عصر ایران نوشت: قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: کارهایی که رئیسی می‌کرد از جمله بذل و بخشش اموال آستان قدس، و هدایایی که برای استان‌ها و مناطق محروم می‌فرستاد، همه بصورت مستند در اختیار مردم قرار گرفت و تاثیر منفی گذاشت.

حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا در خصوص نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گفت: دکتر روحانی در دور اول بیش از 18 میلیون رای اورده بود و طبیعتا رای ایشان بیشتر از آقای رئیسی پیش بینی می شد منتها کارهایی با جنبه پوپولیستی انجام شد و سعی کرد نظر قشر فرودست و کم بضاعت جامعه را جذب و آرا انها را به خودشان اختصاص دهد. با این اوصاف جای نگرانی بوجود آمد که؛ نکند رقابت به گونه ای باشد که انتخابات به دور دوم منتهی شود. چون دور دوم یک فضای دیگری بوجود می آمد و مشارکت افراد کمتر بود. همانطور که در سال 84 هم چنین وضعیتی بوجود آمد. کسانی که سابقه تبلیغات نداشتند به آراء خاموش جامعه و خاکستری توجه کمتری داشتند اما ما متوجه این قضیه بودیم و فکر می کردیم اگر این آرا حرکت کند و موج راه بیفتد کار تمام است.

او یادآوری کرد: عواملی دست به هم داد که این نگرانی رفع شد و ارا خاموش وارد صحنه شدند، اولین دلیل؛ هوشیاری و بیداری خود مردم بود که آگاه شدند و رشد و بلوغ سیاسی لازم را پیدا کرده و بین واقعیت ها و خلاف واقع ها تفکیک قائل شدند. همچنین بین شعارهای بی پایه و وعده های واقعی و مستند تفاوت گذاشتند و در مرحله بعد محرک های موثری هم وجود داشت که دو دسته بودند؛ یک دسته ایجابی و یک دسته سلبی.

وی توضیح داد: محرک های ایجابی حامیان دکتر روحانی بودند. بعد از مرحوم هاشمی که وصیت ها و توصیه های ایشان برای مردم بسیار موثر بود سفارش افرادی که شاخص آنها جناب خاتمی بود و برخی از شخصیت های دیگر و از جمله آقایانی که در حصر هستند. شخصیت های دیگری وارد صحنه شدند که قابل شمارش نیست ولی قشرهایی مثل هنرمندان و ورزشکاران هم حضورشان بسیار موثر بود، نویسندگان، علما و جوانان و بانوان همگی نقش موثری در بوجود اوردن موج اعتدال داشتند از طرفی یک سلسله عوامل سلبی هم وجود داشت.

منجب نیا افزود: کارهایی که آقای رئیسی می کرد در بذل و بخشش اموال آستان قدس، و هدایایی که برای استان ها و مناطق محروم می فرستاد؛ همه بصورت مستند در اختیار مردم قرار گرفت و تاثیر منفی گذاشت. البته ممکن بود باعث جلب توجه افراد کمی واقع شود اما در افکار عمومی تاثیر بسیار منفی گذاشت و نکته دیگر؛ برخوردهای رقبای روحانی در مناظرات و سخنرانی ها بود که انصافا کم نگذاشتند و کوتاه نیامدند و هر چه می توانستند به اقای روحانی و دولت ایشان گفتند. اما در مقابل روحانی و جهانگیری ضمن اینکه دفاع کردند، بداخلاقی نکرده و سعی کردند خلاف واقع نگویند، تهمت نزنند، توهین نکنند و کارهای خلاف اخلاق انجام ندهند که این هم بسیار موثر بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تشریح کرد: از نکات قابل توجه دیگر؛ "برخی از حامیان اقای رئیسی بود" آنها رفتند و حمایت افراد حزب الله را جلب کردند، امثال آقایان ده نمکی و الله کرم یا اقای مصباح یزدی که تاثیر منفی در بین مردم داشت، چون این ها در اذهان عمومی خیلی موجه نیستند و در آخر هم مساله توسل به یک خواننده ی بد سابقه بنام تتلو و دست به دامان او شدن و او را تشویق کردند که کار شما موثر بود و به دلیل گسترش فضای مجازی در بین عامه مردم منتشر شد.

وی اضافه کرد: عوامل ایجابی و سلبی همه مردم را به اینجا رساند و آرا خاموش را به این واداشت که اینجا اوضاع خطرناک است و انتخاب بین دو طرز فکر است لذا مردم جهش کردند و وارد صحنه شدند.

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: انتظار است که آقای روحانی در این دوره تلاش کند بهترین نیروها را بکار گرفته و دولت قوی و منسجم، هماهنگ، کاملا مردمی و کارآمد روی کار بیاورند و به خواسته ها و مطالبات مردم پاسخ مثبت دهند. هر کجا هم که احساس کردند توان و ظرفیت لازم وجود ندارد و یا کسانی مانع شدند اطلاع دهند و به مردم بگویند؛ ما می خواهیم اینکارها را انجام دهیم اما این موانع اجازه نمی دهد، مردم را کاملا از خود و صاحب کشور بدانند و به این مردم خدمت کنند.

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669096

برچسب‌ها