روزنامه شرق نوشت:وزیر نفت در گفت‌وگویی گفته است «چنانچه شرکت‌های آمریکایی بخواهند به صنعت نفت ایران ورود پیدا کنند، از جانب ما محدودیتی برایشان وجود ندارد».

 هرچند زنگنه در ادامه یادآور شده است که «تاکنون هیچ شرکت آمریکایی به صورت مستقیم برای حضور در صنعت نفت ایران مراجعه نکرده است». اما، این موضع وزیر نفت، روایتگر خواست امروز ایرانیان نیست. از سويي درست است که حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی در صنعت نفت، می‌تواند رقابت جالبی بین شرکت‌های نفتی اروپایی، چینی، روسی و... ایجاد كند و قيمت پروژه‌هایمان را پایین بیاورد و از سوي ديگر این سخن دقیق است اگر بگوییم، با آمدن شرکت‌های نفتی آمریکایی، می‌توانیم از تکنولوژی روز صنعت نفت دنیا بهره بهتری ببریم و نفت بیشتری استخراج کنیم؛ اما زمان این حرف‌ها، امروز نیست؛ روزی که رئیس‌جمهور ترامپ، چنین خصمانه بر مردم ایران تاخته است.
  دولت‌های ایران و آمریکا ٣٧ سال است اختلافات مبنایی شدیدی با یکدیگر دارند. اما ترامپ چند روز است مردم ایران را نشانه رفته؛ پس مردم ایران حق دارند از وزارت نفت بخواهند در این شرایط، برای حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی محدودیت قائل شود و آن را اعلام عمومی کند.

 پیشنهاد می‌کنم زنگنه موضع خود را تغییر دهد و در اقدامی متقابل اعلام کند وقتی ترامپ چنین محدودیت‌های غیرمعقولی را برای ایرانیان وضع کرده است، وزارت نفت هم برای حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی محدودیت قائل خواهد شد. موضعی که وزارت امور خارجه به‌درستی با عنوان «عمل متقابل» برای ویزاندادن به آمریکایی‌ها اعلام کرده است. معاون امور بین‌الملل وزارت نفت هم می‌تواند تغییر موضع آشکار وزارت نفت را (با توجه به فرمان ترامپ) از طریق همان رسانه آمریکایی که پیش از این با آن مصاحبه کرده بود، به گوش رئیس‌جمهور تازه‌وارد ایالات متحده برساند.

 

302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 631086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدرضا IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    4 0
    جمع‌زیادی‌ازمردم‌ونخبه‌گان‌آمریکایی‌علیه‌تصمیمات‌واقدامات‌آقای‌ترامپ‌،موضع‌گیری واظهار‌مخالفت‌کرده‌اند‌که‌بخشی‌ازآنان‌صاحبان‌سرمایه‌ی‌بخش‌خصوصی‌‌آن‌کشور هستند‌که‌تمایل‌به‌سرمایه‌گذاری‌وتعامل‌باکشورمان‌دارند‌،آیا‌این‌بخش‌‌‌بایدتاوان‌تصمیم ‌دولتش‌رابدهد؟اگرآقای‌ترامپ‌قصدخودزنی‌داشته‌باشد‌ماهم‌باید‌همان‌اشتباه‌راتکرار کنیم‌؟بله‌عمل‌مقابل‌به‌مثل‌درمقاب‌دولت‌مردان‌آمریکا‌قابل‌‌پذیرش‌است.
  • صدا IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    2 3
    به راستی که ایران ملک شیران و مملکت امام زمان است. این نعمت بزرگ که در روزهای سخت و زمانهای مواجهه با تهدیدات ملی تمام ملت اعم از چپ و راست و لیبرال و مذهبی در یک صف و در مسیر منافع ملی می اندیشند و پا فشاری میکنند، نعمت بزرگی است که بش از همه مسئولین نظام باید شاکر و قدردان و متعهد به پاسداشت آن باشند. افتخار میکنیم به ایرانی بودم و افتخار میکنم به هم وطنانم چه سبز باشند و چه سفید و چه سرخ. چرا که در روز سخت در کنار هم یک پرچم واحد را به اهتزاز در می آورند. متشکرم شرق.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    3 0
    چی میگی عمو