. باید برمبنای عملکرد و هدف و نتیجه بوجه ریزی کنیم نه بر منبای هزینه پارسال. تمام بودجه ما براساس هزینه پارسال است . و این روند در بودجه امسال آغاز شده است.

30 درصد بودجه عمرانی به استان‌ها واگذار می‎شود

*حدود 34 درصد بودجه 97 بودجه عملیاتی است و باید این روند ادامه پیدا کند تا همه بودجه های ما عملیاتی شود. در بخش استانی 100 درصد بودجه عملیاتی خواهد شد. از طرف دیگر بودجه به نحوی تنظیم می شود که همینه هزینه ها و اعتبارات در اختیار تهران است. دو تا سه درصد اعتبارات هزینه ای و مقدای بودجه عمرانی به استان ها می دهیم. در سال 97 به جای 4 درصد ، 24 درصد در بخش هزینه ای در اختیار استانی قرا رمی گیرد. 30 درصد بودجه عمرانی به استان ها واگذار می شود. بگذاریم استان ها بدانند چه مقدار هزینه و درآمد دارند و خودشان درآمد کنند. نمایندگان در هر استانی راحت تر بتوانند بر کار استان و استان دار و مسئولان استان نظارت کنند. ما برمبنای عملکرد های سه ماهه نظارت کنیم و بودجه در اختیار آنها بگذاریم.

*سازمان برنامه و بودجه مسئولیت بسیار سنگینی را برعهده دارد و باید به دقت نظارت کند.

بودجه‌های گذشته ردیف اندر ردیف بود

*مشکل دیگر بودجه این است که در طول سال های گذشته ردیف اندر ردیف بوده است. دوتا برادر در یک دستگاه بودند دو ردیف کردند پسر عمو آمده چهار ردیف شده. معلوم نیست این ردیف ها در اختیار کیست و چه کسی بر آنها نظارت می کند. به ما کمک کنید باید بر این ردیف ها نظارت کنیم و مشخص شود این پول کجا مصرف می شود.

باید بدانیم پول‌ها کجا میرود و چه میشود؟

*سال‌های گذشته در قانون بودجه، ردیف اندر ردیف درست شده بود. ردیف ها در لایحه بودجه امسال کاهش پیدا کرده است. به ما کمک کنید که این تغییر تصویب شد. حتما به شما مراجعه می کنند و فشار می آورند، باید بتوانیم بر این ردیف ها نظارت کنیم تا روشن باشد این پول کجا می رود؟ کجا مصرف می شود؟ اگر روند سال های گذشته ادامه پیدا کند، به فرض محال دولت دوازدهم بتواند کشور را اداره کند اما دولت بعدی نخواهد توانست. در واقع ما در یک بن بست قرار می‌گیریم.

به چالش های اصلی کشور ورود کردیم

*در بودجه امسال برای همه چالش های اصلی کشور ورود کردیم و این روند را در 4 سال آینده ادامه خواهیم داد. تلاش در دولت یازدهم ثبات و آرامش اقتصادی بود. می خواستیم لوکوموتیو و قطار روی ریل قرار گیرد، حالا سرعت و قدرت لازم می خواهیم. باید با سرعت پیش برویم و به اهداف مان برسیم. سال‌های گذشته از ابتدای سال نگران رشد اقتصادی بودیم چون با رشد منفی مواجه بودیم.

*می خواهیم اقتصاد کشور دارای رشد، تورم قابل کنترل، اشتغال قابل قبول، قرار گرفتن صندوق های بازنشستگی و بانک ها در مسیر درست و بودجه ریزی شفاف باشد. در اشتغال حرکت بزرگ بوجود بیاوریم و در حوزه رفع فقر قدم بلند برداریم.

بودجه 97 براساس اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت

*بودجه 97 بودجه ای براساس اشتغال فراگیر و بر مبنای رفع فقر و ایجاد عدالت است. در گذشته شرایط ما به گونه ای بود که می بایست دولت مسیر اقتصاد را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد. در دولت یازدهم در همه سال ها رشد مثبت داشتیم جز در سال 92. که رشد سال قبلش براساس اعلام بانک مرکزی منفی 6.7 و براساس اعلام مرکز آمار منفی 7.4 بود.

*قدم های بلندی در دولت دوازدهم برداشته شد تا به طور متوسط، سالانه رشد بالای 5 درصد داشته باشیم. اگر دست به دست هم دهیم از این مشکلات عبور می کنیم.

*تورم در دولت یازدهم مهار شد و هدف‎گزاری این بود که تورم یک رقمی شود. می خواستیم سال آخر دولت، تورم یک رقمی شود اما یک سال زودتر تورم یک رقمی شد، تلاش ما این است که مهار تورم را ادامه دهیم.

*در حوزه اشتغال مشکل بزرگی پیش روی ما است، در انتخابات نیز یکی از مسائل اصلی اشتغال بود و همه کاندیداها به مردم قول اشتغال و کاهش بیکاری می دادند. در دو فصل آغازین امسال نسبت به سال گذشته اشتغال خالص ما 750 هزار نفر است که تا پایان سال متناسب با فصل های بعدی باید ببنیم آمار چه طور می شود. البته این اشتغال با نیروهای فعال در بازار کار فاصله دارد.

*پیش بینی می شود در سال آینده نیروهای فعال جدید در بازار کار حدود 840 هزار نفر باشد. یعنی ما باید حرکت بزرگی را برای اشتغال انجام دهیم. در لایحه بودجه امسال یک مسئله مهم اشتغال است، با درآمدی که در تبصره 18 پیش بینی کردیم و با اهرم کردن این درآمد برای استفاده از صندوق توسعه ملی و همچنین تسهیلات بانک‎ها این سه با هم یک رقم بزرگی را برای اشتغال در اختیار ما می گذارد.

*در گذشته تجربه بسیار بدی در اشتغال داشتیم. هر دولتی آمده در اشتغال کاری کند، وامی را تقسیم کرده ولی به نتیجه مثبت نرسیده است. تلاش ما برای اشتغال این است که تسهیلات بانکی را در امور خاص و ویژه صرف کنیم.

طرح مهم دولت برای رفع فقر مطلق در سال ۹۷

* سرمایه گذاری وقتی در کشور ما انجام می شود که سرمایه گران نباشد، باید سرمایه را ارزان کنیم. اگر می خواهیم در صادرات غیرنفتی رقابت کنیم. باید تسهیلات بانکی برای سرمایه گذاران ارزان در بیاید. سرمایه گذاری خارجی امروز سهل تر و اسان تر شده است. قراردادهایی که با دولت ها و بانک های اسیایی و اروپایی بستیم ده ها میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما گذاشته که قابل بهره برداری است. با آوردن این سرمایه در کنار سرمایه داخلی می توانیم تحول بزرگ در اشتغال درست کنیم.

درخواست اصلاح شرایط پرداخت یارانه نقدی

*از طریق اصلاح قیمت ها رقمی که به دست خواهیم اورد معادلش را از صندوق توسعه می گیریم و این دو با هم در بانک ها قرار می گیرد و بانک هم سهم خودش را روی این می گذارد. این مجموعه منبع جدیدی برای اشتغال بویژه در بافت فرسوده و صادرات غیرنفتی و ...است. اولین ویژگی بودجه سال 97 موضوع اشتغال است. این بزرگترین نکته ای است که در بودجه 97 آمده است. دولت می گوید ما سال آینده با تجهیز این منابع می تواینم حرکت بزرگی در اشتغال بوجود آوریم. این مساله مهم در بودجه سال 97 است.

*موضوع دوم مساله رفع فقر است. این بودجه برای رفع فقر است.این بودجه و تبصره 14 آن برای این است که ما بتوانیم به هدف رفع فقر مطلق برسیم. برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران یک قدم بسیار مهم و بزرگ برای استانداردسازی زندگی اقشار آینده در سال آینده برخواهد داشت. وعده ای که دادیم این است که رفع فقر مطلق از بودجه 97 آغاز می شود. همه شما برای فقرا نگرانید و حق با شماست. همه می دانیم اقشاری در این کشور شرایط زندگی خوبی ندارند. در سال 96 برای آنهایی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند پرداختی بیش از 3 برابر سال گذشته داشتیم.. این اولین قدم مهمی است که دولت برای رفع فقر برداشته است.

صندوق رفاه اجتماعی امید تشکیل می شود

*در سال آینده باید حداقل زندگی مردم و استاندارد حداقل را برای زندگی مردم تعیین کنیم. این چیزی است که در سال 97 اعلام خواهیم کرد. این را در یکی دو استان به شکل پایلوت اجرا خواهیم کرد. استاندادی را برای حداقل زندگی تعیین می کنیم. اعلام می کنیم هرکسی زندگیش پایین تر از این استاندارد است اعلام کند و می تواند در یک سازمان حمایتی ثبت نام کند و ما نظام تامین اجتماعی سال اینده به صورت گسترده اغاز خواهیم کرد. می خواهیم تمام اقشار ضعیف جامعه از حداقل زندگی استاندارد برخوردار شوند اینکار از بودجه 97 شروع می شود. ما از نمایندگان می خواهیم در بحث یارانه اصلاحات لازم به دست شما با کمک دولت انجام دهید. در همین راستا سازمان تامین اجتماعی تبدیل می شود به یک صندوق رفاه اجتماعی امید. شرایط جدیدی را برای یارانه نقدی به وجود می آید. نمایندگان محترم مجلس باید با هم کار کنیم و هم دیگر را یاری کنیم باید خواست مردم را فراهم کنیم هر آنچه به دست امد برای مخارج دیگر بر نمی گیرد هر آنچه در تبصره 14 به دست آید برای رفع فقر یا کارهای بخش سلامت هزینه می کنیم.اولی اشتغال، رفع فقر، تعریف یک استاندارد برای حداقل زندگی، سیستم دقیق پایشی و نظام جدید تأمین اجتماعی برای همه مردم.

*اگر لايحه پيشنهادي دولت به همين صورت كه پيشنهاد داديم به تصويب نمايندگان برسد من به ملت اعلام ميكنم كه سال آينده شاهد يك حركت پرشتاب در اشتغال خواهيم بود. اينكه ميگويم بودجه را تا 12 بهمن به ما برگردانيد، براي اين است كه امسال براي تدوين آيين نامه هاي بودجه نياز به وقت بيشتري داريم.

*صنعت مسكن مي تواند پيشتاز در اشتغال باشد. در سال هاي گذشته در اين بخش رشد ما منفي بوده است و از زمستان گذشته اين حركت اصلاح شد و به سمت رشد مثبت رفتيم. در سه ماه اول سال 96 رشد مسكن با مثبت هفت بوده است. اين نشان مي دهد كه ما در بخش مسكن براي حركت ميدان داريم. اما بايد چند سئوال را پاسخ داد.1- ما چگونه بايد مسكن مردم را تامين كنيم؟2- چگونه مسكن را بازسازي كنيم؟3- چگونه امنيت جاني در مسكن ها تامين كنيم؟4- چگونه نشاط لازم  در مسكن را به جامعه برگردانيم؟

مسکن مهر از جیب فقرا درست شد

*همه اين ها با بازسازي بافت فرسوده انجام مي شود. اگر رفتيم بيرون شهر و برجي را بالا برديم اين اول مشكل است.‌جاده،آب و گاز اين برج كجاست؟ هيچ چيزي نيست. اين اول گرفتاري ميشود. خطاي ما اين بود كه در دولت هاي گذشته رفتند تا بيابان ها را تبديل به مسكن كنند. مسكن در وسط شهر جاي دارد. در وسط شهر ساختمان هايي براي 60 يا هفتاد سال پيش با يك زلزله ويران مي شود. در قلب تهران و شهرهاي بزرگ اين مسكن ها هستند. يك محله را برعهده بگيريم و مسكن مناسب بسازيم.اين نياز به بودجه ندارد. نميخواهد كه ما برويم در صندوق و پايه پولي مان دست ببريم. مسكن مهر مشكلش اين نيست كه پايه اش سفت است يا شل است؟ مسكن مهر از چه پولي درست شد؟ اين را جواب بدهيد. استقراض از بانك مركزي يعني اشتباه. مسكن مهر از جيب فقرا درست شد چون پايه پولي بالا رفت. همه راه اشتباه در فهم مسكن انتخاب كردند.مسكن مهر ريشه اش غلط و نادرست بود. حالا من كاري به مسكن مهر ندارم.

*بحث من اين است كه ما بايد مسكن مردم را به طور صحيح درست كنيم. ما نياز به پول بانك مركزي نداريم. شما سرمايه دار را مي آورديد و زمين در اختيارش قرار مي دهيد. اين سرمايه دار مسكن نوساز به صاحبان خانه ميدهد،‌در برابرش مسكني كه مي ماند به عنوان سودش برداشت ميكند. من جلسات متعددي در مورد بافت فرسوده گذاشته ام. افرادي را در اين جلسات دعوت كردم كه گفتند ما نياز به هيچ چيزي نداريم فقط مي خواهيم وقتي خانه را مي سازيم مشتري داشته باشد. پس ما به تسهيلات براي خانه اولي ها،‌ صاحبان خانه هاي فرسوده نياز داريم.

*سالانه ساخت 200 هزار واحد مسكوني با تسهيلات جديد واحد مسكوني جز برنامه ها است. دولت خانه نمي سازد. دولت ناظر است و مردم و شركت ها خانه ميسازند.

*در اين بودجه توجه ويژه به صادرات غيرنفتي شده است و خواهش ميكنم توجه كنيد چون بودجه ما جديد است . اين بودجه ايجاد تحول جديد خواهد كرد. در اين زمينه بايد اول فضاي منطقه را فراهم مي كرديم. شما به چه كشورهايي ميخواهيد صادر كنيد؟ چگونه جذب سرمايه كنيد؟ همه اين ها به تعامل گسترده با جهان نياز داشت. ما به حول و قوه الهي در يك كار عظيم و بزرگ در سال هاي اخير در منطقه امنيت و ثبات را به منطقه بازگردانديم. دست رزمندگان اسلام و مقاومت را مي بوسيم. آنها ،استكبار جهاني و صهيونيست را مايوس كردند. عراق،سوريه و لبنان را امن كردند و انشاءاله در آينده يمن هم امن خواهد شد. من نميخواهم بگويم همه مشكلات امنيتي حل شده است اما پايه هاي تروريست فرو ريخته است. امروز بايد از نظر سياسي،‌اقتصادي، فرهنگي و ... در منطقه فعال شويم. پس ما نياز به يك تحرك براي صادرات داريم. اين اشتغال ما از طريق صادرات غيرنفتي انجام ميشود.

دو پیش شرط برای رابطه ایران با عربستان

*اگر كشوري در منطقه ما است كه متاسفانه زياد حرف مي زند و حرف هايش بي منطق است ما با آن كشور هم مشكل نداريم.عربستان به عنوان كشور همسايه ما بمباران يمن را از فردا قطع كند.اينكه سر تواضع در برابر اسرائيل فرو آورده از اين حالت ركوع خارج شود ما از فردا مشكلي با عربستان نداريم. عربستان بمباران يمن را قطع كند و التماس براي رابطه با اسرائيل را قطع كند.

غصه نقض برجام را نداریم

*در موضوع ما پيمان شكن نيستيم ما آمريكا نيستيم كه پيمان شكن باشيم. ما پيمان به سختي مي بنديم اما اگر امضا كرديم پاي امضايمان مي ايستيم و ما به عهدمان عمل مي كنيم.به اروپا،‌آمريكا و ديگر كشورها ميگوييم تا آنها پاي عهد هستند ما پاي عهدمان خواهيم ماند. ما آغاز گر نقض برجام نه هستيم،‌نه خواهيم بود. اگر هم آنها بخواهند نقض كنند غصه اي نداريم چون پيش بيني كافي داريم.

راهکار دولت برای حل مشکل طرح های نیمه‌تمام

امروز یک مشکل ما در عدم رونق اقتصادی چیست؟ به تبصره 19 لایحه بودجه توجه کنیم. طرح های فراوانی نیمه کاره رها شده، یعنی بخشی از سرمایه کشور قفل است. آنچه مانده هم با باد و باران و آفتاب دارد از بین می رود. 6 هزار طرح نیمه تمام ملی و 65 هزار طرح استانی نیمه تمام داریم، چه طور باید حل کرد؟ هر کدام اینها راه بیفتد. مشکلی از مشکلات مردم حل می شود. رقم بودجه عمومی سال آینده 368 هزار میلیارد تومان است، قصد داریم بودجه عمرانی تبدیل به اهرم شود یعنی ظرفیت صندوق، منابع بانک ها، بخش خصوصی و دولت جمع شوند تا طرح های نیمه تمام را تکمیل یا واگذار کنیم تا به این ترتیب شاهد یک کار بزرگ در بخش عمرانی کشور باشیم.

*در سال های گذشته درآمد نفتی بسیار کاهش پیدا کرده بود اما این روزها وضع ما خوب شده است، تا پایان سال علی القاعده به طور متوسط برای فروش هر بشکه 50 دلار درآمد حاصل می شود. علی رقم شرایط سخت، طبق مصوبه مجلس 30 درصد درآمد نفت و گاز را به صندوق ریختیم و امسال مجلس می خواهد 2 درصد به آن رقم اضافه کند. 32 درصد درآمد حاصل از فروش نفت و گاز 15 میلیارد دلار می شود. از نمایندگان می خواهیم، 20 درصد در صندوق بماند. 12 درصدی دیگر برای طرح های مهم هزینه شود. اولین حوزه اصلاح امور بانکی است. اقتصاد ما درست نخواهد شد تا امور بانکی ما اصلاح نشود. تاکنون چند اصلاح در امر بانکی انجام دادیم.

ماجرای استمداد طلبی دولت روحانی از رهبری در قبال برخی آدم‎های عجیب و غریب

*6 تعاونی متخلف که 25 درصد بازار پولی کشور در اختیار آنها بود. آخر دولت یازدهم و اول دولت دوازدهم همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا خسارتی که از طرف این چند تعاونی اعتباری در کشور به وجود آمد و زندگی مردم را دچار مشکل کرده بود، جبران شود. این تعاونی ها نه تنها راجع به سود تسهیلات هر روز تصمیم می گرفتند و این حوزه را به هم می ریختند بلکه بازار ارز، سکه و املاک را هر طور می خواستند به هم می زدند، دولت یازدهم از مقام معظم رهبری استمداد طلبید چون 3-4 میلیون نفر تمام زندگی شان تلف می شد. این صندوق ها چه کسانی بود. چقدر سخت بود با این صندوق ها برخورد کردن. اینها رفتند بودند همه جا را دیده بودند، از تمام ارگان ها به من نامه می نوشتند که این آدم خوبی است، چرا دارید حسابش را می بندید آدم های عجیب غریب می آمدند و سفارش می کردند. با کمک رهبری، سه قوه و شورای عالی امنیت ملی، بانک مرکزی اختیار یافت به این مسئله ورود کند و کار بزرگی انجام شد. 98 درصد سپرده گذاران یا پولشان را گرفتند یا تا آخر این ماه می گیرند. 2 درصد دیگر هم تلاش داریم اموال شان را شناسایی و مشکل شان را حل کنیم. حل مشکل 98 درصد سپرده گذاران به یک معجزه شبیه بود. کار بزرگی انجام شد رهبری، تمام قوا و شورای عالی امنیت ملی کمک کردند. نباید بگذاریم این حادثه در کشور ما تکرار شود. بانک مرکزی هر اختیاری بخواهد شورای عالی امنیت ملی به او می دهد تا این مشکل برطرف و دیگر تکرار نشود. این ها اقتصاد و زندگی مردم را نابود کرده بود. این مسئله به همراه کاهش نرخ سودتسهیلات، ارتباط با بانک های خارجی و افزایش سرمایه بانکها 4 قدم بزرگی بود که برداشته شد. امروز به اصلاح نظام بانکی نیاز داریم. 3 میلیارد دلار برای اصلاح امور بانکی می خواهیم.

*موضوع دیگری محیط زیست است. رسیدگی به وضع گرد و غبار و ریزگردها اهمیت دارد. مشكل پسماندها معضل بزرگي در كشور ايجاد كرده است در شمال کشور لب رودخانه و كنار جنگل را نگاه كنيم. جنوب را هم ببینیم که چه وضعي دارند. ما قدم هايي برداشتيم اما براي رسيدن به هدف اين قدم ها كم است. ما برای نهال كاري و رفع مشكل ماشين هاي فرسوده قدم برداشته ايم اما هواي ما هنوز آلوده است،‌ خانه هاي مردم مقاومت در برابر زلزله ندارد. ما بايد معضل آب را حل كنيم. بهترين راه حل معضل آب بهره وري از آب است.

*طرح هايي كه امروز وجود دارد، يك تحول بزرگ است. آب هاي تحت فشار، كشت هاي گلخانه اي تحول هاي بزرگي هستند. ما آماده ايم تا مجلس براي طرح هاي مهم كشور اعم از اصلاح نظام بانکی و طرح هاي محيط زيستي را كه دو مشكل بزرگ است و در بودجه پيش بيني شده، رسیدگی کند.

مشکلات کشور از آسمان هفتم نیامده است

*نكته آخر اين است كه نمايندگان محترم صندوق هاي بازنشستگي ما وضع درستي ندارند. تمام مشكلات ما در كشور نه از آسمان هفتم آمده است و بسياري از آنها از بيرون مرزها نيامده است. خودمان در بسياري از موارد تصميم نادرست گرفتيم كه بايد حل كنيم. در زمينه صندوق ها بايد قدم بزرگي برداريم، اولين قدم اين است كه صندوق هاي بازنشستگي، سازمان تامين اجتماعي و بانك ها دست از بنگاه داري بردارند. ممكن است كه سهام داشته باشند اما مديريت بنگاه را نبايد داشته باشند. اين اولين قدم مهم است كه دولت در اين زمينه برداشته است و شما بايد كمك كنيد.

*نمايندگان محترم بعد از اينكه توطئه ابرقدرت ها در منطقه براي مسلط كردن گروه هاي تروريستي با شكست مواجه شده است، امروز آمريكايي ها توطئه جديد با كمك اسرائيل آغاز كرده است و آن تعرض به قدس شريف است. ما در برابر توطئه قدرت هاي بزرگ و آمريكا و استكبار نه ساكت بوديم و نه ساكت خواهيم ماند. هر قدمي كه بتوانيم براي حمايت از مردم مظلوم فلسطين بر ميداريم. اين سرزمين مسلمانان است و آنجايي بود كه پيامبر از آنجا به معراج رفتند. ما مسلمان ها در برابر حفاظت از قدس شريف و حقوق مردم فلسطين در تمام لحظاتمان به عنوان آرمان مقدس مدنظرمان بود و آمريكا و صهيونيست موفق نخواهد بود و مسلمان انشاءالله روزي قدس را آزاد خواهند كرد.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    1 2
    بله
  • یک روحانی A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    7 3
    منطقی و خوب حرف می زنه روحانی. امیدواریم در عمل هم بتواند منطقی و خوب عمل کند.
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    13 0
    "مشکلات کشور از آسمان هفتم نیامده است"، کاملا درست میگن مشکلات کشور ما از مسئولان درجه اول ماست
  • بی نام GB ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    9 2
    ﺩﻭﻟﺖ ﺁﻗﺎﻱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ ﻧﺸﺎﻥ ﺩاﺩﻩ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ اﻗﺘﺼﺎﺩ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻧﺪاﺭﺩ.