«خبرجنوب» نوشت: معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس از ثبت جهانی آباده به عنوان شهر جهانی منبت خبر داد و گفت: طبق برنامه زمانبندی شده، امسال این عنوان جهانی به شهر آباده که خاستگاه هنر منبت است خواهد رسید.

زاهديان نژاد با بيان اينكه پرونده شهر جهاني منبت تكميل شده است، افزود: مرحله پاياني بررسي اين پرونده آبان ماه خواهد بود و احتمال اينكه تا دو سه ماه ديگر اين پرونده در فهرست يونسكو به ثبت برسد، وجود دارد.
به گفته معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس، ثبت شهرهاي جهاني در حوزه صنايع دستي مطابق يك برنامه زمانبندي شده در سراسر كشور مي باشد.
وی ادامه داد: منبت شهر آباده گواهینامه سازمان بین المللی مالکیت فکری (وایپو) و نشان جغرافیا را دریافت کرد که این نشان، راه را برای جهانی شدن شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت کوتاه کرد.
به گفته زاهدیان نژاد اکنون منبت آباده در فهرست آثار ملی میراث ناملموس و معنوی ایران به نام این منطقه به ثبت رسیده است.
زاهديان نژاد در بخش ديگري از اين گفت وگو با اشاره به آماده سازي پرونده ثبت جهاني شهر خاتم، گفت: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، سال آينده شيراز به عنوان شهر جهاني خاتم معرفي خواهد شد.
معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي فارس ادامه داد: پرونده شهر جهاني خاتم در حال آماده سازي است و تكميل آن نيازمند همكاري ديگر دستگاه ها و نهادهاي دولتي و خصوصي است.
وي ادامه داد: براي ثبت جهاني شهرها بايد يكسري اقدامات اوليه شامل المان سازي شهري در شيراز صورت بگيرد.
زاهديان نژاد با تاكيد بر اينكه استفاده از اين المان هاي شهري يك ضرورت است، افزود: مي طلبد در ميادين شهر از المان هاي صنايع دستي و مرتبط با ثبت جهاني شهرها در اين حوزه استفاده گردد.
معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي با اشاره به اينكه عنوان شهر جهاني گبه نيز به شهر فيروزآباد خواهد رسيد، افزود: پرونده ثبت جهاني اين شهر نيز در دست تهيه است.
بنا بر این گزارش نامورمطلق معاون صنایع دستی کشورنیز چندی قبل در این رابطه گفت: اگرما بتوانیم ۴۰ شهر در فهرست جهانی ثبت کنیم و بهطور جدی به آن بپردازیم وارد مرحله جديدی از صادرات صنایع دستی خواهیم شد. به گفته وی، انتخاب شهرهای جهانی، بهانه و فرصت خوبی برای تعامل با کشورهای دیگر و داد و ستد با آنهاست و ما تاکنون توانستهایم شش شهر را به عنوان شهرهای جهانی و یک روستا را به ثبت برسانیم. اما این کافی نیست و لازم است همه نهادها و سازمانهای مرتبط، کنار هم قرار گیرند و زمینه را برای معرفی و توسعه صنایع دستی فراهم آورند.
بنا بر این گزارش مراحل ثبت یک شهر یا روستا در فهرست یونسکو سه مرحله دارد ،در مرحله اول پرونده تهیه و به شورای جهانی صنایعدستی ارسال میشود، در مرحله دوم ارزیابها به شهرهای نامزدشده سفر میکنند و در مرحله سوم رأیگیری برای ثبتجهانی این مکانها انجام میشود .
گفتنی است تا کنون مشهد به عنوان شهر جهانی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، تبریز شهر جهانی فرش، لالجین شهر جهانی سفال، اصفهان شهر جهانی صنایع دستی، سیرجان شهر جهانی گلیم و مریوان به خاطر داشتن کلاش؛ گونه ای پاپوش سنتی یا همان گیوه در فهرست جهانی ثبت شده اند. روستای کلپورگان در استان سیستان و بلوچستان هم بهعنوان دهکده جهانی سفال به ثبت رسیده است.
به گزارش خبرنگار ما منبت یکی از هنرها و صنایع دستی است که با توجه به اسناد و مدارک موجود پیشینه هنر منبت کاری در ایران به بیش از یک هزار و 500 سال قبل باز می گردد.در این هنر که از چوب استفاده می شود، نقش ها به صورت نقش برجسته بر روی زمینه کار قرار می گیرند.
هنر منبت کاری در استان فارس بیشتر در شهرهای آباده و شیراز رواج دارد و هنرمندان بیشماری در خدمت این هنر و صنعت بوده اند و امروزه در بسیاری از موزههای جهانی آثار هنری منبت کاران فارس وجود دارد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =