بررسی ریتم در آواز ایرانی/ دهمین نشست آیین آواز برگزار شد

دهمین نشست آیین آواز با محوریت ریتم در آواز ایرانی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عصر روز سه شنبه 30 خرداد در دهمین نشست آیین آواز در فرهنگسرای ارسباران، مهدی آذرسینا (کمانچه‌نواز، مدرس و پژوهشگر موسیقی و آهنگساز) به همراه مرتضی غزنوی (خواننده و مدرس قدیمی آواز) و علی شیرازی (آوازخوان و آوازپژوه) درباره ریتم در آواز ایرانی به بحث و هم‌اندیشی پرداختند.

در روند رو به رشد برنامه ماهیانه آیین آواز به تازگی حاضران در سالن ارسباران و در واقع مخاطبان اصلی نشست نیز در بحث‌ها مشارکت داده می‌شوند. شب گذشته نیز دو تن از حاضران به برخی گفته‌های کارشناسان برنامه اعتراض کردند و با طرح پرسش از آن‌ها توضیح خواستند و کارشناسان (آذرسینا و غزنوی) هم در مقام پاسخگویی برآمدند.

موضوع ریتم در آواز ایرانی دومین بار بود که در یک نشست رسمی و از پیش اعلام شده به بحث و بررسی گذاشته می‌شد. بار نخست، زمستان سال گذشته بود که علی شیرازی در برنامه‌ای جداگانه به این موضوع پرداخت و در تکمیل صحبت‌هایش آواز خواند. دیشب اما او بیشتر نظاره‌گر صحبت‌های آذرسینا و غزنوی بود و فقط گاهی در مقام پرسشگر در بحث مداخله می‌کرد.

آذرسینا ضمن دسته بندی انواع ریتم آواز و ردیف آوازی به سه دسته، متذکر شد که ریتم‌ها نزدیک به وزن شعر سپید هستند.

غزنوی هم درک ریتم آواز را منوط به گذشت حداقل ده سال از شروع هنرجویی از سوی یک خواننده مبتدی دانست که باید به تسلط تدریجی در این زمینه دست پیدا کند.

این نشست با اجرای آواز توسط مرتضی غزنوی در مایه ابوعطا به همراه کمانچه فرزاد جلیل‌زادگان و تمبک رضا ریاضی، همچنین آواز حسین اسماعیلی در مایه بیات اصفهان به همراه تارنوازی آرمان غزنوی، سنتور نوازی مهدی مظاهری و تنبک زدن مهدی مدواری ادامه پیدا کرد. سپس برنامه با اجرای رضا علیزاده در همراهی با تار آرمان غزنوی و سنتور مهدی مظاهری در دستگاه شور و سرانجام آواز ابوعطا توسط امیرمسعود امیری همراه با ساز نی مسعود جاهد ادامه یافت.

در پایان هم اعلام شد که یازدهمین نشست آیین آواز سه‌شنبه 27 تیر از ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =