ایرنا نوشت: نخستین جشنواره ملی عسل سبلان در شهرستان مشگین شهر برگزار می شود .

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ بهلول تکلوی افزود: این جشنواره با هدف معرفی وبرند سازی عسل سبلان به عنوان معروف ترین عسل کشور برگزار می شود.

او اظهار کرد: دامنه های سبلان در شهرستان مشگین شهر همواره محل استقرار کندوهای عسل بوده و عسل استحصالی از این منطقه مرغوب ترین عسل کشور محسوب می شود.

وی گفت: در حال حاضر 320 هزار کندوی عسل در استان اردبیل وجود دارد و سالانه 6 هزار و 150 تن عسل در استان اردبیل تولید می شود.

وی اظهار کرد: سالانه یک هزار و 210 میلیارد ریال بطور مستقیم از محل فروش و صادرات عسل عاید استان اردبیل می شود و علاوه بر آن گرده افشانی زنبورهای عسل در باغ های میوه نقش عمده ای در ترویج صنعت باغبانی استان دارد.

وی با بیان اینکه از 6 هزار تن عسل تولید شده در استان فقط یک هزار تن از آن در داخل استان عرضه می شود افزود: ورود عسل های غیرمجاز و تقلبی و فروش آن در کنار جاده های استان با نام عسل سبلان موجب خدشه دار شدن محبوبیت عسل سبلان شده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سرانه مصرف عسل از 500 گرم در سال 88 به 960 گرم در سال جاری افزایش یافته و برگزاری جشنواره ملی عسل موجب معرفی این محصول بهشتی و ترغیب شهروندان به مصرف بیشتر آن خواهد شد.

تکلوی افزود: نخستین جشنواره ملی عسل سبلان نیمه دوم مرداد سال جاری و همزمان با برداشت این محصول در شهرستان مشگین شهر برگزار خواهد شد.

وی برگزاری این جشنواره را فرصت مغتنمی دانست که این شهرستان و دیگر نقاط استان قابلیت ها و توانمندی های خود را در صنایع تبدیلی و بسته بندی و صادرات این محصول ارزشمند به نمایش بگذارند و برند عسل سبلان به عنوان نمادی از توانمندی های ارزشمند این استان در سطح ملی و جهانی معرفی شود.

عسل جایگزینی فوق‌العاده برای شکر است که هم شیرین و هم سالم است. گرچه ساختار شیمیایی عسل حاوی قندهای ساده می‌باشد اما این ساختار کاملا متفاوت از ترکیبات شکر سفید است.

عسل حدود 30 درصد گلوکز و 40 درصد فروکتوز یعنی 2 عنصر تک ‌‌قندی یا قند ساده ، با 20 درصد قندهای پیچیده دارد. عسل همچنین حاوی دکسترین و فیبر نشاسته می‌باشد که این ترکیب به تعدیل میزان قند خون کمک شایانی می ‌کند.

بر اساس نتایج طرح آمارگیری از زنبورستان ها 319 هزار و 904 کندوی زنبور عسل در استان اردبیل شمارش شده که از این تعداد 318 هزار و 314 کندو مدرن و مابقی بومی است.

حدود پنج درصد از کندوهای استان سنتی و 99.5 درصد آن مدرن است.

پارسال در مجموع میزان تولید عسل در زنبورستان های استان 6 هزار و 134 تن بوده که بیش از 5/99 درصد آن از کندوهای مدرن تولید شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =