روزنامه شهروند نوشت :

 آذر‌ سال گذشته بود که خبری منتشر شد که براساس آن ٤ دانش‌آموز در مدرسه‌ای در پاکدشت، تنبیه عجیب و غریبی را در مدرسه از سر گذرانده بودند که باعث واکنش‌های زیادی در این‌باره شد. ماجرا در هفته دوم آذر ‌سال گذشته اتفاق افتاد. وقتی خانواده‌های این دانش‌آموزان خبر دادند که معلم کلاس سوم دبستان وقتی متوجه شد «حمید»، «مرتضی»، «یاسین» و «محمدرضا»، تکالیف‌شان را انجام نداده و کتاب‌هایشان را با خود به کلاس نیاورده‌اند، مبصر کلاس، امیرحسین را مامور کرد تا آن ٤ نفر را به سرویس بهداشتی مدرسه ببرد، بالای سر آنها بایستد و آنها را مجبور کند تا دست‌شان را داخل کاسه توالت ببرند.

بعد از انتشار این خبر بود که مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند این موضوع را قبول ندارند و براساس تحقیقی که از مدرسه انجام داده‌اند، «تنبیه» به صورت دیگری اتفاق افتاده است.

حالا و بعد از گذشت ٨ ماه از این ماجرا، این دادستانی پاکدشت است که خبری جدید در این‌باره می‌دهد، «رحیم علیش‌پور»، دادستان پاکدشت می‌گوید که شخصا دراین‌باره تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده است که آن روز، این معلم، ٤ دانش‌آموز را وادار به کاری کرده است که در آن گزارش آمده بود: «این موضوع، مورد قبول هیچ‌کس نبود و نیست. از نظر ما به‌عنوان مرجع قضایی و من که به‌عنوان دادستان پاکدشت، به قضیه وارد شدیم، این اتفاق افتاده است. من ١٣‌سال است که فعالیت قضایی می‌کنم و خوب است بدانید که در این ١٣ سال، این تنها پرونده‌ای بود که شخصا در آن حاضر شدم. من به مدرسه رفتم و شخصا از بچه‌ها و والدین‌شان، مدیر و معاون مدرسه و نهایتا از معلمی که مرتکب این کار شده بود، تحقیق کردم.»

او ادامه می‌دهد: «جمع‌بندی من این بود که به‌رغم این‌که بعضی دوستان این موضوع را تکذیب کرده بودند، این موضوع اتفاق افتاده بود. مدیر مدرسه و معلم این دانش‌آموزان می‌گفتند تا حد کمی از این اتفاق را قبول داشتند؛ آنها می‌گفتند که معلم دانش‌آموزان را تهدید کرده بوده که اگر آنها دوباره تکلیف‌شان را انجام ندهند، آنها را مجبور خواهد کرد که دست‌شان را در توالت کنند. از طرف دیگر آنها در لابه‌لای حرف‌هایشان می‌گفتند که معلم آن روز این دانش‌آموزان را تهدید کرده که اگر دوباره تکالیف‌شان را انجام ندهند، آنها را مجبور خواهد کرد که حیاط مدرسه را تمیز کنند.»

علیش‌پور می‌گوید: «مدیر مدرسه آن روز در مدرسه حضور نداشته و از چیزهایی که دراین‌باره شنیده بود، به ما موضوعاتی را گفت. بعد از آن معلم خطاکار را به دادسرا احضار کردیم. او خطای خودش را قبول داشت، ولی هرچند تحقیقات و جمع‌بندی ما نشان می‌داد که آن اتفاق افتاده است، او منکر مجبور کردن بچه‌ها برای دست بردن داخل توالت بود. او خطایش را در حد تمیز کردن حیاط مدرسه قبول داشت ولی بقیه را نه، اما جمع بندی ما این است که این اتفاق در آن مدرسه افتاده است. نهایتا او به‌عنوان متهم به دادسرا احضار شد، کارهای تحقیقاتی لازم انجام شد و او درحال حاضر با تودیع ضمانت آزاد است. کارهای دادسرا تمام شده، پرونده منجر به صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست علیه او شده است و دادگاه تعیین وقت شده است. درحال حاضر یک ماه است که این پرونده را تشکیل داده‌ایم و به نظر می‌رسد تا یک ماه دیگر دادگاه این فرد تشکیل شود.»

به گفته دادستان پاکدشت درحال حاضر پرونده این معلم در شعبه یک دادگاه پاکدشت تشکیل شده است: «در راستای مجازات یا صدور حکم برای افراد، ما مجازات‌های مختلفی داریم؛ یکی از این مجازات‌ها که در قانون جدید مجازات اسلامی هم مطرح شده، این است که فرد می‌تواند ضمن این‌که به مجازات حبس یا جریمه محکوم شود، به مجازات‌های تکمیلی هم محکوم شود؛ یکی از این مجازات‌ها انفصال از خدمات دولتی یا محرومیت او از حقوق اجتماعی است. انتظار ما این است که در چنین پرونده‌ای، چنین رأیی از دادگاه صادر شود. ما تقاضای کیفر را براساس قانون حمایت از حقوق کودکان داده‌ایم، نهایتا رسیدگی و صدور حکم مقتضی دست خود دادگاه است. قاضی می‌تواند به انفصال او از خدمات اجتماعی، محرومیت از یک سری حقوق اجتماعی یا حضور نداشتن او در مدرسه یا حداقل تغییر پست او رأی دهد و امیدواریم که این اتفاق بیفتد. برای مدیر مدرسه اما اتفاقی نخواهد افتاد؛ چون آن روز در مدرسه حضور نداشته است.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    17 2
    ممکنه بچه ها بزرگمکایی کرده باشند تا معلم را خراب کرده باشند ما هم در دوران مدرسه این کار را کردیم
  • علی A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    34 1
    اخه معلمان گرامی بیکارید گیر بدهید که دانش آموز تکلیف ننوشته. به شما چه. بزارید دانش اموز بیاد و بره. فردا هر گلی زد به سر خودش میزنه. خون خودتون رو کثیف نکنید. خیلی این جامعه براتون ارزش قائله؟
    • علی A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
      15 0
      اشتباه کرده . هرچه بادا باد .. من نمیدونم وقتی دولت اصرار داره به اینکه همه قبول بشند بدون نمره و امتحان چرا باید معلم خودشو اینجور اذیت کنه ؟و در معرض دادگاه رفتن و انواع اتهام قرار بده ؟ چه درس بخونه چه نخونه طرف قبوله دیگه ربطی به معلم نداره .
  • lkhnd IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    13 0
    این نوع نگاه به معلم و واکنش به معلمان نتیجه بدی در آینده در امر آموزش و پرورش خواهد داشت این آقا بجای پیگیری این موضوع بهتر بود با همکاری آموزش و پرورش حدود تنبیه و تشویق در آموزش و پرورش را مشخص می کرد تا هر روز بخاطر "بالا چشمت ابروست" معلمان به دانش آموزان یا اتفاقات نادر و بد شاهد چنین اخباری نباشیم
  • احسان A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    27 0
    معلم گرامی چرا خودت رو در دردسر می اندازی. ولش کن بزار تکلیف ننویسه.
  • علی A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    13 0
    اگر اثبات نشده محکوم کردن درست نیست .. باید 100 درصد جرم اثبات بشه بعد کسی را مجازات کنند به بر اساس حدس و گمان
  • فرهنگی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    21 0
    معلم خیلی ضیفه شاید پشه ای تو اسمون هلاک بشه ومعلم رو اعدام کنید
  • علی A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    13 0
    با سلام خدمت دادستان محترم شهرستان پاکدشت از کدام حقوق اجتماعی می خواهید معلم مزبور را محروم کنید؟حقیقتا و واقعا درباره همه متهمین شما اینگونه عکس العمل نشان می دهید؟که اگر اگر جواب شما مثبت است پس چرا اینهمه دزد و قاچاقچی و اختلاس کننده کت و شلواری
  • مدیر مدرسه A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    22 0
    والا چیکار دارین به بچه مردم ؟ خوند خوند ... نخوندم نخوند .... فدای سرت من که حقوقمو میگیرم ... مشکل اون دنیا رو هم یه کاری میکنم دیگه من جای پدر و مادر حرص بخورم ؟
  • نقی IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    11 0
    بابا دست ناظم رو ببوسید کوتاه بیایید. این دانش آموزها فردا کارشناس ارشد میشن از سر بیکاری مجبور به همین کار میشن. برای شغل آیندشون باید تمرین بکنند یا نه؟
  • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    1 7
    باید اشد مجازات را برای این معلم در نظر گرفت تا عبرتی برای اختلاس گران و دزدان دست نیافتنی جامعه ما باشد
  • بی نام RO ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    15 0
    اقابیخیال خود مسولین ما میخوان فقط کلاسها پر بشه اصلا کاری به اموزش ندارن فدای سرمون نخوندن نهایت ده سال دیگه نسلی خنگ جامعه تحویل میگیره
  • بی نام A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    15 0
    معلم جان مگه حقوقت ارزش ابن كار رو داشت؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
      1 0
      موافقم رها کنید و درد سر برا خودتون درست نکنید معلم مشهدی
  • سعید A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    1 0
    اداره میگویددرس نگوییدمعلم ازروی دلسوزی فعالیت می کند
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    4 0
    حالا دانش اموزان رو در کلاس رها کنید ببینید اینده چی میشن معلم ناامید شده