معاون حقوقی رئیس جمهور توضیحاتی درباره سند 2030 منتشر شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متن اطلاعیه معاون حقوقی رئیس جمهور به شرح زیر است:

لطفا مومنان را آزار ندهید

جامعه اسلامی به حق نگران نقض حدود و ضوابط شرعی در امر آموزش می‌باشد، شایعات پیرامون سند 2030 و گمانه زنی‌ها درباره مفاد آن که متاسفانه گاهی با اهداف غیر اخلاقی انتخاباتی هم صورت می‌گیرد، سبب تشویش برخی از هموطنان شده است. لذا بر خود لازم دیدم صرف نظر از محتوا و مفاد سند مذکور که در نوشتار دیگری به تبیین آن خواهم پرداخت نکاتی چند به منظور رفع نگرانی ملت اخلاق مدار و با غیرت ایران عزیز به عرض برسانم.

سند 2030، یک برنامه کاری است،‌ طبق قواعد حقوق بین الملل،‌برنامه کاری سندی است که حاوی هیچ تعهد حقوقی برای دولت ها نیست. این سند و مانند آن در حقیقت یک توصیه نامه است.
سند 2030، معاهده محسوب نمی‌شود. لذا نیازی به امضای دولت ها و در نتیجه تصویب مجالس قانونگذاری (رعایت اصل 77 قانون اساسی) ندارد.
از آن جا که سند 2030، معاهده نبوده و الزام آور محسوب نمی‌شود هیچ یک از کشورهای اسلامی نسبت به موارد احتمالی مغایرت آن با شرح اعلام تحفظ نکرده‌اند. در عین حال، تنها جمهوری اسلامی ایران طی چهار نوبت،‌ نسبت به مواردی که احتمالا مغیار با شرع و فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد اعلام تحفظ نموده است. لذا هیچ یک از اهداف سند 2030 که در تعارض با موازین شرعی باشد شامل حال جمهوری اسلامی نمی‌شود. متن فارسی و انگلیسی اعلام تحفظ که در دبیرخانه یونسکو رسما به ثبت رسیده است و هم اکنون در سایت آن سازمان قابل مشاهده است در پایان این یادداشت ذکر می‌شود.
جمهوری اسلامی ایران از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون معاهدات و کنوانسیون‌های متعددی را امضا نموده که حاوی موارد مغایر با شرع یا قوانین موضوعه بوده است. در عین حال با اعلام تحفظ،‌عدم تعهد خود را نسبت به موارد مغایر با شرع رسما به ثبت رسانده و با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای محترم نگهبان به آن‌ها ملحق شده است. این کنوانسیون‌ها که جنبه الزام‌آور دارند به استناد ماده 9 قانون مدنی ایران جزء قوانین رسمی کشور محسوب می‌شوند. از آن جمله می‌توان به کنوانسیون حقوق کودک مصوب اسفند ماه 1372 مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. متن اعلام تحفظ در کنوانسیون کودک عینا متن اعلام تحفظ در سند 2030 است، با این تفاوت که سند 2030 اساس الزام آور نیست و برخلاف کنوانسیون‌های فوق الذکر، قانون جمهوری اسلامی محسوب نمی‌شوند.
علیرغم الزام آور نبودن سند و اعلام تحفظ،‌به منظور بازبینی بیشتر سند، جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول رییس محترم جمهور، طی بخشنامه مورخ 10 اردیبهشت 1396 دستور توقف هرگونه اقدام در کارگروه مربوط به سند را صادر نموده‌اند.
متن فارسی و انگلیسی اعلام تحفظ که در دبیرخانه یونسکو رسما ثبت شده و هم اکنون در سایت رسمی یونسکو به شرح زیر قابل رویت است به ترتیب زیر است:

متن فارسی تحفظ

جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخش‌هایی از چارچوب اقدام آموزش 2030 که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویت‌های ملی،‌باورهای دینی و ارزش‌های فرهنگی جامعه‌ ایرانی تفسیر و تعبیر شوند، نمی‌داند.

متن انگلیسی تحفظ

The Islamic Republic of Iran is not committed to those of the framework for action education 2030 that might in one way or another be interpreted as contradictory to the national legislations and priorities, religious beliefs and cultural values of the Iranian society.

این متن در ساعت 59/9 دقیقه صبح روز چهارشنبه 13 آبان ماه 1394 (4 نوامبر 2015) در سایت رسمی یونسکو به آدرس زیر درج شده و اکنون نیز در سایت یونسکو قابل مشاهده است:

http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/ED/ED_new/pdf/iran.pdf

مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 666677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =